Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Transport paliw stałych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport paliw stałych | ||
Specjalność | Transport chłodniczy i paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z fizyki i mechaniki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy przydanej do pracy w przedsiębiorstwach zajmujących się transportem paliw stałych a także w zakładach wykorzystujących paliwa stałe jak np. elektrownie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia mocy i wydajności przenośników taśmowych i kubełkowych. | 5 |
T-A-2 | Obliczenia hydrauliczne przewodów pneumatycznych. | 5 |
T-A-3 | Obliczenia wydajności masowej w transporcie pneumatycznym | 2 |
T-A-4 | Obliczenia przenośników fluidyzujących przetłaczających. | 2 |
T-A-5 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsca występowania stałych paliw kopalnych w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-2 | Technologie wydobycia stałych paliw kopalnych. | 2 |
T-W-3 | Źródła biomasy stałej i jej charakterystyka | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka odbiorców paliw stałych i potrzeb transportowych | 2 |
T-W-5 | Dobór środków transportu do przewozu paliw stałych. | 4 |
T-W-6 | Transport paliw stałych przenośnikami taśmowymi. | 2 |
T-W-7 | Transport pneumatyczny. | 2 |
T-W-8 | Nawęglanie. | 4 |
T-W-9 | Transport odpadów paleniskowych. | 2 |
T-W-10 | Transport biomasy w elektrowniach i ciepłowniach. | 2 |
T-W-11 | Instalacja transportu paliwa stałego na statkach. | 2 |
T-W-12 | Transport paliwa jądrowego i odpadów promieniotórczych | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-06_W01 Ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury niezbędnej w transporcie paliw stałych i zna podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w tym celu. | TR_1A_W08, TR_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-06_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu paliw stałych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi posługiwać się się językiem angielskim (lub innym współczesnym językiem międzynarodowym) w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem kart katalogowych oraz instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych, not aplikacyjnych, streszczeń i opisów literaturowych urządzeń i instalacji technicznych oraz podobnych dokumentów związanych z transportem paliw stałych; potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów dotyczcych trasnportu paliw stałych w języku polskim i języku obcym. | TR_1A_U01, TR_1A_U02, TR_1A_U04 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-06_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie dotyczącym doboru i eksploatacji urządzeń i śrdoków transporty przeznaczonych do paliw stałych | TR_1A_K02, TR_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-06_W01 Ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury niezbędnej w transporcie paliw stałych i zna podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w tym celu. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-06_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu paliw stałych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi posługiwać się się językiem angielskim (lub innym współczesnym językiem międzynarodowym) w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem kart katalogowych oraz instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych, not aplikacyjnych, streszczeń i opisów literaturowych urządzeń i instalacji technicznych oraz podobnych dokumentów związanych z transportem paliw stałych; potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów dotyczcych trasnportu paliw stałych w języku polskim i języku obcym. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-06_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie dotyczącym doboru i eksploatacji urządzeń i śrdoków transporty przeznaczonych do paliw stałych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Szargut J. Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, PWN S.A, Waeszawa, 1998
- Piątkiewicz Z., Transport pneumatyczny, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999
- Griniewicz G.P, Mechanizacja przeładunków, WKiŁ, Warszawa, 1972
- Lewandowski W.M, Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Laudyn D., Pawlik M. Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000