Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym

Sylabus przedmiotu Systemy automatyki i monitoringu w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy automatyki i monitoringu w transporcie
Specjalność Transport żywności
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 43 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1elektrotechnika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zanjomość współczesnych systemów automatyki i monitoringu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie i realizacja systemu sterowania damnym procesem14
T-A-2Projektowanie i realizacja systemu monitoringu i wizualizacji danego procesu14
T-A-3zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Liniowe układy automatyki8
T-W-2sterowanie odporne4
T-W-3sterowanie rozmyte2
T-W-4sterowniki PLC6
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji6
T-W-6zakłócenia w obwodach pomiarowych2
T-W-7dynamika czujników pomiarowych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca własna9
A-A-3studiowanie literatury4
A-A-4Przeglądanie sieci4
A-A-5przygowanie do zaliczenia3
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3Przeglądanie sieci10
A-W-4przygotowanie i udział w egzaminie6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca
M-2metoda problemowa
M-3metoda programowana

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-16-1_W01
ma wiedzę na temat współczesnych metod stwerowania, monitoringu i wizualizacji
TR_2A_W10C-1T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-16-1_U01
Potrafi sformuować wstępne założenia dla układu sterowania, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U17C-1T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-16-1_K01
jest w stanie sformułować wymagania do realizacji systemu automatyki, minitoringu i wizualizacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-16-1_W01
ma wiedzę na temat współczesnych metod stwerowania, monitoringu i wizualizacji
2,0nie posiada podstwowej wiedzy na temat układów pomiarów i regulacji
3,0posiada podstwową wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji i monitoringu
3,5wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada zaawansowaną wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji, monitoringu i wuzalizacji. Zawiera niewielkie braki we wspomnianej wiedzy.
4,5wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada kompltną, zaawansowaną wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji, monitoringu i wuzalizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-16-1_U01
Potrafi sformuować wstępne założenia dla układu sterowania, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
2,0nie potrafi określić wstępnych założeń dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,5umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu
4,5umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu oraz skorzystać z tych narzędzi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-16-1_K01
jest w stanie sformułować wymagania do realizacji systemu automatyki, minitoringu i wizualizacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
2,0nie potrafi określić wstępnych założeń dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu oraz skorzystać z tych narzędzi.

Literatura podstawowa

  1. Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania. Część I. Układy liniowe z czasem ciągłym, Seria Tempus. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Drianikov D., Hellendoorn H., Reinfrank M., Wprowadzenie do sterowania rozmytego, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 1996
  3. Domachowski Z., Ghaemi M. H., Okrętowe układy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007
  4. AdAstra Research Group, Ltd., Ttace Mode Szybki Start, AdAstra Research Group, Ltd., Elbląg, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Mrozek B., Mrozek Z., Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych, PLJ, Warszawa, 1996, 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie i realizacja systemu sterowania damnym procesem14
T-A-2Projektowanie i realizacja systemu monitoringu i wizualizacji danego procesu14
T-A-3zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Liniowe układy automatyki8
T-W-2sterowanie odporne4
T-W-3sterowanie rozmyte2
T-W-4sterowniki PLC6
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji6
T-W-6zakłócenia w obwodach pomiarowych2
T-W-7dynamika czujników pomiarowych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca własna9
A-A-3studiowanie literatury4
A-A-4Przeglądanie sieci4
A-A-5przygowanie do zaliczenia3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3Przeglądanie sieci10
A-W-4przygotowanie i udział w egzaminie6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-16-1_W01ma wiedzę na temat współczesnych metod stwerowania, monitoringu i wizualizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1zanjomość współczesnych systemów automatyki i monitoringu
Treści programoweT-A-1Projektowanie i realizacja systemu sterowania damnym procesem
T-A-2Projektowanie i realizacja systemu monitoringu i wizualizacji danego procesu
T-W-6zakłócenia w obwodach pomiarowych
T-W-2sterowanie odporne
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-7dynamika czujników pomiarowych
T-W-1Liniowe układy automatyki
T-W-3sterowanie rozmyte
T-W-4sterowniki PLC
Metody nauczaniaM-1metoda podająca
M-2metoda problemowa
M-3metoda programowana
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada podstwowej wiedzy na temat układów pomiarów i regulacji
3,0posiada podstwową wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji i monitoringu
3,5wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada zaawansowaną wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji, monitoringu i wuzalizacji. Zawiera niewielkie braki we wspomnianej wiedzy.
4,5wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada kompltną, zaawansowaną wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji, monitoringu i wuzalizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-16-1_U01Potrafi sformuować wstępne założenia dla układu sterowania, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Cel przedmiotuC-1zanjomość współczesnych systemów automatyki i monitoringu
Treści programoweT-A-1Projektowanie i realizacja systemu sterowania damnym procesem
T-A-2Projektowanie i realizacja systemu monitoringu i wizualizacji danego procesu
T-W-6zakłócenia w obwodach pomiarowych
T-W-2sterowanie odporne
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-7dynamika czujników pomiarowych
T-W-1Liniowe układy automatyki
T-W-3sterowanie rozmyte
T-W-4sterowniki PLC
Metody nauczaniaM-1metoda podająca
M-2metoda problemowa
M-3metoda programowana
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić wstępnych założeń dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,5umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu
4,5umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu oraz skorzystać z tych narzędzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-16-1_K01jest w stanie sformułować wymagania do realizacji systemu automatyki, minitoringu i wizualizacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1zanjomość współczesnych systemów automatyki i monitoringu
Treści programoweT-A-1Projektowanie i realizacja systemu sterowania damnym procesem
T-A-2Projektowanie i realizacja systemu monitoringu i wizualizacji danego procesu
T-W-6zakłócenia w obwodach pomiarowych
T-W-2sterowanie odporne
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-7dynamika czujników pomiarowych
T-W-1Liniowe układy automatyki
T-W-3sterowanie rozmyte
T-W-4sterowniki PLC
Metody nauczaniaM-1metoda podająca
M-2metoda problemowa
M-3metoda programowana
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić wstępnych założeń dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu oraz skorzystać z tych narzędzi.