Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie okrętów 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie okrętów 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna, Informatyka, Podstawy hydromechaniki okrętowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających. |
C-2 | Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej na etapie wstępnym |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania statków transportowych na etapie wstępnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów | 12 |
T-A-2 | Kolokwium 1 | 1 |
T-A-3 | Kolokwium 2 | 1 |
T-A-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoria projektowania statków; metody projektowe; proces projektowania. | 4 |
T-W-2 | Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne. | 3 |
T-W-3 | Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba | 5 |
T-W-4 | Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych. | 3 |
T-W-5 | Sprawdzanie pojemności GT, NT, stateczności i wolnej burty. | 5 |
T-W-6 | Główne układy napędowe. Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia mocy zapotrzebowanej, projektowanie przedziału siłowni. | 4 |
T-W-7 | Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych. | 2 |
T-W-8 | Wstępne analizy ekonomiczne. Optymalizacja statków. Dokumentacja projektowa. | 3 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 10 |
A-A-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
A-A-5 | Konsultacje | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia /egzaminu | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie, objaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne |
M-3 | Metody programowe: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń audytoryjnych - w oparciu o formę pisemną, sprawdzające poziom nabytej wiedzy z zakresu przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C07_W01 Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy funkcji, bezpieczeństwa i niezawodności obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych | O_1A_W14, O_1A_W20 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C07_U01 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej tj.: ocenic koszty budowy i eksploatacji obiektów pływajacych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu, oraz zaprojektować obiekt i/lub jednostkę pływającą wraz z całym jego procesem, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | O_1A_U10, O_1A_U13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C07_W01 Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy funkcji, bezpieczeństwa i niezawodności obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych | 2,0 | Student nie ma i nie umie wykorzystac podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania wstępengo statku morskiego. |
3,0 | Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę w zakresie projektowania koncepcyjnego statków i nie umie jej wykorzystac. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystac w projektowaniu koncepcyjnym statków. | |
4,0 | Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w projektowaniu koncepcyjnym statków. Umie zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. | |
4,5 | Student posiada i umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów z zakresu projektowania koncepcyjnego statku o zaawansowanym stopniu trudności. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. | |
5,0 | Student posiada i umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania problemów z zakresu projektowania koncepcyjnego statku o najwyższym stopniu trudności. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C07_U01 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej tj.: ocenic koszty budowy i eksploatacji obiektów pływajacych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu, oraz zaprojektować obiekt i/lub jednostkę pływającą wraz z całym jego procesem, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | 2,0 | Student nie potrafi dokonac wstępenj analizy ekonomicznej ani zaprojektować jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów. |
3,0 | Student potrafi w sposób powierzchowny dokonac wstępnej analizy ekonomicznej oraz z pewnymi brakami wstepnie zaprojektować najważniejsze elementy jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją z częściowym uwzględnieniem odpowiednich przepisów. | |
3,5 | Student potrafi z penwymi brakami dokonac wstępenj analizy ekonomicznej oraz zaprojektować najważniejsze elementy jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów. | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie dokonac wstępenj analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą z niewielką ilością dopuszczaklnych błędów zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów. | |
4,5 | Student potrafi na poziomie zaawansowanym dokonac wstępnej analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów. | |
5,0 | Student potrafi na poziomie najwyższym dokonac analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą z umiejętnością wprowadzania modyfikacji wyników zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów. |
Literatura podstawowa
- Semenov I., Sanecka K., Teoria projektowania statków, ćwiczenia projektowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2001
- Buczkowski L., Podstawy budownictwa okrętowego, cz. 2, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1974
- Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich, cz. 1, Politechnika Szczecińska, Gdańsk, 1981
- Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich, cz. 2, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
- Schneekluth H., Bertram V., Ship design for efficiency and economy, 1998
- Kabaciński J., Statecznośc i niezatapialnośc statku, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1995