Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie okrętów 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie okrętów 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,67egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna, Informatyka, Podstawy hydromechaniki okrętowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających.
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania statków transportowych na etapie wstępnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów12
T-A-2Kolokwium 11
T-A-3Kolokwium 21
T-A-4Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Teoria projektowania statków; metody projektowe; proces projektowania.4
T-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.3
T-W-3Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba5
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.3
T-W-5Sprawdzanie pojemności GT, NT, stateczności i wolnej burty.5
T-W-6Główne układy napędowe. Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia mocy zapotrzebowanej, projektowanie przedziału siłowni.4
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.2
T-W-8Wstępne analizy ekonomiczne. Optymalizacja statków. Dokumentacja projektowa.3
T-W-9Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Studiowanie literatury20
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów10
A-A-4Zaliczenie przedmiotu1
A-A-5Konsultacje5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia /egzaminu10
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie, objaśnienie
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń audytoryjnych - w oparciu o formę pisemną, sprawdzające poziom nabytej wiedzy z zakresu przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego
S-3Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C07_W01
Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy funkcji, bezpieczeństwa i niezawodności obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W14, O_1A_W20C-1, C-2T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C07_U01
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej tj.: ocenic koszty budowy i eksploatacji obiektów pływajacych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu, oraz zaprojektować obiekt i/lub jednostkę pływającą wraz z całym jego procesem, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
O_1A_U10, O_1A_U13C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C07_W01
Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy funkcji, bezpieczeństwa i niezawodności obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
2,0Student nie ma i nie umie wykorzystac podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania wstępengo statku morskiego.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę w zakresie projektowania koncepcyjnego statków i nie umie jej wykorzystac.
3,5Student posiada podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystac w projektowaniu koncepcyjnym statków.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w projektowaniu koncepcyjnym statków. Umie zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada i umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów z zakresu projektowania koncepcyjnego statku o zaawansowanym stopniu trudności. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada i umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania problemów z zakresu projektowania koncepcyjnego statku o najwyższym stopniu trudności. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C07_U01
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej tj.: ocenic koszty budowy i eksploatacji obiektów pływajacych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu, oraz zaprojektować obiekt i/lub jednostkę pływającą wraz z całym jego procesem, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
2,0Student nie potrafi dokonac wstępenj analizy ekonomicznej ani zaprojektować jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
3,0Student potrafi w sposób powierzchowny dokonac wstępnej analizy ekonomicznej oraz z pewnymi brakami wstepnie zaprojektować najważniejsze elementy jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją z częściowym uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
3,5Student potrafi z penwymi brakami dokonac wstępenj analizy ekonomicznej oraz zaprojektować najważniejsze elementy jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie dokonac wstępenj analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą z niewielką ilością dopuszczaklnych błędów zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
4,5Student potrafi na poziomie zaawansowanym dokonac wstępnej analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
5,0Student potrafi na poziomie najwyższym dokonac analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą z umiejętnością wprowadzania modyfikacji wyników zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów.

Literatura podstawowa

  1. Semenov I., Sanecka K., Teoria projektowania statków, ćwiczenia projektowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2001
  2. Buczkowski L., Podstawy budownictwa okrętowego, cz. 2, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1974
  3. Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich, cz. 1, Politechnika Szczecińska, Gdańsk, 1981
  4. Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich, cz. 2, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  5. Schneekluth H., Bertram V., Ship design for efficiency and economy, 1998
  6. Kabaciński J., Statecznośc i niezatapialnośc statku, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów12
T-A-2Kolokwium 11
T-A-3Kolokwium 21
T-A-4Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoria projektowania statków; metody projektowe; proces projektowania.4
T-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.3
T-W-3Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba5
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.3
T-W-5Sprawdzanie pojemności GT, NT, stateczności i wolnej burty.5
T-W-6Główne układy napędowe. Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia mocy zapotrzebowanej, projektowanie przedziału siłowni.4
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.2
T-W-8Wstępne analizy ekonomiczne. Optymalizacja statków. Dokumentacja projektowa.3
T-W-9Zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Studiowanie literatury20
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów10
A-A-4Zaliczenie przedmiotu1
A-A-5Konsultacje5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia /egzaminu10
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C07_W01Ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy funkcji, bezpieczeństwa i niezawodności obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W20ma wiedzę w zakresie prognozowania oraz analizy niezawodności i bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających.
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej na etapie wstępnym
Treści programoweT-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.
T-W-6Główne układy napędowe. Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia mocy zapotrzebowanej, projektowanie przedziału siłowni.
T-W-3Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba
T-W-1Teoria projektowania statków; metody projektowe; proces projektowania.
T-W-5Sprawdzanie pojemności GT, NT, stateczności i wolnej burty.
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.
T-W-8Wstępne analizy ekonomiczne. Optymalizacja statków. Dokumentacja projektowa.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie, objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma i nie umie wykorzystac podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania wstępengo statku morskiego.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę w zakresie projektowania koncepcyjnego statków i nie umie jej wykorzystac.
3,5Student posiada podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystac w projektowaniu koncepcyjnym statków.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w projektowaniu koncepcyjnym statków. Umie zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada i umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów z zakresu projektowania koncepcyjnego statku o zaawansowanym stopniu trudności. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada i umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania problemów z zakresu projektowania koncepcyjnego statku o najwyższym stopniu trudności. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C07_U01Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej tj.: ocenic koszty budowy i eksploatacji obiektów pływajacych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu, oraz zaprojektować obiekt i/lub jednostkę pływającą wraz z całym jego procesem, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających.
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania statków transportowych na etapie wstępnym.
Treści programoweT-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.
T-W-6Główne układy napędowe. Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia mocy zapotrzebowanej, projektowanie przedziału siłowni.
T-W-3Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba
T-W-1Teoria projektowania statków; metody projektowe; proces projektowania.
T-W-5Sprawdzanie pojemności GT, NT, stateczności i wolnej burty.
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.
T-W-8Wstępne analizy ekonomiczne. Optymalizacja statków. Dokumentacja projektowa.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń audytoryjnych - w oparciu o formę pisemną, sprawdzające poziom nabytej wiedzy z zakresu przedmiotu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonac wstępenj analizy ekonomicznej ani zaprojektować jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
3,0Student potrafi w sposób powierzchowny dokonac wstępnej analizy ekonomicznej oraz z pewnymi brakami wstepnie zaprojektować najważniejsze elementy jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją z częściowym uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
3,5Student potrafi z penwymi brakami dokonac wstępenj analizy ekonomicznej oraz zaprojektować najważniejsze elementy jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie dokonac wstępenj analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą z niewielką ilością dopuszczaklnych błędów zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
4,5Student potrafi na poziomie zaawansowanym dokonac wstępnej analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
5,0Student potrafi na poziomie najwyższym dokonac analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą z umiejętnością wprowadzania modyfikacji wyników zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów.