Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Historia okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z historii powszechnej na poziomie podstawowym i średnim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zdarzeniami z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim |
C-2 | Umiejetnośc kojarzenia przez studenta zdarzeń w historii rozwoju okretownictwa i żeglarstwa na Pomorzy Zachodnim z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi , ekonomicznymi, socjologicznymi i historycznymi w danym okresie" |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian 2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych 3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego. 4. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią. 5. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego. 6. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej 7. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa 8.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich 9. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego 10. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. | 29 |
T-W-2 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim | 45 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Wykład problemowy Wykład konwersatoryjny Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie wysłuchania wykładu i aktywności studenta na wykładzie |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_A02_W02 ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju okretownictwa, żeglarstwa i techniki. | O_1A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_A02_U04 Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim, oraz kojarzenia ich ze zdarzeniami histirii powszechnej, uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi i ekonomicznymi z danego okresu" | O_1A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B01_K01 Potrafi pracować w zespole | O_1A_K03 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_A02_W02 ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju okretownictwa, żeglarstwa i techniki. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim wraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu |
3,0 | "Student był mało aktywny na zajaeciach i posiada podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" | |
3,5 | Student był średnio aktywny na zajęciach oraz posiada podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu | |
4,0 | "Student był średnio aktywny na zajęciach oraz dobrą podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" | |
4,5 | "Student był średnio aktywny na zajęciach oraz posiada dobrą wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i zeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" | |
5,0 | Student był bardzo aktywny na zajęciach, przygotował własne ciekawe informacje z zakresu przedmiotu oraz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_A02_U04 Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim, oraz kojarzenia ich ze zdarzeniami histirii powszechnej, uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi i ekonomicznymi z danego okresu" | 2,0 | "Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" |
3,0 | "Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kojarzenia zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" | |
3,5 | "Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia ogólnych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" | |
4,0 | "Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia średnioszczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" | |
4,5 | "Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" | |
5,0 | "Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółówych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" |
Literatura podstawowa
- Labuda G., Dzieje Szczecina Tom I-IV, Wydawnictwo Poznańskie, 1963-1990, 1990, 1. Labuda G. Dzieje Szczecina, Tom I-IV, 1963-1990
- Wulle A.A., Der Stettiner Vulcan, Koehler Herford, 1989, wyd.1
- Stoczni Szczecińska SA, Stoczni Szczecińska SA, Studio 69, Szczecin, 1998, Wyd.1
- Kosiarz E., Bitwy Morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974, Wyd.1
- Kosiarz E., Bitwy Morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974, Wyd.1
Literatura dodatkowa
- Pohl K., Kontenerowce, Zapol, Szczecin, 2009, Wyd.1