Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Sylabus przedmiotu Operacje offshore:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Przedmiot obieralny 1 | ||
Przedmiot | Operacje offshore | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
W-2 | Wiadomości z oceanologii i inżynierii oceanu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi technicznej eksploatacji mórz i oceanów, operacji wydobycia ropy i gazu, operacji transportu ropy i gazu, technik przeładunku i magazynowania ropy i gazu w terminalach, operacji ratowniczych i ratunkowych, operacji holowania i transportu dużych obiektów, technik wydobycia wraków oraz operacji układania telekomunikacyjnych kabli podmorskich, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych operacji offshore, zarządzania operacjami i zabezpieczenia logistycznego, oddziaływania środowiska i technik zabezpieczeń obiektów offshore. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań (indywidualnie i w zespole) w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z technikami praktycznego planowania operacji offshore, metodami obliczeń wybranych operacji offshore, obliczaniem sił od środowiska, obliczaniem parametrów ruchu obiektów oceanotechnicznych oraz obliczaniem prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń w operacjach offshore z uwzględnieniem technik zabezpieczeń obiektów offshore. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Techniki praktycznego planowania operacji offshore według różnych scenariuszy. | 3 |
T-A-2 | Metody obliczeń wybranych operacji offshore. | 3 |
T-A-3 | Obliczanie sił od środowiska. | 2 |
T-A-4 | Obliczanie parametrów ruchu obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-A-5 | Obliczanie prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń w operacjach offshore z uwzględnieniem technik zabezpieczeń obiektów offshore. | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: charakterystyka technicznej eksploatacji oceanu, proces wydobycia ropy i gazu, operacje poszukiwawcze ropy i gazu, środki techniczne, prowadzenie operacji sejsmicznej lokalizacji i wizualizacji złoża, rozbudowa pola naftowego, operacje wiertnicze, pozyskiwanie próbek geologicznych morza, układanie rurociągów i prace podwodne. | 4 |
T-W-2 | Pozyskiwanie ropy i gazu - etap produkcji, operacje budowy platform wydobywczych, systemy FPSO, systemy kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania, oddziaływanie środowiska, zabezpieczenie operacji podwodnych. | 6 |
T-W-3 | Operacje transportu ropy i gazu, techniki przeładunku i magazynowanie w terminalach, operacje specjalne i helikopterowe. | 6 |
T-W-4 | Katastrofy, operacje ratownicze i ratunkowe, holowanie i transport dużych obiektów, techniki wydobycia wraków, techniki prowadzenia prac archeologicznych. | 5 |
T-W-5 | Operacje układania telekomunikacyjnych kabli podmorskich, prowadzenie statku - systemy "track keeping", operacje naprawy kabli. | 4 |
T-W-6 | Aspekty ekonomiczne i prawne operacji offshore, ubezpieczenia, zarządzanie operacjami i zabezpieczenie logistyczne oraz oddziaływanie środowiska i techniki zabezpieczeń obiektów offshore. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 3 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O01-1_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące technicznej eksploatacji mórz i oceanów, operacji wydobycia ropy i gazu, operacji transportu ropy i gazu, technik przeładunku i magazynowania ropy i gazu w terminalach, operacji ratowniczych i ratunkowych, operacji holowania i transportu dużych obiektów, technik wydobycia wraków oraz operacji układania telekomunikacyjnych kabli podmorskich, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych operacji offshore, zarządzania operacjami i zabezpieczenia logistycznego, oddziaływania środowiska i technik zabezpieczeń obiektów offshore. | O_2A_W04, O_2A_W07, O_2A_W18 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O01-1_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań (indywidualnie i w zespole) w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z technikami praktycznego planowania operacji offshore, metodami obliczeń wybranych operacji offshore, obliczaniem sił od środowiska, obliczaniem parametrów ruchu obiektów oceanotechnicznych oraz obliczaniem prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń w operacjach offshore z uwzględnieniem technik zabezpieczeń obiektów offshore. | O_2A_U02, O_2A_U11, O_2A_U22 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5 | M-5, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O01-1_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie. | O_2A_K02, O_2A_K04, O_2A_K05, O_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5 | M-5, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O01-1_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące technicznej eksploatacji mórz i oceanów, operacji wydobycia ropy i gazu, operacji transportu ropy i gazu, technik przeładunku i magazynowania ropy i gazu w terminalach, operacji ratowniczych i ratunkowych, operacji holowania i transportu dużych obiektów, technik wydobycia wraków oraz operacji układania telekomunikacyjnych kabli podmorskich, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych operacji offshore, zarządzania operacjami i zabezpieczenia logistycznego, oddziaływania środowiska i technik zabezpieczeń obiektów offshore. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O01-1_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań (indywidualnie i w zespole) w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z technikami praktycznego planowania operacji offshore, metodami obliczeń wybranych operacji offshore, obliczaniem sił od środowiska, obliczaniem parametrów ruchu obiektów oceanotechnicznych oraz obliczaniem prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń w operacjach offshore z uwzględnieniem technik zabezpieczeń obiektów offshore. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O01-1_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi pracować w grupie | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Chądzyński W., Podstawy oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
- Baker R., A Primer of Offshore Operations, University of Texas at Austin Petroleum, Austin, 1985
- Gibson V., Supply Ship Operations, Oilfield Publications Ltd., Ledbury, 1999