Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i klimatyzacja
Sylabus przedmiotu Optymalizacja parametrów pracy chłodziarek i pomp ciepła:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Optymalizacja parametrów pracy chłodziarek i pomp ciepła | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność. | 1 |
T-A-2 | Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu. | 2 |
T-A-3 | Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni | 2 |
T-A-4 | zaliczenie | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur. Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. | 1 |
T-W-2 | Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła | 1 |
T-W-3 | Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła. | 1 |
T-W-4 | Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym. | 1 |
T-W-5 | Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych. | 1 |
T-W-6 | Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko. | 2 |
T-W-7 | Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni- optymalizacja | 1 |
T-W-8 | Sposoby zasilania parowników | 1 |
T-W-9 | Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 23 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 25 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_10_W01 słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych | CiKPD_10-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
CiKPD_10-_10_W02 słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej | CiKPD_10-_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_10_U01 słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji | CiKPD_10-_U02 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
CiKPD_10-_10_U02 słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji | CiKPD_10-_U05 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
CiKPD_10-_10_U03 słuchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych | CiKPD_10-_U06 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_10_K01 słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych | CiKPD_10-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_10_W01 słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_10_W02 słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej | 2,0 | |
3,0 | słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_10_U01 słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_10_U02 słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_10_U03 słuchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_10_K01 słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bonza Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, I.P.P.U Masta, Gdańsk, 2003
- Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
- Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze., Morskie, Gdańsk, 1994
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych., Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
- Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Gdynia, 2005
Literatura dodatkowa
- Bohdal T., Charum H., Czapp M.:, Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2000
- Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury., Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006