Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i klimatyzacja
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki. Skutki zagrożeń |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła. |
C-2 | Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie BHP, Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej. | 1 |
T-L-2 | Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych. | 1 |
T-L-3 | Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia. | 1 |
T-L-4 | Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych. | 1 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła. | 1 |
T-W-2 | Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia | 1 |
T-W-3 | Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej. | 1 |
T-W-4 | Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki. | 2 |
T-W-5 | Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej | 2 |
T-W-6 | Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji. | 1 |
T-W-7 | Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 4 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 11 |
A-L-3 | Opracowanie wyników laboratoriów i sporządzanie sprawozdań | 12 |
A-L-4 | przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_13_W01 słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych | CiKPD_10-_W01 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
CiKPD_10-_13_W02 słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej | CiKPD_10-_W05 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_13_U01 słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji | CiKPD_10-_U02 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
CiKPD_10-_13_U02 słuchacz potrafi prowadzić obliczenia oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła | CiKPD_10-_U03 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
CiKPD_10-_13_U03 słuchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych | CiKPD_10-_U06 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
CiKPD_10-_13_U04 słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji | CiKPD_10-_U05 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_13_K01 słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji | CiKPD_10-_K03 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_13_W01 słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_13_W02 słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej | 2,0 | |
3,0 | słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_13_U01 słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_13_U02 słuchacz potrafi prowadzić obliczenia oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_13_U03 słuchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_13_U04 słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_13_K01 słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2000
- Piotrowski Ildenfos, Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
- PN-EN 378-1+A1:2011, Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Wymagania podstawowe, definicje, klasyfikacja i kryteria wyboru, 2011
- Starowicz Zenon, Poradnik Montera chlodniczego, WNT, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Studziński Adam, Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005