Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy metod toksykometrycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy metod toksykometrycznych
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii i toksykologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z oceną narażenia na substancje toksyczne i oceny skutków ich działania na organizm.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki4
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów (działanie pestycydów oraz metali)6
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych oraz bezkręgowców do oceny toksyczności wody i surowców spożywczych. Metody bioindykacji.6
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów4
20
wykłady
T-W-1Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska, surowców roślinnych i zwierzęcych. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.4
T-W-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla zdrowia człowieka2
T-W-3Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów.2
T-W-4Testy alternatywne.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje2
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-14zc_W01
Student bedzie w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu badań toksykometrycznych
TZZ_2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-14zc_U01
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje dotyczące badania toksyczności substancji. Potrafi zaplanopwać, dobrać odpowiednie metody, i przeprowadzić pod kierunkierm prowadzącego odpowiednie badania.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-14zc_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne badanych substancji
TZZ_2A_K03C-1T-L-2, T-W-1M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-14zc_W01
Student bedzie w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu badań toksykometrycznych
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę dotyczacą tematyki przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-14zc_U01
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje dotyczące badania toksyczności substancji. Potrafi zaplanopwać, dobrać odpowiednie metody, i przeprowadzić pod kierunkierm prowadzącego odpowiednie badania.
2,0
3,0Student opanował w podstawowym zakresie zagadnienia zewiązane z tematyka przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-14zc_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne badanych substancji
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje. Wykorzystuje podstawowe narzędzia niezbędne do realizacji przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W, Toksykologia współczesna, Wydawnictwo lekarskie PZWL, 2006
  2. Piotrowski J. K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006
  3. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, WARSZAWA, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Żywność, Nauka, Technologia, Jakość

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki4
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów (działanie pestycydów oraz metali)6
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych oraz bezkręgowców do oceny toksyczności wody i surowców spożywczych. Metody bioindykacji.6
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska, surowców roślinnych i zwierzęcych. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.4
T-W-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla zdrowia człowieka2
T-W-3Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów.2
T-W-4Testy alternatywne.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje2
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-14zc_W01Student bedzie w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu badań toksykometrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, substancjach uzależniających i szkodnikach
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z oceną narażenia na substancje toksyczne i oceny skutków ich działania na organizm.
Treści programoweT-W-1Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska, surowców roślinnych i zwierzęcych. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.
T-W-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla zdrowia człowieka
T-W-3Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów.
T-W-4Testy alternatywne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę dotyczacą tematyki przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-14zc_U01Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje dotyczące badania toksyczności substancji. Potrafi zaplanopwać, dobrać odpowiednie metody, i przeprowadzić pod kierunkierm prowadzącego odpowiednie badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z oceną narażenia na substancje toksyczne i oceny skutków ich działania na organizm.
Treści programoweT-L-1Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki
T-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów (działanie pestycydów oraz metali)
T-L-3Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych oraz bezkręgowców do oceny toksyczności wody i surowców spożywczych. Metody bioindykacji.
T-L-4Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w podstawowym zakresie zagadnienia zewiązane z tematyka przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-14zc_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne badanych substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z oceną narażenia na substancje toksyczne i oceny skutków ich działania na organizm.
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów (działanie pestycydów oraz metali)
T-W-1Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska, surowców roślinnych i zwierzęcych. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje. Wykorzystuje podstawowe narzędzia niezbędne do realizacji przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0