Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Patofizjologia w żywieniu człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Patofizjologia w żywieniu człowieka | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, patofizjologia, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych. |
C-3 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą. | 3 |
T-L-2 | Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na mukowiscydozę. | 3 |
T-L-3 | Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów. | 3 |
T-L-4 | Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów. | 3 |
T-L-5 | Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów. | 3 |
T-L-6 | Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera. | 3 |
T-L-7 | Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej. | 3 |
T-L-8 | Dieta ketogenna w boreliozie. | 3 |
T-L-9 | Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią. | 3 |
T-L-10 | Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dziecka z autyzmem. | 3 |
T-L-11 | Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dziecka z ADHA. | 3 |
T-L-12 | Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów. | 3 |
T-L-13 | Dieta w chorobie Cushinga | 3 |
T-L-14 | Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów. | 3 |
T-L-15 | Zaliczenie. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza. | 4 |
T-W-2 | Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra. | 2 |
T-W-3 | Patofizjologia wybranych chorób skóry - trądzik młodzieńczy i różowaty, AZS. | 2 |
T-W-4 | Choroby rozrostowe krwi. | 2 |
T-W-5 | Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka | 4 |
T-W-6 | Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu. | 2 |
T-W-7 | Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice. | 2 |
T-W-8 | Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD. | 2 |
T-W-9 | Zespół Down'a | 2 |
T-W-10 | Patofizjologia chorób nadnerczy. | 2 |
T-W-11 | Patofizjologia chorób nerek (nerczyca, kamica moczowa). | 2 |
T-W-12 | Alkoholowy zespół płodowy. | 2 |
T-W-13 | Patofizjologia układu rozrodczego - niepłodność. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów | 15 |
A-L-4 | Konsultacje z naucycielem | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Duskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C7zc_W01 Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach. | TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W12 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-L-15, T-L-9, T-L-12, T-L-14, T-L-13, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C7zc_U01 Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11, TZZ_2A_U12 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-L-15, T-L-9, T-L-12, T-L-14, T-L-13, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C7zc_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-L-15, T-L-9, T-L-12, T-L-14, T-L-13, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C7zc_W01 Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach. | 2,0 | Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C7zc_U01 Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C7zc_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Sobotka L., Podstawy żywienia klinicznego, PZWL, Warszawa, 2008
- Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
- Maśliński W., Dyżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1-2, PZWL, Warszawa, 2009
- Peckenpaugh N.J. (red.Gajewska D.), Podstawy żywienia i dietoterapia, Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2010
Literatura dodatkowa
- Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd IŻŻ, W-wa, 2010