Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Izolaty, koncentraty i biopreparaty spożywcze ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Izolaty, koncentraty i biopreparaty spożywcze ryb | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć opanowaną podstawową wiedzę z zakresu chemii organicznej i chemii żywności, biochemii, technologii rybnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technologia hydrolizatów białkowych z ryb małocennych | 2 |
T-L-2 | Badanie właściwości funkcjonalnych otrzymanych hydrolizatów białkowych | 2 |
T-L-3 | Izolaty białka ryb - otrzymywanie, właściwości fizyko-chemiczne | 2 |
T-L-4 | Badanie właściwości funkcjonalnych izolatów i koncentratów białkowych | 2 |
T-L-5 | Pozyskiwanie enzymów z odpadów rybnych | 2 |
T-L-6 | Otrzymywanie wybranego rodzaju preparatów z ryb w zależności od surowca. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości surowców stosowanych do produkcji preparatów spożywczych z ryb | 1 |
T-W-2 | Technologia izolatów białkowych z ryb | 1 |
T-W-3 | Koncentraty białkowe i aminokwasowe z mięsa ryb | 1 |
T-W-4 | Technologia koncentratów lipidów rybnych o właściwościach prozdrowotnych. | 1 |
T-W-5 | Pozyskiwanie bioaktywnych peptydów z odpadów rybnych | 1 |
T-W-6 | Pozyskiwanie enzymów ze źródeł pochodzenia morskiego. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 2 |
A-L-3 | opracowanie wyników badań | 4 |
A-L-4 | przygotowanie prezentacji | 4 |
A-L-5 | przygotowanie się do kolokwium | 6 |
A-L-6 | praca z nauczycielem - konsultacje (nieobowiązkowo) | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | przygotowanie się do egzaminu | 12 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | konsultacje z nauczycielem (nieobowiązkowe) | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-3zc_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania oraz badania ich właściwości. Ma poszerzoną wiedzę na temat zastosowania tych produktów w przemyśle spożywczym oraz iinych branżach. | TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-3zc_U01 Potrafi dobierać kierunek wykorzystania posiadanego surowca oraz wykorzystać otrzymany produkt. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U15 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-5 | M-2 | S-1 |
TZZ_2A_Gr2-3zc_U02 Potrafi uzyskać pożądany produkt, stosując odpowiednią technologię, z uwzględnieniem wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu. | TZZ_2A_U16 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-3zc_K01 Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych. Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolató, koncentratów i biopreparatów z ryb. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-L-6, T-W-2, T-L-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-3zc_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania oraz badania ich właściwości. Ma poszerzoną wiedzę na temat zastosowania tych produktów w przemyśle spożywczym oraz iinych branżach. | 2,0 | Student nie zna metod produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie potrafi dobrać odpowiedniej metody w zależności od surowca, nie zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności. |
3,0 | Student zna podstawowe procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie potrafi jednak dobrać odpowiedniej metody w zależności od surowca, ma ogólne informacje nt. zastosowania tych preparatów w technologii żywności. | |
3,5 | Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie zawsze jednak potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania niektórych preparatów w technologii żywności. | |
4,0 | Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności, ale robi błędy | |
4,5 | Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności, ale robi drobne błędy. | |
5,0 | SStudent zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-3zc_U01 Potrafi dobierać kierunek wykorzystania posiadanego surowca oraz wykorzystać otrzymany produkt. | 2,0 | Nie potrafi zaplanować kierunku wykorzystania surowca ani gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb. |
3,0 | Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania niektórych surowców gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, robi drobne błędy.. | |
3,5 | Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania niektórych surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb. | |
4,0 | Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania większości surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale z pewnymi błędami. | |
4,5 | Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale robi drobne błędy. | |
5,0 | Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb. | |
TZZ_2A_Gr2-3zc_U02 Potrafi uzyskać pożądany produkt, stosując odpowiednią technologię, z uwzględnieniem wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu. | 2,0 | Nie potrafi zaplanować procesu technologicznego pozwalającego uzyskać pożądany produkt, nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach. |
3,0 | Potrafi uzyskać pożądany produkt, ale nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach, nie potrafi uwzględnić wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu. | |
3,5 | Potrafi uzyskać pożądany produkt, ale nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach, choć rozumie wpływ różnych czynników na jakość gotowego produktu. | |
4,0 | Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ niektórych czynników na jakość gotowego produktu, ale robi błędy. | |
4,5 | Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ różnych czynników na jakość gotowego produktu, robi drobne błędy. | |
5,0 | Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ r óżnych czynników na jakość gotowego produktu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-3zc_K01 Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych. Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolató, koncentratów i biopreparatów z ryb. | 2,0 | Nie rozumie przydatność i nie widzi potrzeby wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych |
3,0 | Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych | |
3,5 | Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych. | |
4,0 | Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych. | |
4,5 | Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych. | |
5,0 | Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych. |
Literatura podstawowa
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
- Kołakowski E., Bednarski W., Bielecki S., Enzymatyczna modyfikacja składników żywności, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2005
- Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie., WNT, Warszawa, 2004
- Kołakowski E., Technologia farszów rybnych, PWN, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Haard N.F., Simpson B.K., Seafood enzymes. Utilization and influence on postharvest seafood quality, Marcel Dekker, Inc., New York, Basel, 2000
- Sikorski Z.E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, PWN, Warszawa, 1996
- Nollet L., Toldra F., Handbook of Seafood and Seafood Products Analysis, CRC Press, Taylor and Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010
- Park J.W., Surimi and Surimi Seafood, CRC Press, Talyor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, Singapore, 2005, 2