Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Zastosowanie surowców niechlebowych w piekarnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie surowców niechlebowych w piekarnictwie
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania wstępne: Mikrobiologia żywności, Technologia produktów zbożowych, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.1
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.1
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.2
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.1
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.1
T-L-6Produkcja makaronów.1
T-L-7Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.1
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.1
9
wykłady
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).1
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.1
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.3
T-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.1
T-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.1
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.1
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych8
A-L-2Przygotowanie do kolokwium18
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-4Konsultacje1
30
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładzie8
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Analiza wskazanej literatury5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania.
TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W16C-1T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1
TZZ_1A_PO5-2tiz_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu.
TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W16C-1T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_U01
Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28C-1T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3M-1, M-2S-3, S-4, S-2
TZZ_1A_PO5-2tiz_U02
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28C-1T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3M-1, M-2S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3M-1, M-2S-3, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej standardu
TZZ_1A_PO5-2tiz_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_U01
Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
TZZ_1A_PO5-2tiz_U02
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Ambroziak Z., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988, 2
  2. Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992, 2
  3. Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966, 1
  4. Gąsiorowski H., Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004, 1
  5. Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne., Poznań, 1994, 1
  6. Jankowski S., Surowce mączne i kaszowe., WNT, Warszawa, 1998, 1
  7. Jankowski S., Zarys technologii młynarstwa i kaszarstwa, WNT, Warszawa, 1981, 1
  8. Obuchowski W., Technologia przemysłowej produkcji makaronu., AR Poznań, Poznań, 1997, 1
  9. Praca zbiorowa. Receptury, normy i porady piekarskie, Praca zbiorowa. Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993, 1
  10. Schunemann C., Treu G., Technologia produkcji wyrobów piekarsko-cukierniczych, Wyd. Fachowe Gilde Sp., Warszawa, 1997, 1

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996, 1
  2. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.1
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.1
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.2
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.1
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.1
T-L-6Produkcja makaronów.1
T-L-7Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.1
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).1
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.1
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.3
T-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.1
T-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.1
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.1
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych8
A-L-2Przygotowanie do kolokwium18
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-4Konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładzie8
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Analiza wskazanej literatury5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2tiz_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii nieorganicznej i organicznej obejmującą znajomość w zakresie terminologii stosowanej, pojęć i praw chemicznych, zna właściwości pierwiastków, wybranych związków organicznych i nieorganicznych, oraz mechanizmów reakcji chemicznych.
TZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.
T-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2tiz_W02Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii nieorganicznej i organicznej obejmującą znajomość w zakresie terminologii stosowanej, pojęć i praw chemicznych, zna właściwości pierwiastków, wybranych związków organicznych i nieorganicznych, oraz mechanizmów reakcji chemicznych.
TZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.
T-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2tiz_U01Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-L-8Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.
T-L-6Produkcja makaronów.
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.
T-L-7Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2tiz_U02Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-L-8Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.
T-L-6Produkcja makaronów.
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.
T-L-7Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2tiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-L-8Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.
T-L-6Produkcja makaronów.
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.
T-L-7Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu