Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności z elementami prawa żywnościowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywności z elementami prawa żywnościowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z przedmiotów: Chemia, Chemia żywności, Technologia mleczarska, Analiza i Ocena Jakości, Technologia spożywczych produktów fermentowanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki oraz znać podstawowe elementy prawa żywnościowego UE a także przepisy dotyczące urzędowej kontroli jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego2
T-L-3Ocena towaroznawcza wybranych surowców i przetworów2
T-L-4Ocena towaroznawcza używek2
9
wykłady
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.2
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych2
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek2
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych2
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów2
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich2
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych2
T-W-8Jakość totalna, jakość projektowa, powody doskonalenia jakości1
T-W-9Prawo żywnościowe UE, rodzaje aktów prawnych, prawo obligatoryjne2
T-W-10Urzędowa kontrola jakości1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury naukowej5
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Przygotowanie do egzaminu7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej13
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C13_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE
TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W15C-1T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C13_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01C-1T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2
TZZ_1A_C13_U02
Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZZ_1A_U09C-1T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C13_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. Ma świadomość konieczności dokształcania się
TZZ_1A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C13_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,5Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
5,0Student posiada wybitnie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C13_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie posiada podstawowej umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opinii.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Ma problem z integracja , interpretacją, wyciąganiem wnioskó i formułowaniem i uzasadnianiem opinii
3,5Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Pokierowany potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi bez problemu uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_C13_U02
Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
2,0Student nie potrafi opracować samodzielnie planu kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
3,0Student potrafi opracować samodzielnie dostateczny plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
3,5Student potrafi opracować samodzielnie podstawowy plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
4,0Student potrafi opracować samodzielnie dobry plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
4,5Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
5,0Student potrafi opracować samodzielnie pełny plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C13_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. Ma świadomość konieczności dokształcania się
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,0Student nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz z trudem jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
4,0Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi czasami przyjąć rolę lidera.
4,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student często przyjmuje rolę lidera.
5,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student otrafi przyjąć rolę lidera.

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lempka A., Towaroznawstwo. Produkty spożywcze, PWF, Warszawa, 2001
  3. Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywnosci, WSiP, Warszawa, 1999
  4. Karpiel Skrzypek M., Towaroznawstwo ogólne, Wydawnictwo AR, Kraków, 2000
  5. Niotecka E., Obiedzińsski M., Prawo żywnościowe Unii Europejskiej, FAPA, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Falarz A., Mataczyńska G., Towaroznawstwo wybranych artykułów spożywczych i nieżywnościowych, Oficyna Wydawnicza Adam, 1996
  2. Świderski F., Towaroznawstwo produktów spożywczych. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego2
T-L-3Ocena towaroznawcza wybranych surowców i przetworów2
T-L-4Ocena towaroznawcza używek2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.2
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych2
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek2
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych2
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów2
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich2
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych2
T-W-8Jakość totalna, jakość projektowa, powody doskonalenia jakości1
T-W-9Prawo żywnościowe UE, rodzaje aktów prawnych, prawo obligatoryjne2
T-W-10Urzędowa kontrola jakości1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury naukowej5
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Przygotowanie do egzaminu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej13
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C13_W01Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki oraz znać podstawowe elementy prawa żywnościowego UE a także przepisy dotyczące urzędowej kontroli jakości
Treści programoweT-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,5Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
5,0Student posiada wybitnie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C13_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki oraz znać podstawowe elementy prawa żywnościowego UE a także przepisy dotyczące urzędowej kontroli jakości
Treści programoweT-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opinii.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Ma problem z integracja , interpretacją, wyciąganiem wnioskó i formułowaniem i uzasadnianiem opinii
3,5Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Pokierowany potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi bez problemu uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C13_U02Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki oraz znać podstawowe elementy prawa żywnościowego UE a także przepisy dotyczące urzędowej kontroli jakości
Treści programoweT-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować samodzielnie planu kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
3,0Student potrafi opracować samodzielnie dostateczny plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
3,5Student potrafi opracować samodzielnie podstawowy plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
4,0Student potrafi opracować samodzielnie dobry plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
4,5Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
5,0Student potrafi opracować samodzielnie pełny plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C13_K01Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. Ma świadomość konieczności dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki oraz znać podstawowe elementy prawa żywnościowego UE a także przepisy dotyczące urzędowej kontroli jakości
Treści programoweT-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,0Student nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz z trudem jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
4,0Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi czasami przyjąć rolę lidera.
4,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student często przyjmuje rolę lidera.
5,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student otrafi przyjąć rolę lidera.