Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Surowce rzeźne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Surowce rzeźne
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu surowce rzeźne powinien znać podstwy biologii, chemii i biochemii
W-2Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową
W-3Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Surowce Rzeźne powinien znać podstwy biologii, chemii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z anatomią i histologią zwierząt rzeźnych, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w mięsie
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z oceną sanitarno-weterynaryjną mięsa, odchyleniami jakościowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Cechy jakościowe oraz ilościowe zwierząt rzeźnych, mechanizmy dziedziczenia cech. Rasy użytkowe zwierząt rzeźnych4
T-L-3Programy selekcyjne. Krzyżowanie ras3
T-L-4Anatomia narządu ruchu i mechanizm ruchu zwierząt rzeźnych1
T-L-5Charakterystyka układu szkieletowego zwierząt rzeźnych2
T-L-6Charakterystyka układu mięśniowego zwierząt rzeźnych2
T-L-7Struktura tkanki mięśniowej2
T-L-8Anatomia i fizjologia układu pokarmowego zwierząt rzeźnych2
T-L-9Podsumowanie1
18
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Charakterystyka typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych. Wykorzystanie czynników genetycznych i środowiskowych do kształtowania pożądanych cech surowców rzeźnych. Ubój i obrót okołoubojowy, klasyfikacja tusz9
T-W-3Podział i wykorzystanie surowców rzeźnych1
T-W-4Anatomia, histologia organizmów zwierzęcych. Struktura tkanki mięśniowej2
T-W-5skład chemiczny, budowa i funkcje podstawowych składników mięsa oraz przemiany biochemiczne w mięśniach w stanach pre i rigor mortis2
T-W-6Odchylenia jakościowe i wady mięsa2
T-W-7Podsumowanie1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Studiowanie literaturuy30
A-L-3Konsultacje10
A-L-4Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)19
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Egzamin2
A-W-5Udział w konsultacjach6
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
M-3Ćwiczenia projektowe - projekt, pokaz, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z 2 kolokwiów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D1tiz_W01
Ma wiedzę w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W22C-1T-W-2M-1S-1
TZZ_1A_D1tiz_W02
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W22C-3, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D1tiz_U01
Student potrafi dobrać programy selekcyjne do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zana mechanizmy dziedziczenia tych cech
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U29C-1T-L-3, T-L-2M-2S-2
TZZ_1A_D1tiz_U02
Student potrafi sklasyfikować surowce rzeźne, rozpoznać elementy układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz zna i rozumie działanie narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U29C-3, C-2T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D1tiz_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności i konieczności samokształcenia się, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić; potrafi być członkiem lub liderem zespołu; myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozmuie rolę społeczną absolwenta
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-2M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D1tiz_W01
Ma wiedzę w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
2,0student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
3,5student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
5,0student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę związaną z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
TZZ_1A_D1tiz_W02
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa
2,0student nie ma podstawowej wiedzy związanej z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
3,5student opanował większość zagadnień związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D1tiz_U01
Student potrafi dobrać programy selekcyjne do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zana mechanizmy dziedziczenia tych cech
2,0student nie potrafi dobrać programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, nie zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związanez doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
TZZ_1A_D1tiz_U02
Student potrafi sklasyfikować surowce rzeźne, rozpoznać elementy układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz zna i rozumie działanie narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D1tiz_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności i konieczności samokształcenia się, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić; potrafi być członkiem lub liderem zespołu; myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozmuie rolę społeczną absolwenta
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
  2. Kortz J., Ocena i wykorzystanie surowców rzeźnych, AR Szczecin, Szczecin, 1997
  3. praca zbiorowa pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna, 2011
  2. Trzoda chlewna, 2011
  3. Przegląd hodowlany, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Cechy jakościowe oraz ilościowe zwierząt rzeźnych, mechanizmy dziedziczenia cech. Rasy użytkowe zwierząt rzeźnych4
T-L-3Programy selekcyjne. Krzyżowanie ras3
T-L-4Anatomia narządu ruchu i mechanizm ruchu zwierząt rzeźnych1
T-L-5Charakterystyka układu szkieletowego zwierząt rzeźnych2
T-L-6Charakterystyka układu mięśniowego zwierząt rzeźnych2
T-L-7Struktura tkanki mięśniowej2
T-L-8Anatomia i fizjologia układu pokarmowego zwierząt rzeźnych2
T-L-9Podsumowanie1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Charakterystyka typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych. Wykorzystanie czynników genetycznych i środowiskowych do kształtowania pożądanych cech surowców rzeźnych. Ubój i obrót okołoubojowy, klasyfikacja tusz9
T-W-3Podział i wykorzystanie surowców rzeźnych1
T-W-4Anatomia, histologia organizmów zwierzęcych. Struktura tkanki mięśniowej2
T-W-5skład chemiczny, budowa i funkcje podstawowych składników mięsa oraz przemiany biochemiczne w mięśniach w stanach pre i rigor mortis2
T-W-6Odchylenia jakościowe i wady mięsa2
T-W-7Podsumowanie1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Studiowanie literaturuy30
A-L-3Konsultacje10
A-L-4Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)19
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Egzamin2
A-W-5Udział w konsultacjach6
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D1tiz_W01Ma wiedzę w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
Treści programoweT-W-2Charakterystyka typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych. Wykorzystanie czynników genetycznych i środowiskowych do kształtowania pożądanych cech surowców rzeźnych. Ubój i obrót okołoubojowy, klasyfikacja tusz
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
3,5student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
5,0student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę związaną z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D1tiz_W02Ma wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z oceną sanitarno-weterynaryjną mięsa, odchyleniami jakościowymi
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z anatomią i histologią zwierząt rzeźnych, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w mięsie
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-6Odchylenia jakościowe i wady mięsa
T-W-3Podział i wykorzystanie surowców rzeźnych
T-W-4Anatomia, histologia organizmów zwierzęcych. Struktura tkanki mięśniowej
T-W-7Podsumowanie
T-W-5skład chemiczny, budowa i funkcje podstawowych składników mięsa oraz przemiany biochemiczne w mięśniach w stanach pre i rigor mortis
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy związanej z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
3,5student opanował większość zagadnień związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D1tiz_U01Student potrafi dobrać programy selekcyjne do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zana mechanizmy dziedziczenia tych cech
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
Treści programoweT-L-3Programy selekcyjne. Krzyżowanie ras
T-L-2Cechy jakościowe oraz ilościowe zwierząt rzeźnych, mechanizmy dziedziczenia cech. Rasy użytkowe zwierząt rzeźnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobrać programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, nie zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związanez doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D1tiz_U02Student potrafi sklasyfikować surowce rzeźne, rozpoznać elementy układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz zna i rozumie działanie narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z oceną sanitarno-weterynaryjną mięsa, odchyleniami jakościowymi
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z anatomią i histologią zwierząt rzeźnych, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w mięsie
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-5Charakterystyka układu szkieletowego zwierząt rzeźnych
T-L-9Podsumowanie
T-L-6Charakterystyka układu mięśniowego zwierząt rzeźnych
T-L-4Anatomia narządu ruchu i mechanizm ruchu zwierząt rzeźnych
T-L-7Struktura tkanki mięśniowej
T-L-8Anatomia i fizjologia układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D1tiz_K01Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności i konieczności samokształcenia się, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić; potrafi być członkiem lub liderem zespołu; myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozmuie rolę społeczną absolwenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z oceną sanitarno-weterynaryjną mięsa, odchyleniami jakościowymi
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z anatomią i histologią zwierząt rzeźnych, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w mięsie
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-6Odchylenia jakościowe i wady mięsa
T-W-3Podział i wykorzystanie surowców rzeźnych
T-W-4Anatomia, histologia organizmów zwierzęcych. Struktura tkanki mięśniowej
T-W-7Podsumowanie
T-W-5skład chemiczny, budowa i funkcje podstawowych składników mięsa oraz przemiany biochemiczne w mięśniach w stanach pre i rigor mortis
T-W-2Charakterystyka typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych. Wykorzystanie czynników genetycznych i środowiskowych do kształtowania pożądanych cech surowców rzeźnych. Ubój i obrót okołoubojowy, klasyfikacja tusz
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-5Charakterystyka układu szkieletowego zwierząt rzeźnych
T-L-9Podsumowanie
T-L-6Charakterystyka układu mięśniowego zwierząt rzeźnych
T-L-4Anatomia narządu ruchu i mechanizm ruchu zwierząt rzeźnych
T-L-7Struktura tkanki mięśniowej
T-L-8Anatomia i fizjologia układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
T-L-3Programy selekcyjne. Krzyżowanie ras
T-L-2Cechy jakościowe oraz ilościowe zwierząt rzeźnych, mechanizmy dziedziczenia cech. Rasy użytkowe zwierząt rzeźnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
M-3Ćwiczenia projektowe - projekt, pokaz, dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.