Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Chłodnictwo z elementami mikrobiologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chłodnictwo z elementami mikrobiologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwaś się literaturą naukową
W-2Student ma opanowane podstawowe metody analityczne
W-3Student rozpoczynający zajęcia z przedmiotu "Chłodnictwo z elementami mikrobiologii" powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biochemii, technologii żywności i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością metod utrwalania oraz zmian fizykochemicznych zachodzących w chłodniczo przechowywanej żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, omówienie tematyki zajęć i kryteriów zaliczenia ćwiczeń, szkolenie stanowiskowe BHP1
T-L-2Wpływ glazurowania na stabilność przechowalniczą ryb2
T-L-3Kultury ochronne a cechy jakościowe mleka fermentowanego przechowywanego w warunkach chłodniczych2
T-L-4Wpływ modyfikowanej atmosfery na stabilność przechowalniczą żywności2
T-L-5Aktywność metaboliczna drobnoustrojów psychrofilnych i psychrotrofowych8
15
wykłady
T-W-1Podział żywności ze względu na poziom przejawów życiowych. Klasyfikacja metod utrwalania żywności.2
T-W-2Utrwalanie żywności niskimi temperaturami. Metody chłodzenie, odchładzania, zamrażania i rozmrażania2
T-W-3Zmiany fizykochemiczne zachodzące w żywności przechowywanej w warunkach chłodniczych2
T-W-4Trwałość produktów chłodzonych, mrożonych oraz rozmrożonych.2
T-W-5Wpływ niskich temperatur na aktywność metaboliczną4
T-W-6Procesy mikrobiologiczne zachodzące w żywności schłodzonej i zamrożonej3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwow zajęciach7
A-L-2przygotowanie do zajęć8
A-L-3udział w zajęciach15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do egzaminu7
A-W-3udział w zajęciach15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wykłady - egzamin pisemny ćwiczenia - pisemny sprawdzain wiadomości lub/i odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: wykłady - egzamin pisemny ćwiczenia - odpowiedź ustna i/lub pisemny sprawdzian wiadomości

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO18-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie omówić zmiany mikrobiologiczne w chłodniczo przechowywanej żywność. Zaproponować parametry przechowywania dla poszczególnych grup produktów spożywczych
MS_2A_W08C-1T-L-4, T-L-2, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-5, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO18-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien umieć dokonać oceny zmian fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych w chłodniczo przechowywanej żywności
MS_2A_U01, MS_2A_U02, MS_2A_U03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2
MSu_2A_PO18-2_U02
Student powinien umieć zaplanować schemat postępowania w ocenie ryzyka mikrobiologicznego chłodniczo przechowywanej żywności
MS_2A_U01, MS_2A_U02, MS_2A_U03, MS_2A_U04C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO18-2_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się , a także odpowiedzialności za wyniki własnej pracy. Potrafi myśleć i działać w sposób przemyślany i przedsiębiorczy.
MS_2A_K01, MS_2A_K02, MS_2A_K03, MS_2A_K04C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO18-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie omówić zmiany mikrobiologiczne w chłodniczo przechowywanej żywność. Zaproponować parametry przechowywania dla poszczególnych grup produktów spożywczych
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wymienia i charakteryzuje zmany fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne w chłodniczo przechowywanej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO18-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien umieć dokonać oceny zmian fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych w chłodniczo przechowywanej żywności
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykonać i zinterpretować wyniki anliz mających na celu ocenę zmian fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych żywności chłodzonej, podmrażanej, zamrożonej oraz rozmrożonej
3,5
4,0
4,5
5,0
MSu_2A_PO18-2_U02
Student powinien umieć zaplanować schemat postępowania w ocenie ryzyka mikrobiologicznego chłodniczo przechowywanej żywności
2,0
3,0Student potrafi zaplanować ogólny schemat postępowania w ocenir ryzyka mikrobiologicznego chłodniczo przechowywanej żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO18-2_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się , a także odpowiedzialności za wyniki własnej pracy. Potrafi myśleć i działać w sposób przemyślany i przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student z dostatecznym zaangażowaniem opracowuje i interpretuje wyniki oznaczeń laboratoryjnych. Wykazuje dostateczną chęć samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski W., Technologia chłodnicza żywności, WSiP, 1991
  2. Zin M. (red.), Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wydawnictwo Uniwersytetyu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008
  3. Postolski J., Gruda Z., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma on line: Przemysł Spożywczy, Przemysł Fermentacyjny i Owocowo - Warzywny, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, Chłodnictwo
  2. Judith A. Evans, Frozen Food Science and Technology, Copyright © 2008 Blackwell Publishing Ltd, 2008
  3. Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw, PWRiL, Warszawa, 2002
  4. Gajewska M., Przechowalnictwo warzyw, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, omówienie tematyki zajęć i kryteriów zaliczenia ćwiczeń, szkolenie stanowiskowe BHP1
T-L-2Wpływ glazurowania na stabilność przechowalniczą ryb2
T-L-3Kultury ochronne a cechy jakościowe mleka fermentowanego przechowywanego w warunkach chłodniczych2
T-L-4Wpływ modyfikowanej atmosfery na stabilność przechowalniczą żywności2
T-L-5Aktywność metaboliczna drobnoustrojów psychrofilnych i psychrotrofowych8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział żywności ze względu na poziom przejawów życiowych. Klasyfikacja metod utrwalania żywności.2
T-W-2Utrwalanie żywności niskimi temperaturami. Metody chłodzenie, odchładzania, zamrażania i rozmrażania2
T-W-3Zmiany fizykochemiczne zachodzące w żywności przechowywanej w warunkach chłodniczych2
T-W-4Trwałość produktów chłodzonych, mrożonych oraz rozmrożonych.2
T-W-5Wpływ niskich temperatur na aktywność metaboliczną4
T-W-6Procesy mikrobiologiczne zachodzące w żywności schłodzonej i zamrożonej3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwow zajęciach7
A-L-2przygotowanie do zajęć8
A-L-3udział w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do egzaminu7
A-W-3udział w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_PO18-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie omówić zmiany mikrobiologiczne w chłodniczo przechowywanej żywność. Zaproponować parametry przechowywania dla poszczególnych grup produktów spożywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz z biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością metod utrwalania oraz zmian fizykochemicznych zachodzących w chłodniczo przechowywanej żywności.
Treści programoweT-L-4Wpływ modyfikowanej atmosfery na stabilność przechowalniczą żywności
T-L-2Wpływ glazurowania na stabilność przechowalniczą ryb
T-W-4Trwałość produktów chłodzonych, mrożonych oraz rozmrożonych.
T-W-6Procesy mikrobiologiczne zachodzące w żywności schłodzonej i zamrożonej
T-W-2Utrwalanie żywności niskimi temperaturami. Metody chłodzenie, odchładzania, zamrażania i rozmrażania
T-W-1Podział żywności ze względu na poziom przejawów życiowych. Klasyfikacja metod utrwalania żywności.
T-W-5Wpływ niskich temperatur na aktywność metaboliczną
T-L-3Kultury ochronne a cechy jakościowe mleka fermentowanego przechowywanego w warunkach chłodniczych
T-L-5Aktywność metaboliczna drobnoustrojów psychrofilnych i psychrotrofowych
T-W-3Zmiany fizykochemiczne zachodzące w żywności przechowywanej w warunkach chłodniczych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykłady - egzamin pisemny ćwiczenia - odpowiedź ustna i/lub pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wymienia i charakteryzuje zmany fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne w chłodniczo przechowywanej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_PO18-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien umieć dokonać oceny zmian fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych w chłodniczo przechowywanej żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
MS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością metod utrwalania oraz zmian fizykochemicznych zachodzących w chłodniczo przechowywanej żywności.
Treści programoweT-L-2Wpływ glazurowania na stabilność przechowalniczą ryb
T-L-3Kultury ochronne a cechy jakościowe mleka fermentowanego przechowywanego w warunkach chłodniczych
T-L-4Wpływ modyfikowanej atmosfery na stabilność przechowalniczą żywności
T-L-5Aktywność metaboliczna drobnoustrojów psychrofilnych i psychrotrofowych
T-W-2Utrwalanie żywności niskimi temperaturami. Metody chłodzenie, odchładzania, zamrażania i rozmrażania
T-W-3Zmiany fizykochemiczne zachodzące w żywności przechowywanej w warunkach chłodniczych
T-W-4Trwałość produktów chłodzonych, mrożonych oraz rozmrożonych.
T-W-5Wpływ niskich temperatur na aktywność metaboliczną
T-W-6Procesy mikrobiologiczne zachodzące w żywności schłodzonej i zamrożonej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykłady - egzamin pisemny ćwiczenia - odpowiedź ustna i/lub pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykonać i zinterpretować wyniki anliz mających na celu ocenę zmian fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych żywności chłodzonej, podmrażanej, zamrożonej oraz rozmrożonej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_PO18-2_U02Student powinien umieć zaplanować schemat postępowania w ocenie ryzyka mikrobiologicznego chłodniczo przechowywanej żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
MS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
MS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością metod utrwalania oraz zmian fizykochemicznych zachodzących w chłodniczo przechowywanej żywności.
Treści programoweT-L-2Wpływ glazurowania na stabilność przechowalniczą ryb
T-L-3Kultury ochronne a cechy jakościowe mleka fermentowanego przechowywanego w warunkach chłodniczych
T-L-4Wpływ modyfikowanej atmosfery na stabilność przechowalniczą żywności
T-L-5Aktywność metaboliczna drobnoustrojów psychrofilnych i psychrotrofowych
T-W-2Utrwalanie żywności niskimi temperaturami. Metody chłodzenie, odchładzania, zamrażania i rozmrażania
T-W-3Zmiany fizykochemiczne zachodzące w żywności przechowywanej w warunkach chłodniczych
T-W-4Trwałość produktów chłodzonych, mrożonych oraz rozmrożonych.
T-W-5Wpływ niskich temperatur na aktywność metaboliczną
T-W-6Procesy mikrobiologiczne zachodzące w żywności schłodzonej i zamrożonej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykłady - egzamin pisemny ćwiczenia - odpowiedź ustna i/lub pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować ogólny schemat postępowania w ocenir ryzyka mikrobiologicznego chłodniczo przechowywanej żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_PO18-2_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się , a także odpowiedzialności za wyniki własnej pracy. Potrafi myśleć i działać w sposób przemyślany i przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością metod utrwalania oraz zmian fizykochemicznych zachodzących w chłodniczo przechowywanej żywności.
Treści programoweT-L-2Wpływ glazurowania na stabilność przechowalniczą ryb
T-L-3Kultury ochronne a cechy jakościowe mleka fermentowanego przechowywanego w warunkach chłodniczych
T-L-4Wpływ modyfikowanej atmosfery na stabilność przechowalniczą żywności
T-L-5Aktywność metaboliczna drobnoustrojów psychrofilnych i psychrotrofowych
T-W-2Utrwalanie żywności niskimi temperaturami. Metody chłodzenie, odchładzania, zamrażania i rozmrażania
T-W-3Zmiany fizykochemiczne zachodzące w żywności przechowywanej w warunkach chłodniczych
T-W-4Trwałość produktów chłodzonych, mrożonych oraz rozmrożonych.
T-W-5Wpływ niskich temperatur na aktywność metaboliczną
T-W-6Procesy mikrobiologiczne zachodzące w żywności schłodzonej i zamrożonej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykłady - egzamin pisemny ćwiczenia - odpowiedź ustna i/lub pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z dostatecznym zaangażowaniem opracowuje i interpretuje wyniki oznaczeń laboratoryjnych. Wykazuje dostateczną chęć samodzielnego wyszukiwania informacji w literaturze naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0