Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Parazytologiczne problemy w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologiczne problemy w hodowli zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z parazytozami zwierząt hodowlanych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadenie do przedmiotu. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela2
T-A-2Procesy zachodzące w układzie pasożyt - żywiciel. Działanie chorobotwórcze pasożytów.4
T-A-3Mechanizmy obronne żywiciela a strategie pasożytów.2
T-A-4Inwazje u przeżuwaczy4
T-A-5Parazytozy swiń4
T-A-6Choroby pasożytnicze koni4
T-A-7Choroby zwierząt domowych4
T-A-8Parazytozy ryb3
T-A-9Pasożyty zwierząt laboratoryjnych1
T-A-10Zwalczanie inwazji pasożytów2
30
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane10
T-L-2Diagnostyka parazytologiczna2
T-L-3Zapobieganie inwazjom1
T-L-4Zoonozy2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Przygotowanie do egzaminu15
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia przedmiotu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne w formie prezentacji multimedialnej
M-2Krótkie filmy dydaktyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_W01
Student charakteryzuje inwazje u zwierząt hodowlanych. Zna drogi zarażenia, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania parazytoz.
MS_2A_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-2M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_U01
Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt.
MS_2A_U03C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_K01
Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
MS_2A_K01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-2M-1, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_W01
Student charakteryzuje inwazje u zwierząt hodowlanych. Zna drogi zarażenia, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania parazytoz.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje dostateczne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_U01
Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt.
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, zinterpretować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi problemami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_K01
Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wywołanych chorobami pasożytniczymi oraz ich skutków ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gundłach J.L., Sadzikowski A.B., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Elsheikha H.M., Patterson J.S., Veterinary parasitology, Manson Publishing Ltd, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadenie do przedmiotu. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela2
T-A-2Procesy zachodzące w układzie pasożyt - żywiciel. Działanie chorobotwórcze pasożytów.4
T-A-3Mechanizmy obronne żywiciela a strategie pasożytów.2
T-A-4Inwazje u przeżuwaczy4
T-A-5Parazytozy swiń4
T-A-6Choroby pasożytnicze koni4
T-A-7Choroby zwierząt domowych4
T-A-8Parazytozy ryb3
T-A-9Pasożyty zwierząt laboratoryjnych1
T-A-10Zwalczanie inwazji pasożytów2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane10
T-L-2Diagnostyka parazytologiczna2
T-L-3Zapobieganie inwazjom1
T-L-4Zoonozy2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia przedmiotu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO7-1_W01Student charakteryzuje inwazje u zwierząt hodowlanych. Zna drogi zarażenia, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania parazytoz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parazytozami zwierząt hodowlanych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-A-1Wprowadenie do przedmiotu. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela
T-A-3Mechanizmy obronne żywiciela a strategie pasożytów.
T-A-4Inwazje u przeżuwaczy
T-A-5Parazytozy swiń
T-A-6Choroby pasożytnicze koni
T-A-7Choroby zwierząt domowych
T-A-8Parazytozy ryb
T-A-9Pasożyty zwierząt laboratoryjnych
T-A-10Zwalczanie inwazji pasożytów
T-A-2Procesy zachodzące w układzie pasożyt - żywiciel. Działanie chorobotwórcze pasożytów.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne w formie prezentacji multimedialnej
M-2Krótkie filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje dostateczne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO7-1_U01Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-L-2Diagnostyka parazytologiczna
T-L-3Zapobieganie inwazjom
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, zinterpretować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi problemami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO7-1_K01Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parazytozami zwierząt hodowlanych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-L-2Diagnostyka parazytologiczna
T-L-3Zapobieganie inwazjom
T-L-4Zoonozy
T-A-1Wprowadenie do przedmiotu. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela
T-A-3Mechanizmy obronne żywiciela a strategie pasożytów.
T-A-4Inwazje u przeżuwaczy
T-A-5Parazytozy swiń
T-A-6Choroby pasożytnicze koni
T-A-7Choroby zwierząt domowych
T-A-8Parazytozy ryb
T-A-9Pasożyty zwierząt laboratoryjnych
T-A-10Zwalczanie inwazji pasożytów
T-A-2Procesy zachodzące w układzie pasożyt - żywiciel. Działanie chorobotwórcze pasożytów.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne w formie prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wywołanych chorobami pasożytniczymi oraz ich skutków ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0