Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne bezpieczeństwo żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologiczne bezpieczeństwo żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | bakteriologia |
W-2 | podstawy technologii zywności |
W-3 | mikrobiologia zywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie stopnia zakażenia opakowań. | 4 |
T-L-2 | Oznaczanie stopnia zakażenia powietrza. | 4 |
T-L-3 | Mikrobiologiczne badanie mleka i jego przetworów. | 8 |
T-L-4 | Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin. | 8 |
T-L-5 | Mikroflora i analiza mikrobiologiczna surowców i produktów pochodzenia roślinnego | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikrobiologiczne wyróżniki bezpieczeństwa żywnosci - specyfika surowcowa | 7 |
T-W-2 | Zasady postepowania przy oznaczaniu patogenów w żywności | 2 |
T-W-3 | Kryteria dotyczące bezpieczeństwa: produkt - proces technologiczny | 2 |
T-W-4 | Higiena procesu produkcji/dystrybucji żywności - związek z bezpieczeństwem żywności; Sanityzacja w zapewnieniu bezpieczeństwa żywnosci | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | bieżące przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacje dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych związanych z zywnością i jej produkcja, z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Zajęcia audytoryjne, praca w grupach |
M-3 | Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęć praktycznych |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i współpracy w przeprowadzaniu ukierunkowanych analiz |
S-3 | Ocena formująca: znajomość technik i biegłość w pracy analitycznej |
S-4 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat |
S-5 | Ocena formująca: pisemne testowe zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-1_W01 zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, ich potencjalne źródła i drogi przenoszenia | MS_2A_W04, MS_2A_W10 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-1 | S-1, S-5 |
MS_2A_PO8-1_W02 zna podstawowe zasady zapewniania bezpieczeństwa mikrobiologicznego w łańcuchu produkcji zywności: od "pola do stołu" | MS_2A_W10 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-1_U01 potrafi okreslić zakres badań mikrobiologicznych, dobrać właściwe metody analityczne i poprawnie zinterpretować wyniki | MS_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-3, M-2 | S-1, S-3 |
MS_2A_PO8-1_U02 potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania obecności niepożadanych mikroorganizmów w zywności | MS_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-4 | M-3 | S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-1_K01 ma świadomość różnego typu zagrożeń ze strony obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności dla jej bezpieczeństwa, wie jak mozna przeciwdziałać takiej obecności | MS_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-5, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-1_W01 zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, ich potencjalne źródła i drogi przenoszenia | 2,0 | |
3,0 | zna źródła i drogi przenoszenia głównych bakterii chorobotwórczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_2A_PO8-1_W02 zna podstawowe zasady zapewniania bezpieczeństwa mikrobiologicznego w łańcuchu produkcji zywności: od "pola do stołu" | 2,0 | |
3,0 | przy znajomości podstawowych zasad systemu HACCP nie potrafi wskazać punktów krytycznych (CCP) dla bezpieczeństwa finaalnego produktu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-1_U01 potrafi okreslić zakres badań mikrobiologicznych, dobrać właściwe metody analityczne i poprawnie zinterpretować wyniki | 2,0 | |
3,0 | potrafi okreslić zakres badań; nie ma pewności co do wyboru optymalnej metody przeprowadzenia analizy i interpretacji wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_2A_PO8-1_U02 potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania obecności niepożadanych mikroorganizmów w zywności | 2,0 | |
3,0 | potrafi określić jedynie skuteczność bójczą procesów termicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-1_K01 ma świadomość różnego typu zagrożeń ze strony obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności dla jej bezpieczeństwa, wie jak mozna przeciwdziałać takiej obecności | 2,0 | |
3,0 | ma swiadomość zagrożeń dla bezpieczeństwa zywności ze strony głównych patogenów, bez ich srodowiskowych uwarunkowań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym., Politechnika Łódzka, Łódź, 2000
- Salyers A.A., D.D. Whitt, Mikrobiologia. Róznorodność, chorobotwórczośc i środowisko., PWN, W-wa, 2005
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
- Zaleski S., Mikrobiologia zywności pochodzenia zwierzęcego, WNT, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Anonim, Zbiór Norm PN dotyczących postepowania przy oznaczaniu okreslonych bakterii w zywności., PKN, W-wa, 2012
- Zaleski S., Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, WNT, W-wa, 1986
- Jay J.M., M.J. Loessner, D.A. Golden, Moder food microbiology, Springer Sc.+Business Media Inc, USA, 2011, 7 ed.