Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Preparatyka mikrobiologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Preparatyka mikrobiologiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących technik wykrzystywanych w preparatyce mikrobiologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody mikroskopowe | 2 |
T-L-2 | Podstawowe zasady obowiązujące w preparatyce mikroskopowej | 2 |
T-L-3 | Barwienie drobnoustrojów - podział, metody i zakres wykorzystania | 2 |
T-L-4 | Różnicowanie bakterii - gram (+) i gram (-) | 2 |
T-L-5 | Metody barwienia endospor | 2 |
T-L-6 | Barwienie otoczek | 2 |
T-L-7 | Barwienie drobnoustrojów kwasoopornych i tzw. bakterii MZN | 2 |
T-L-8 | Metoda Neissera w różnicowaniu maczugowców | 2 |
T-L-9 | Preparatyka przyżyciowa - metody i zakres wykorzystania | 2 |
T-L-10 | Bezposrednie liczenie drobnoustrojów żywych i martwych | 2 |
T-L-11 | Mikroskopowe metody wyznaczania poziomu odżywienia mikroorganizmów | 2 |
T-L-12 | Mikroskopowe preparaty niebarwione | 2 |
T-L-13 | Preparaty w kropli wiszacej | 2 |
T-L-14 | Preparaty mikroskopowe do obserwacji w ciemnym polu | 2 |
T-L-15 | Mikrometria | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotownaie do ćwiczeń bierzących | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 16 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia części pratycznej i teoretycznej | 20 |
A-L-5 | zaliczenie praktyczne | 4 |
A-L-6 | zalicznie części teoretycznej | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca ocena podsumowujaca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C15_W01 student ma wiedze na temat budowy mikroboorganizmów i technik ich wyrózniania | MS_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-11, T-L-13, T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-5, T-L-15, T-L-12, T-L-9, T-L-7, T-L-14, T-L-2, T-L-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C15_U01 potrafi zastosowac techniki obowiazujace w preparatyce mikrobiologicznej w celu wyszczególnienia okreslonych cech mikroorganizmów | MS_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C15_K01 ma świadomość konieczności propagowania wiedzy z zakresu mikrobiologii i jej roli w ekosystemie | MS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C15_W01 student ma wiedze na temat budowy mikroboorganizmów i technik ich wyrózniania | 2,0 | |
3,0 | posiada wiedzeę na temat technik i mozliwosci ich wykorzystania w preparatyce mikrobiologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C15_U01 potrafi zastosowac techniki obowiazujace w preparatyce mikrobiologicznej w celu wyszczególnienia okreslonych cech mikroorganizmów | 2,0 | |
3,0 | potrafi wykorzystać znane mu techniki w preparatyce mikrobiologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C15_K01 ma świadomość konieczności propagowania wiedzy z zakresu mikrobiologii i jej roli w ekosystemie | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość możliwości wykorzystania technik wykorzystywanych w preparatyce mikrobiologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W.Duszkiewicz-Reinhard, R. Grzybowski, E. Sobczak, Teoria i ćwiczenia z mikrobiologii ogolnej i technicznej, SGGW, warszawa, 1999
- E. Daczkowska-Kozon, W.Dąbrowski, Mikrobiologia Zywności, AR Szczecin, Szczecin, 2001
- J. Baj, Mikrobiologia, PWN, Warszawa, 2018