Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)

Sylabus przedmiotu Monitoring wód (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring wód (blok)
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów wód
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony wód, a zwłaszcza wpływu środowiska abiotycznego na organizmy wodne
W-2Podstawowe zagadnienia z chemii ogónej
W-3Podstawowe zagadnienia z chemii analitycznej
W-4Podstawowe zagadnienia z chemii instrumentalnej
W-5Podstawowa wiedza z zakresu hydrochemii i ekologiii wód
W-6Podstawowe umiejętność posługiwania się PC i korzystania z baz danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze względu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich uzytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależności cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Prezentacja, instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego2
T-L-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego3
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych3
T-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego2
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych. Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey2
T-L-6Znaczenie i zastosowanie chemicznego monitoringu wód powierzchniowych (rzek, jezior, wód morskich).3
T-L-7Znaczenie i zastosowanie chemicznego monitoringu wód podziemnych2
T-L-8Ocena jakości wód powierzchniowych i podziemnych2
T-L-9Żródła zanieczyszczeia wód powierzchniowych i ich ochrona. Metody stosowanye w analizie jakości wód.2
T-L-10Zastosowanie obowiązujących aktów prawnych zakresie fizyczno - chemicznego monitoringu wód2
T-L-11Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych3
T-L-12Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych2
T-L-13Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego2
T-W-2Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne3
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-4Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębinowych) oraz morskich2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody2
T-W-8Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych4
T-W-9Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników4
T-W-10Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych5
T-W-11Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-L-3Studiowanie podanej literatury4
A-L-4Napisanie raportu z ćwiczeń10
A-L-5Pisemne i praktyczne zaliczenie ćwiczeń2
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów1
A-W-3praca własna z literaturą29
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-5Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-4_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w bioindykacji wód
RYB_2A_W01C-2, C-1, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1, S-4, S-5
RYB_2A_D2-4_W02
Student identyfikuje organizmy wskaźnikowe oraz oblicza wskaźniki biotyczne
RYB_2A_W06C-3T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-4M-1, M-4S-3, S-2, S-1, S-4, S-5
RYB_2A_D2-4_W03
Student potrafi zaproponować odpowiednią metodą oceny jakości wód
RYB_2A_W01, RYB_2A_W06C-2, C-3, C-4T-L-5, T-L-3, T-W-7M-2, M-1, M-4S-3, S-2, S-1, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-4_U01
Student stosuje metody bioindykacji wód
RYB_2A_U01, RYB_2A_U06C-1, C-4T-L-4, T-L-5, T-L-3M-2, M-1, M-5S-3, S-2, S-1, S-4, S-5
RYB_2A_D2-4_U02
Student dobiera odpowiednie metody bioindykacji wód i potrafi je zinterpretować
RYB_2A_U01, RYB_2A_U07C-3, C-4T-L-4, T-L-5, T-L-3M-2, M-3, M-1, M-4, M-5S-3, S-2, S-1, S-4, S-5
RYB_2A_D2-4_U03
Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
RYB_2A_U01, RYB_2A_U06C-2, C-3, C-4T-L-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-2, M-3, M-1, M-4, M-5S-3, S-2, S-1, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-4_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami BHP przy pracy w terenie i laboratorium biologicznym
RYB_2A_K03C-2T-L-1, T-L-2M-1S-1
RYB_2A_D2-4_K02
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
RYB_2A_K02, RYB_2A_K03C-2T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-4_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w bioindykacji wód
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód oraz zaproponować ich wykorzystanie
RYB_2A_D2-4_W02
Student identyfikuje organizmy wskaźnikowe oraz oblicza wskaźniki biotyczne
2,0student nie potrafi zidentyfikować organizmów wskaźnikowych oraz obliczać wskaźników biotycznych
3,0student identyfikuje zaledwie kilka organizmów wskaźnikowych posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
3,5student identyfikuje w wiekszości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
4,0student identyfikuje w większości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
4,5student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
5,0student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi, oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne oraz interpretuje otrzymane wyniki
RYB_2A_D2-4_W03
Student potrafi zaproponować odpowiednią metodą oceny jakości wód
2,0student nie potrafi dobierać metod oceny jakości wód
3,0student potrafi dobierać zaledwie kilka metod oceny jakości wód
3,5student potrafi dobierać trafnie w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód
4,0student potrafi dobierać trafnieodpowiednie metody oceny jakości wód
4,5student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność
5,0student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność oraz samodzielnie uzasadniać swój wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-4_U01
Student stosuje metody bioindykacji wód
2,0student nie stosuje metod bioindykacji wód
3,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód
3,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować
4,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować i przedyskutować
4,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować oraz oszacować błędy
5,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować, oszacować błędy oraz wskazać propozycję ich uniknięcia w przyszłości
RYB_2A_D2-4_U02
Student dobiera odpowiednie metody bioindykacji wód i potrafi je zinterpretować
2,0student nie dobiera prawidłowo metod oceny jakości wód i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu unikniecia błedów w przyszłości
RYB_2A_D2-4_U03
Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
2,0student nie potrafi przeprowadzić badań materiału biologicznego z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego, zinterpretować wyników i obliczyć wskaźników biotycznych
3,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki bez ich interpretacji
3,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne
4,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować
4,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe
5,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe i zaproponować ich modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-4_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami BHP przy pracy w terenie i laboratorium biologicznym
2,0
3,0Student nie przestrzega zasad BHP przy pracy w terenie i laboratorium biologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student przestrzega zasad BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
RYB_2A_D2-4_K02
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
2,0
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód

Literatura podstawowa

  1. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła T., Metoda oceny rzek oparta na makrofitach, realizowana w Polsce na potrzeby Ramowej Dyrektywy Wodnej., Wiadomości meilioracyjne i łąkarskie., 2008, t. LI, nr 4 (419): 163-165.
  2. Chełmicki K., Woda, PWN, Warszawa, 2001
  3. Pietruczuk K., Szoszkiewicz K., Ramowa Dyrektywa w praktyce. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek w monitoringu wód płynących w Wielkopolsce., Gospodarka Wodna, 2008, 10
  4. Dojlido M, Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  5. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  6. Hermanowicz i wspaut., Fizyczne i chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001
  7. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  8. Kubiak J., Tórz A., Nedzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
  9. Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  10. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  11. Lack A.J., Evans D.E., Biologia roślin, PWN, Warszawa, 2003, pierwsze, Krótkie wykłady
  12. Rodina A.G., Mikrobiologiczne metody badania wód., PWRiL, Warszawa, 1968, 1
  13. Jurd R.D., Biologia zwierząt, PWN, Warszawa, 2003, 1, Krótkie wykłady

Literatura dodatkowa

  1. Szoszkiewicz K., Zgoła T., Jusik Sz., Hryc-Jusik B., Dawson F., Raven P., Hydromorfologiczna ocena wód płynących. Podręcznik do badań terenowych według metody River Habitat Survey w warunkach Polski, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2011, 6
  2. EU, Ramowa Dyrektywa Wodna W/60, EU, Warszawa, 2006
  3. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła Sz., Makrofitowa ocena oceny rzek. Podręcznik metodyczny do oceny i klasyfikacji stanu ekologicznego wód płynących w oparciu o rośliny wodne, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2010
  4. Prawo Ochrony Środowiska, Sejm RP, Warszawa, 2006
  5. Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
  6. Prawo wodne, Sejm RP, Warszawa, 2009
  7. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  8. Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, WSiP, Warszawa, 1975, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prezentacja, instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego2
T-L-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego3
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych3
T-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego2
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych. Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey2
T-L-6Znaczenie i zastosowanie chemicznego monitoringu wód powierzchniowych (rzek, jezior, wód morskich).3
T-L-7Znaczenie i zastosowanie chemicznego monitoringu wód podziemnych2
T-L-8Ocena jakości wód powierzchniowych i podziemnych2
T-L-9Żródła zanieczyszczeia wód powierzchniowych i ich ochrona. Metody stosowanye w analizie jakości wód.2
T-L-10Zastosowanie obowiązujących aktów prawnych zakresie fizyczno - chemicznego monitoringu wód2
T-L-11Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych3
T-L-12Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych2
T-L-13Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego2
T-W-2Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne3
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-4Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębinowych) oraz morskich2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody2
T-W-8Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych4
T-W-9Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników4
T-W-10Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych5
T-W-11Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-L-3Studiowanie podanej literatury4
A-L-4Napisanie raportu z ćwiczeń10
A-L-5Pisemne i praktyczne zaliczenie ćwiczeń2
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów1
A-W-3praca własna z literaturą29
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-4_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w bioindykacji wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze względu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich uzytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależności cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-2Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-4Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębinowych) oraz morskich
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód oraz zaproponować ich wykorzystanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-4_W02Student identyfikuje organizmy wskaźnikowe oraz oblicza wskaźniki biotyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych. Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych
T-W-4Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębinowych) oraz morskich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować organizmów wskaźnikowych oraz obliczać wskaźników biotycznych
3,0student identyfikuje zaledwie kilka organizmów wskaźnikowych posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
3,5student identyfikuje w wiekszości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
4,0student identyfikuje w większości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
4,5student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
5,0student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi, oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne oraz interpretuje otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-4_W03Student potrafi zaproponować odpowiednią metodą oceny jakości wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych. Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych
T-W-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobierać metod oceny jakości wód
3,0student potrafi dobierać zaledwie kilka metod oceny jakości wód
3,5student potrafi dobierać trafnie w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód
4,0student potrafi dobierać trafnieodpowiednie metody oceny jakości wód
4,5student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność
5,0student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność oraz samodzielnie uzasadniać swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-4_U01Student stosuje metody bioindykacji wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze względu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich uzytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależności cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych. Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-5Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie stosuje metod bioindykacji wód
3,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód
3,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować
4,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować i przedyskutować
4,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować oraz oszacować błędy
5,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować, oszacować błędy oraz wskazać propozycję ich uniknięcia w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-4_U02Student dobiera odpowiednie metody bioindykacji wód i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych. Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-5Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dobiera prawidłowo metod oceny jakości wód i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu unikniecia błedów w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-4_U03Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-2Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-5Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeprowadzić badań materiału biologicznego z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego, zinterpretować wyników i obliczyć wskaźników biotycznych
3,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki bez ich interpretacji
3,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne
4,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować
4,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe
5,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe i zaproponować ich modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-4_K01Student postępuje zgodnie z zasadami BHP przy pracy w terenie i laboratorium biologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
Treści programoweT-L-1Prezentacja, instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego
T-L-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań biologicznych środowiska wodnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie przestrzega zasad BHP przy pracy w terenie i laboratorium biologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student przestrzega zasad BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-4_K02Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
RYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
Treści programoweT-L-4Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych. Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-L-3Opracowanie ilościowe i jakościowe prób biologicznych z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-2Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody
T-W-4Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębinowych) oraz morskich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód