Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
Sylabus przedmiotu Akwakultura śródlądowa (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Akwakultura śródlądowa (blok) | ||
Specjalność | Akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury |
C-2 | Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury | 5 |
T-L-2 | Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych | 5 |
T-L-3 | Zastosowanie separacji membranowych w usuwaniu zanieczyszczeń powstałych w obiegach zamkniętych. | 10 |
T-L-4 | Badanie procesów redukcji pierwiastków biogenicznych w wodzie sytemów recyrkulacyjnych z zastosowaniem wybranych metod, takich jak środki stąceniowe czy hydrofity. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju | 2 |
T-W-2 | Uprawa glonów w stawach i bioreaktorach | 2 |
T-W-3 | Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae | 4 |
T-W-4 | Chów zintegrowany | 2 |
T-W-5 | Tradycyjna polikultura chińska | 2 |
T-W-6 | Technologia chowu tilapii | 2 |
T-W-7 | Technologia chowu ryb w Ameryce Pd | 2 |
T-W-8 | Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae | 2 |
T-W-9 | Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae | 2 |
T-W-10 | Oddziaływanie akwakultury na środowisko wodne. Metody minimalizowania tego typu oddziaływań (zastosowanie np. preparatów stąceniowych do usuwania zanieczyszczeń, akwaponika, metody separacji membranowych) | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | wykonanie zadań, sprawozdań, prezentacji i projektów i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 30 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | praca własna z literaturą | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | film |
M-4 | pokaz połączony z przeżyciem |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera |
M-6 | ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań |
S-2 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji w postaci stopnia |
S-4 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-3_W01 ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów | RYB_2A_W09 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-10 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-3_U01 potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej | RYB_2A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-6, M-5, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-3_K01 ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury | RYB_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-3_W01 ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów | 2,0 | nie ma podstawowej wiedzy w zakresie akwakultury |
3,0 | ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury | |
3,5 | ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną | |
4,0 | ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury | |
4,5 | ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z akwakulturą | |
5,0 | ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-3_U01 potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej | 2,0 | nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich |
3,0 | potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie | |
3,5 | potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie | |
4,0 | wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie | |
4,5 | poza spełnieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich | |
5,0 | poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-3_K01 ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury | 2,0 | Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie akwakultury |
3,0 | Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury | |
3,5 | Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury | |
4,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury | |
5,0 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym |
Literatura podstawowa
- G.J.Holt, Larval fish nutrition, Wiley Blackwell, 2011
- A. Richmond, Handbook of Microalgal culture, Blackwell, 2003
- Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- J. Sadowski, Wykłady z przedmiotu akwakultura śródlądowa
- M. Landau, Introduction to Aquaculture, Wiley, 1991
Literatura dodatkowa
- różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012