Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
Sylabus przedmiotu Systematyka ryb użytkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systematyka ryb użytkowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć wiedzę z ichtiologii (przede wszystkim z systematyki i biologii ryb), hodowli ryb i podstaw geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie i charakterystyka najważniejszych gospodarczo gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych, mięśniopłetwych i kostnych (=promieniopłetwych), hodowanych w akwakulturze słodkowodnej i morskiej (marikulturze) do celów spożywczych i ozdobnych, oraz poławianych jako trofea sportowe na całym świecie |
C-2 | Zapoznanie studentów z nazewnictwem łacińskiim i angielskim gatunków ryb oraz podstawową terminologią w jęz. angielskim używanyną w opisie cech użytkowych; omówienie rozsiedlenia naturalnego i sztucznego (introdukcji) gatunku oraz znaczenia gospodarczego – jakość surowca, sposób wykorzystania; zapoznanie studentów z krajowym rynkiem rybnym oraz podstawowowymi zagadnienieniami dobrostanu i ochrony omawianych gatunków ryb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb chrzęstnoszkieletowych - cechami taksonomicznymi, biologicznymi, użytkowaniem gospodarczym, właściwościami surowca, rozsiedleniem gatunków, statusem ochronnym na świecie. | 4 |
T-L-2 | Oznaczenie gatunków ganoidów chrzęstnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego jesiotrów i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie. | 4 |
T-L-3 | Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb nowopłetwych ( z rzędu niszczukokształtnych,śledziokształtnych i węgorzokształtnych) - ich cechami taksonomicznymi, biologicznymi, użytkowaniem gospodarczym, właściwościami surowca, rozsiedleniem gatunków, statusem ochronnym w Polsce i na świecie. | 4 |
T-L-4 | Oznaczenie gatunków ryb karpiokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie. | 4 |
T-L-5 | Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb szczupakokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych i płastugokształtnych. Analiza cech taksonomicznych, biologicznych, użytkowania gospodarczego, właściwości surowca, rozsiedlenia gatunków, statusu ochronnego w Polsce i na świecie. | 4 |
T-L-6 | Oznaczenie gatunków ryb akwariowych z rzędu karpiokształtnych i kąsaczokształtnych; analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego. | 4 |
T-L-7 | Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb akwariowych z rzędów sumokształtnych, karpieńcokształtnych i okoniokształtnych. Analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prezentacja użytkowych gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (nazewnictwo polskie, łacińskie i angielskie), ich znaczenia gospodarczego (rybołówstwo, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach, marikultura) oraz właściwości technologiczne pozyskiwanych z nich surowców. Omówienie stanu zagrożenia populacji ryb chrzęstnoszkieletowych na świecie. | 4 |
T-W-2 | Przedstawienie gatunków użytkowych z gromady Actinopterygii, z podgromady Chondrostei, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego) - przede wszystkim jako ryb hodowlanych, w mniejszym stopniu jako obiektów połowów rybackich, ryb ozdobnych i prezentowanych w oceanariach. Omówienie właściwości pozyskiwanych z nich produktów - mięsa i kawioru. Podstawowe zagadnienia ochrony jesiotrów. | 4 |
T-W-3 | Prezentacja ryb z podrzędu Neopterygii, z rzędów: Lepisosteiformes, Osteoglossiformes i Elopiformes (nazewnictwo polskie, łacińskie, angielskie) - gatunków ważnych gospodarczo przede wszystkim jako ryby spotowe, prezentowane w oceanariach, w mniejszym stopniu - jako obiekty połowów rybołówstwa i akwakultury. Właściwości pozyskiwanych z nich surowców i stan zagrożenia w środowisku. | 2 |
T-W-4 | Przedstawienie gatunków ryb użytkowych z rzędu Anguilliformes, Clupeiformes i Cypriniformes, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego. Omówienie znaczenia gospodarczego - w rybołówstwie, akwakulturze, wędkarstwie sportowym. Właściwości pozyskiwanych surowców oraz ochrona gatunków zagrożonych. | 4 |
T-W-5 | Prezentacja gatunków użytkowych z rzędów: Siluriformes, Salmoniformes, Esociformes. (nazewnictwo polskie, łacińskie i angielskie), ich znaczenia gospodarczego (rybołówstwo, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach, akwakultura) oraz właściwości technologiczne pozyskiwanych z nich surowców (mięso i kawior). Omówienie stanu zagrożenia populacji omawianych gatunków ryb. | 4 |
T-W-6 | Przedstawienie gatunków ryb użytkowych z rzędu Gadiformes, Mugiliiformes i Perciformes, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego. Omówienie znaczenia gospodarczego - w rybołówstwie, akwakulturze, wędkarstwie sportowym, oceanariach. Właściwości pozyskiwanych surowców oraz ochrona gatunków zagrożonych. | 4 |
T-W-7 | Prezentacja ryb z rzędów: Pleuronectiformes (nazewnictwo polskie, łacińskie, angielskie) - gatunków ważnych gospodarczo. Właściwości pozyskiwanych z nich surowców i stan zagrożenia w środowisku. Krajowy Rynek Rybny. Identyfikalność i certyfikacja produktów rybnych. Śledzenie produktu. | 4 |
T-W-8 | Ryby akwariowe na rynku polskim. Charakterystyka taksonomiczna najważniejszych rzędów, rodzin i ich przedstawicieli. Wartość rynku akwarystycznego w Polsce i prognozy rozwoju. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 8 |
A-L-4 | Studiowanie literatury | 7 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne ćwiczenia oraz dokumentacja rysunkowa |
S-2 | Ocena formująca: Ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Egzamin testowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C4_W01 Student ma wiedzę zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb | RYB_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-1, S-2 |
RYB_2A_C4_W02 Student ma wiedzę na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych | RYB_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C4_U01 Student ma umiejętności w zakresie rozróżniania i określenia wartości użytkowej posczególnych gatunków ryb | RYB_2A_U01, RYB_2A_U06 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C4_K01 Student ma kompetencje w dziedzinie oznaczenia i określenia właściwości użytkowych gatunków ryb | RYB_2A_K01, RYB_2A_K03, RYB_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C4_W01 Student ma wiedzę zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie rozpoznawania, nieco bardziej rozbudowaną wiedzę w zakresie charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb | |
4,0 | Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb | |
4,5 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie rozpoznawania, dobrą w zakresie charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie rozpoznawania, oraz w zakresie charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb | |
RYB_2A_C4_W02 Student ma wiedzę na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, nieco większą na temat funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, bardzo dobrą na temat funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, oraz funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C4_U01 Student ma umiejętności w zakresie rozróżniania i określenia wartości użytkowej posczególnych gatunków ryb | 2,0 | Student nie ma umiejętności w zakresie rozróżniania i określenia wartości użytkowej poszczególnych gatunków ryb |
3,0 | Student ma umiejętności w zakresie rozróżniania i określenia wartości użytkowej poszczególnych gatunków ryb na poziomie podstawowym | |
3,5 | Student ma umiejętności w zakresie rozróżniania, ale nie potrafii określić wartości użytkowej poszczególnych gatunków ryb na właściwym poziomie | |
4,0 | Student ma odpowiednie umiejętności w zakresie rozróżniania, ale nie potrafii określić wartości użytkowej poszczególnych gatunków ryb na właściwym poziomie | |
4,5 | Student ma dobre umiejętności w zakresie rozróżniania, potrafii określić wartości użytkowej poszczególnych gatunków ryb na właściwym poziomie | |
5,0 | Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie rozróżniania, potrafii określić wartości użytkowej poszczególnych gatunków ryb na właściwym poziomie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C4_K01 Student ma kompetencje w dziedzinie oznaczenia i określenia właściwości użytkowych gatunków ryb | 2,0 | Student nie ma żadnych kompetencji w dziedzinie oznaczenia i określenia właściwości użytkowych gatunków ryb |
3,0 | Student ma podstawowe kompetencje w dziedzinie oznaczenia i określenia właściwości użytkowych gatunków ryb | |
3,5 | Student ma odpowiednie kompetencje w dziedzinie oznaczenia i podstawowe w zakresie określenia właściwości użytkowych gatunków ryb | |
4,0 | Student ma odpowiednie kompetencje w dziedzinie oznaczenia i w zakresie określenia właściwości użytkowych gatunków ryb | |
4,5 | Student ma bardzo dobre kompetencje w dziedzinie oznaczenia i dobre w zakresie określenia właściwości użytkowych gatunków ryb | |
5,0 | Student ma bardzo dobre kompetencje w dziedzinie oznaczenia i w zakresie określenia właściwości użytkowych gatunków ryb |
Literatura podstawowa
- Brylińska Maria (red.), Ryby słodkowodne Polski, Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Więcaszek Beata, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Rutkowicz Stanisław, Encyklopedia ryb morskich, Morskie, Gdańsk, 1982
- Więcaszek Beata, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Krzykawski Stanisław, Wielojęzyczny słownik nazw ryb ozdobnych - nazewnictwo polskie, łacińskie, angielskie, niemieckie, hiszpańskie i rosyjskie, Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Sikorski Zdzisław, Morskie surowce żywnościowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992
- Szczerbowski Jan, Encyklopedia rybactwa, Instytut Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie, Olsztyn, 2011