Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej
W-2Podstawowa wiedza z chemii analitycznej
W-3Umiejętność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników
W-4Podstawowa wiedza z geografii, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z hydrologii
W-5Umiejętność posługiwania się PC
W-6Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym
W-7Znajomość zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemicznym
W-8Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
W-9Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków w tym jako elementu biotechnologii
C-4Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie materii organicznej w wodzie i ściekach4
T-L-2Oznaczanie substancji biogennych w wodzie i ściekach4
T-L-3Oznaczanie zawiesin w wodzie i sciekach3
T-L-4Monitoring wód powierzchniowych i podziemnych4
T-L-5Określanie podatności na degradację6
T-L-6Oznaczanie poziomu trofii6
T-L-7Zastosowanie aktów prawnych w zakresie ochrony wód3
30
wykłady
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód2
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych2
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych2
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii4
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków4
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich5
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie3
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik2
T-W-9Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód4
T-W-10Prawna ochrona wód2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie źródeł25
A-L-3Przygotowanie do zajęć10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i baz danych nt. ochrony wód10
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-5Seminarium
M-6Prelekcja
M-7Objaśnienia i wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczęń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C6_W01
Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
RYB_1A_W01, RYB_1A_W02, RYB_1A_W03, RYB_1A_W04, RYB_1A_W07, RYB_1A_W09, RYB_1A_W12, RYB_1A_W20C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3
RYB_1A_C6_W02
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
RYB_1A_W01, RYB_1A_W02, RYB_1A_W09C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C6_U01
Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U04, RYB_1A_U05, RYB_1A_U15, RYB_1A_U16C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3
RYB_1A_C6_U02
Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U04, RYB_1A_U05, RYB_1A_U15, RYB_1A_U16, RYB_1A_U17C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C6_K01
Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K02, RYB_1A_K04, RYB_1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-2, S-3
RYB_1A_C6_K02
Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K02, RYB_1A_K04, RYB_1A_K05, RYB_1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C6_W01
Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
RYB_1A_C6_W02
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C6_U01
Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
RYB_1A_C6_U02
Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C6_K01
Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
RYB_1A_C6_K02
Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie materii organicznej w wodzie i ściekach4
T-L-2Oznaczanie substancji biogennych w wodzie i ściekach4
T-L-3Oznaczanie zawiesin w wodzie i sciekach3
T-L-4Monitoring wód powierzchniowych i podziemnych4
T-L-5Określanie podatności na degradację6
T-L-6Oznaczanie poziomu trofii6
T-L-7Zastosowanie aktów prawnych w zakresie ochrony wód3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód2
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych2
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych2
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii4
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków4
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich5
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie3
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik2
T-W-9Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód4
T-W-10Prawna ochrona wód2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie źródeł25
A-L-3Przygotowanie do zajęć10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i baz danych nt. ochrony wód10
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C6_W01Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
RYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
RYB_1A_W03Zna elementarną terminologię w zakresie toksykologii środowiska wodnego, zna podstawowe pojęcia i mechanizmy związane z obiegiem substancji toksycznych w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w toksykologii.
RYB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów i ich roli w środowisku wodnym. Zna metody wykrywania i ich oznaczania.
RYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
RYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków w tym jako elementu biotechnologii
C-4Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-9Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-10Prawna ochrona wód
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-5Seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczęń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C6_W02Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
RYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków w tym jako elementu biotechnologii
C-4Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-9Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-10Prawna ochrona wód
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczęń
S-1Ocena formująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C6_U01Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych w zakresie środowiska wodnego, dokumentacji technologicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w rybactwie.
RYB_1A_U15Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów akwenu. Potrafi opracować plan zagospodarowania wód powierzchniowych i przygotować odpowiednią dokumentację obwodu rybackiego.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków w tym jako elementu biotechnologii
C-4Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-9Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-10Prawna ochrona wód
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-L-1Oznaczanie materii organicznej w wodzie i ściekach
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-5Seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczęń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C6_U02Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych w zakresie środowiska wodnego, dokumentacji technologicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w rybactwie.
RYB_1A_U15Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów akwenu. Potrafi opracować plan zagospodarowania wód powierzchniowych i przygotować odpowiednią dokumentację obwodu rybackiego.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków w tym jako elementu biotechnologii
C-4Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-9Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-10Prawna ochrona wód
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczęń
S-1Ocena formująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C6_K01Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków w tym jako elementu biotechnologii
C-4Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-9Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-10Prawna ochrona wód
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-5Seminarium
M-6Prelekcja
M-7Objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczęń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C6_K02Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków w tym jako elementu biotechnologii
C-4Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-9Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-10Prawna ochrona wód
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczęń
S-1Ocena formująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz