Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP1
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji4
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów4
T-L-4Morfologia kolonii bakteryjnej2
T-L-5Morfologia i cytologia komórki6
T-L-6Grzyby mikroskopwe2
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.4
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania4
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej3
30
wykłady
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie2
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej4
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych6
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych4
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów4
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów3
T-W-7Ekologia mikroorganzimów2
T-W-8Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych3
T-W-9Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2samodzielny przegląd literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć15
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-5Przygotowanie konspektów zaliczających zajęcia laboratoryjne15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
A-W-3Samodzielny przegląd literatury i analiza tresci omówionych na zajęciach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B15_W01
student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
RYB_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-9M-1S-1
RYB_1A_B15_W02
Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym
RYB_1A_W04C-1T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B15_U01
Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
RYB_1A_U08C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-9M-1S-1
RYB_1A_B15_U02
Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym
RYB_1A_U08C-2T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B15_K01
Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
RYB_1A_K01, RYB_1A_K06C-1, C-2T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B15_W01
student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna niezbędne metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym. Na podstawie zgromadzonej wiedzy nie potrafi samodzielnie dokonać interperatacji zachodzących zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_1A_B15_W02
Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę na temat roli mikroorganizmów w środowisku wodnym, nie potarfi wykorzystać zgromadzonej wiedzy w interpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B15_U01
Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać podstawowe metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym bez umiejętności interpretacji zmian zachodzących w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_1A_B15_U02
Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym
2,0
3,0Student potrafi wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku wodnym, ale nie potarfi samodzielnie zinterpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B15_K01
Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym rozumie konieczność popularyzacji zdobytej wiedzy z zakresu roli i wystepowania mikroorganizmów w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogolna, PWN, Warszawa, 2003
  2. Różalski A., Ćwiczenia z mikrobiologii ogolnej, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998
  3. Daczkowska-kozo E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności cz.1, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP1
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji4
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów4
T-L-4Morfologia kolonii bakteryjnej2
T-L-5Morfologia i cytologia komórki6
T-L-6Grzyby mikroskopwe2
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.4
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania4
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie2
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej4
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych6
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych4
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów4
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów3
T-W-7Ekologia mikroorganzimów2
T-W-8Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych3
T-W-9Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2samodzielny przegląd literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć15
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-5Przygotowanie konspektów zaliczających zajęcia laboratoryjne15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
A-W-3Samodzielny przegląd literatury i analiza tresci omówionych na zajęciach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B15_W01student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów i ich roli w środowisku wodnym. Zna metody wykrywania i ich oznaczania.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Treści programoweT-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów
T-L-5Morfologia i cytologia komórki
T-L-6Grzyby mikroskopwe
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji
T-L-4Morfologia kolonii bakteryjnej
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna niezbędne metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym. Na podstawie zgromadzonej wiedzy nie potrafi samodzielnie dokonać interperatacji zachodzących zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B15_W02Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów i ich roli w środowisku wodnym. Zna metody wykrywania i ich oznaczania.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Treści programoweT-W-8Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-7Ekologia mikroorganzimów
T-W-9Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę na temat roli mikroorganizmów w środowisku wodnym, nie potarfi wykorzystać zgromadzonej wiedzy w interpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B15_U01Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U08Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie mikrobiologii. Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Treści programoweT-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów
T-L-5Morfologia i cytologia komórki
T-L-1Zasady BHP
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji
T-L-4Morfologia kolonii bakteryjnej
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać podstawowe metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym bez umiejętności interpretacji zmian zachodzących w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B15_U02Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U08Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie mikrobiologii. Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym
Treści programoweT-W-8Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-7Ekologia mikroorganzimów
T-W-9Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku wodnym, ale nie potarfi samodzielnie zinterpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B15_K01Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym
Treści programoweT-W-8Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-7Ekologia mikroorganzimów
T-W-9Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym rozumie konieczność popularyzacji zdobytej wiedzy z zakresu roli i wystepowania mikroorganizmów w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0