Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z chemii ogólnej, nieorganicznej oraz matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i reakcji chemicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. Wprowadzenie do obliczania stężeń porcentowego i molowego.2
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych. Obliczanie stężeń: procentowego i molowego.4
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria. 1 - acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za mpomocą NaOH. 2 - alkalimetria - nastawianie miana NaOH za zpomocą mianowanego roztowru HCl. Obliczanie stężeń: procentowego i molowego.4
T-L-4Chemia roztworów wodnych - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, przeliczanie stężeń. Pomiar gęstości.4
T-L-5Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych4
T-L-6Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów4
T-L-7Reakcja hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych.4
T-L-8Analiza ilościowa - metody objętościowe: 1 - manganometryczne ozanczanie zawartosci jonó Fe(II) w badanym roztworze; 2 - jodometryczne ozanczanie zawartości jonów Cu(II) w badanym roztworze.4
30
wykłady
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji. Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)6
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztowry. Prawo działania mas. Równowagi fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne.6
T-W-3Roztwory. Stężenia : procentowe, molowe, normale. Wydajność reakcji chemicznych. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Adsorbcja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.6
T-W-4Związki nieorganiczne: tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole.3
T-W-5Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.3
T-W-6Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.3
T-W-7Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek7
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium8
A-L-4Opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium5
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury5
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów10
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień20
A-W-5Przygotowanie da zaliczenia przedmiotu (kolokwia)25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B2_W01
Student zna podstawową nomenklaturę zwiazków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwiastków oraz cyklicznośc właściwośi pierwiastków w układzie okresowym. Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych typów wiązań chemicznch. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna rodzaje stężeń roztworów. Zna prawa gazowe, rozumie zjawiska osmozy, dyfuzji, adsorbcji, ekstrakcji, elektrolizy. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków układu okresowego.
RYB_1A_W01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1S-1, S-5
RYB_1A_B2_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznycm. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat metod analiz ilościowych i jakościowych. Zna metody obliczeń z zakresu wydajności procesu oraz stężeń: procentowego, molowego i normalnego. Ma podstawową wiedzę z zakresu reakcji dysocjacji ziązków nieorganicznych oraz hydrolizy soli.
RYB_1A_W01C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-2, M-3S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Ptrafi wyjaśnić różne zjawiska fizyko-chemiczne (np. dyfuzję osmozę, ekstrakcje, koagulację) i prawa gazowe. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków.
RYB_1A_U01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1S-1, S-5
RYB_1A_B2_U02
Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Potrafi wykonywać proste doświadczenia chemiczne, a na podstawie prostych analiz chemicznych wykryć obecność wybranych pierwiatków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste reakcje chemiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisać reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi przygotować sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń.
RYB_1A_U02, RYB_1A_U17C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-3S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregacje i utylizacje odpadów powstajacych podczesz wykonywanych doświadczeń chemicznych. Ma świadomość potrzeby ciągłego samokształcenia.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-L-8, T-L-7M-3S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B2_W01
Student zna podstawową nomenklaturę zwiazków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwiastków oraz cyklicznośc właściwośi pierwiastków w układzie okresowym. Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych typów wiązań chemicznch. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna rodzaje stężeń roztworów. Zna prawa gazowe, rozumie zjawiska osmozy, dyfuzji, adsorbcji, ekstrakcji, elektrolizy. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków układu okresowego.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
RYB_1A_B2_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznycm. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat metod analiz ilościowych i jakościowych. Zna metody obliczeń z zakresu wydajności procesu oraz stężeń: procentowego, molowego i normalnego. Ma podstawową wiedzę z zakresu reakcji dysocjacji ziązków nieorganicznych oraz hydrolizy soli.
2,0Student nie zna zasad i metod wykonywania doświadczeń chemicznych. Nie opanował podstawowej wiedzy teoretyczej dotyczącej zajęć praktycznych.
3,0Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym skrypcie. Nie zna sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
3,5Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych. Ma rozszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej połowy ćwiczeń do wiedzy przekazanej w skrypcie. Ma niezadowalającą wiedzę na temat sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
4,0Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych i ma rozszerzoną wiedzę w odniesieniu do 70% ćwiczeń do wiedzy przekazanej w skrypcie. Ma wiedzę do samodzielnego i poprawnego interpretowania uzyskanych wyników.
4,5Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych, ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą 90% ćwiczeń. Ma wiedzę do właściwego interpretowania uzyskanych wyników doświadczeń i szacowania ich poprawności.
5,0Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych, ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich ćwiczeń. Ma wiedzę do poprawnego interpretowania uzyskanych wyników doświadczeń i samodzielnego oszacowania niepewności uzyskanych wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Ptrafi wyjaśnić różne zjawiska fizyko-chemiczne (np. dyfuzję osmozę, ekstrakcje, koagulację) i prawa gazowe. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych.
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań.
4,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań.
4,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 80% maksymalnych wymagań.
5,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 90% maksymalnych wymagań.
RYB_1A_B2_U02
Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Potrafi wykonywać proste doświadczenia chemiczne, a na podstawie prostych analiz chemicznych wykryć obecność wybranych pierwiatków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste reakcje chemiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisać reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi przygotować sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń.
2,0Student nie opanował obowiazującego materiału dydaktycznego.
3,0Student potrafi porawnie stosować widzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań. Poprawnie (niekiedy przy pomocy prowadzącego zajęcia) obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Zna zasady wykonywania doświadczeń chemicznych, ale nie potrafi ich wykonać samodzielnie. Jego wiedza ogranicza sie do zagadnień podstawowych. Nie potrafi samodzielnie interpretować uzyskanych wyników.
3,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 60% maksymalnych wymagań. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Wykonuje zadane doświadczenie chemiczne samodzielnie lub z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia. Ma niewielkie trudności z samodzielną interpretacją wyników.
4,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 70% maksymalnych wymagań. Prawidłowo obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń chemicznych. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę na poziomie 80% maksymalnych wymagań. Sprawinie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Poprawnie interpretuje uzuskane wyniki i z niewielką pomocą prowadzącego jest w stanie ocenić poprawność uzyskanych wynikow.
5,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę na poziomie co najmniej 90% maksymalnych wymagań. Bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki doświadczeń i szacuje niepewność uzyskanych wyników. Formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregacje i utylizacje odpadów powstajacych podczesz wykonywanych doświadczeń chemicznych. Ma świadomość potrzeby ciągłego samokształcenia.
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%. Nie dba o środowisko.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Wykazuje minimalne zainteresowanie ochroną środowiska.
3,5Wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągniecia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje sie do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie prowadzonych badań.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium chemicznym zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji opdadów powstających w trakcie eksperymentów chemicznych.

Literatura podstawowa

  1. Bielański B., Podstawy chemii nieorganicznej tom. 1, 2, PWN, Warszawa, 2010, 6
  2. Pajdowski L., Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2002, IX

Literatura dodatkowa

  1. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. Wprowadzenie do obliczania stężeń porcentowego i molowego.2
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych. Obliczanie stężeń: procentowego i molowego.4
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria. 1 - acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za mpomocą NaOH. 2 - alkalimetria - nastawianie miana NaOH za zpomocą mianowanego roztowru HCl. Obliczanie stężeń: procentowego i molowego.4
T-L-4Chemia roztworów wodnych - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, przeliczanie stężeń. Pomiar gęstości.4
T-L-5Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych4
T-L-6Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów4
T-L-7Reakcja hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych.4
T-L-8Analiza ilościowa - metody objętościowe: 1 - manganometryczne ozanczanie zawartosci jonó Fe(II) w badanym roztworze; 2 - jodometryczne ozanczanie zawartości jonów Cu(II) w badanym roztworze.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji. Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)6
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztowry. Prawo działania mas. Równowagi fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne.6
T-W-3Roztwory. Stężenia : procentowe, molowe, normale. Wydajność reakcji chemicznych. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Adsorbcja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.6
T-W-4Związki nieorganiczne: tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole.3
T-W-5Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.3
T-W-6Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.3
T-W-7Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek7
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium8
A-L-4Opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium5
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury5
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów10
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień20
A-W-5Przygotowanie da zaliczenia przedmiotu (kolokwia)25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B2_W01Student zna podstawową nomenklaturę zwiazków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwiastków oraz cyklicznośc właściwośi pierwiastków w układzie okresowym. Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych typów wiązań chemicznch. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna rodzaje stężeń roztworów. Zna prawa gazowe, rozumie zjawiska osmozy, dyfuzji, adsorbcji, ekstrakcji, elektrolizy. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków układu okresowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i reakcji chemicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztowry. Prawo działania mas. Równowagi fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne.
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji. Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)
T-W-3Roztwory. Stężenia : procentowe, molowe, normale. Wydajność reakcji chemicznych. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Adsorbcja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.
T-W-6Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-7Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.
T-W-5Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B2_W02Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznycm. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat metod analiz ilościowych i jakościowych. Zna metody obliczeń z zakresu wydajności procesu oraz stężeń: procentowego, molowego i normalnego. Ma podstawową wiedzę z zakresu reakcji dysocjacji ziązków nieorganicznych oraz hydrolizy soli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i reakcji chemicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria. 1 - acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za mpomocą NaOH. 2 - alkalimetria - nastawianie miana NaOH za zpomocą mianowanego roztowru HCl. Obliczanie stężeń: procentowego i molowego.
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. Wprowadzenie do obliczania stężeń porcentowego i molowego.
T-L-4Chemia roztworów wodnych - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, przeliczanie stężeń. Pomiar gęstości.
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych. Obliczanie stężeń: procentowego i molowego.
T-L-5Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
T-L-6Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-8Analiza ilościowa - metody objętościowe: 1 - manganometryczne ozanczanie zawartosci jonó Fe(II) w badanym roztworze; 2 - jodometryczne ozanczanie zawartości jonów Cu(II) w badanym roztworze.
T-L-7Reakcja hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad i metod wykonywania doświadczeń chemicznych. Nie opanował podstawowej wiedzy teoretyczej dotyczącej zajęć praktycznych.
3,0Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym skrypcie. Nie zna sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
3,5Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych. Ma rozszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej połowy ćwiczeń do wiedzy przekazanej w skrypcie. Ma niezadowalającą wiedzę na temat sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
4,0Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych i ma rozszerzoną wiedzę w odniesieniu do 70% ćwiczeń do wiedzy przekazanej w skrypcie. Ma wiedzę do samodzielnego i poprawnego interpretowania uzyskanych wyników.
4,5Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych, ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą 90% ćwiczeń. Ma wiedzę do właściwego interpretowania uzyskanych wyników doświadczeń i szacowania ich poprawności.
5,0Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych, ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich ćwiczeń. Ma wiedzę do poprawnego interpretowania uzyskanych wyników doświadczeń i samodzielnego oszacowania niepewności uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Ptrafi wyjaśnić różne zjawiska fizyko-chemiczne (np. dyfuzję osmozę, ekstrakcje, koagulację) i prawa gazowe. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i reakcji chemicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztowry. Prawo działania mas. Równowagi fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne.
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji. Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)
T-W-3Roztwory. Stężenia : procentowe, molowe, normale. Wydajność reakcji chemicznych. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Adsorbcja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.
T-W-6Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-7Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.
T-W-5Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych.
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań.
4,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań.
4,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 80% maksymalnych wymagań.
5,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 90% maksymalnych wymagań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B2_U02Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Potrafi wykonywać proste doświadczenia chemiczne, a na podstawie prostych analiz chemicznych wykryć obecność wybranych pierwiatków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste reakcje chemiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisać reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi przygotować sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i reakcji chemicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria. 1 - acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za mpomocą NaOH. 2 - alkalimetria - nastawianie miana NaOH za zpomocą mianowanego roztowru HCl. Obliczanie stężeń: procentowego i molowego.
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. Wprowadzenie do obliczania stężeń porcentowego i molowego.
T-L-4Chemia roztworów wodnych - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, przeliczanie stężeń. Pomiar gęstości.
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych. Obliczanie stężeń: procentowego i molowego.
T-L-5Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
T-L-6Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-7Reakcja hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych.
T-L-8Analiza ilościowa - metody objętościowe: 1 - manganometryczne ozanczanie zawartosci jonó Fe(II) w badanym roztworze; 2 - jodometryczne ozanczanie zawartości jonów Cu(II) w badanym roztworze.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiazującego materiału dydaktycznego.
3,0Student potrafi porawnie stosować widzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań. Poprawnie (niekiedy przy pomocy prowadzącego zajęcia) obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Zna zasady wykonywania doświadczeń chemicznych, ale nie potrafi ich wykonać samodzielnie. Jego wiedza ogranicza sie do zagadnień podstawowych. Nie potrafi samodzielnie interpretować uzyskanych wyników.
3,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 60% maksymalnych wymagań. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Wykonuje zadane doświadczenie chemiczne samodzielnie lub z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia. Ma niewielkie trudności z samodzielną interpretacją wyników.
4,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 70% maksymalnych wymagań. Prawidłowo obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń chemicznych. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę na poziomie 80% maksymalnych wymagań. Sprawinie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Poprawnie interpretuje uzuskane wyniki i z niewielką pomocą prowadzącego jest w stanie ocenić poprawność uzyskanych wynikow.
5,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę na poziomie co najmniej 90% maksymalnych wymagań. Bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki doświadczeń i szacuje niepewność uzyskanych wyników. Formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregacje i utylizacje odpadów powstajacych podczesz wykonywanych doświadczeń chemicznych. Ma świadomość potrzeby ciągłego samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i reakcji chemicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria. 1 - acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za mpomocą NaOH. 2 - alkalimetria - nastawianie miana NaOH za zpomocą mianowanego roztowru HCl. Obliczanie stężeń: procentowego i molowego.
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. Wprowadzenie do obliczania stężeń porcentowego i molowego.
T-L-4Chemia roztworów wodnych - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, przeliczanie stężeń. Pomiar gęstości.
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych. Obliczanie stężeń: procentowego i molowego.
T-L-5Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
T-L-6Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztowry. Prawo działania mas. Równowagi fazowe. Reguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne.
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji. Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)
T-W-3Roztwory. Stężenia : procentowe, molowe, normale. Wydajność reakcji chemicznych. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Adsorbcja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.
T-W-6Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-7Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.
T-W-5Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-L-8Analiza ilościowa - metody objętościowe: 1 - manganometryczne ozanczanie zawartosci jonó Fe(II) w badanym roztworze; 2 - jodometryczne ozanczanie zawartości jonów Cu(II) w badanym roztworze.
T-L-7Reakcja hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych.
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%. Nie dba o środowisko.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Wykazuje minimalne zainteresowanie ochroną środowiska.
3,5Wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągniecia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje sie do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie prowadzonych badań.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium chemicznym zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji opdadów powstających w trakcie eksperymentów chemicznych.