Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna w planowaniu przestrzennym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodna w planowaniu przestrzennym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Inni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Dziechciarz <sekretchemo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończone studia wyższe. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju w zakresie zaopatrzenia w wodę. |
C-2 | Kształtowanie spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, ograniczania skutków powodzi i ochrony przyrody. |
C-3 | Umiejętność wykonania diagnozy i oceny stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Problematyka gospodarki wodą w krajowych strategicznych dokumentach planistycznych (Ramowa dyrektywa wodna, Narodowa strategia gospodarki wodami, Krajowy program retencjonowania wód, Krajowa prognoza budowy zbiorników retencyjnych i stopni wodnych, Krajowy program budowy urządzeń przeciwpowodziowych, Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych, Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia) i planistycznych dokumentach regionalnych: Diagnoza i uwarunkowania przestrzeni w aspekcie gospodarki wodą, | 6 |
T-W-2 | Zasoby wodne kraju z uwzględnieniem zasobów regionalnych woj. Zachodniopomorskiego, Woda dla ludności, woda dla przemysłu, woda dla rolnictwa. Woda dla celów sportowo-rekreacyjnych. Zagrożenia jakości wód i ochrona wód. Jakość wód lądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki retencyjne), Zalew Szczeciński i wody morskie. Jakość wód podziemnych. Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu przestrzennym: uzdatnianie wody, dostawa wody, kanalizacja ściekowa i deszczowa, oczyszczanie ścieków. Zasady: planowania obsługi wodociągowo-kanalizacyjnej, opracowania bilansu wodnego dla jednostki administracyjnej, opracowania bilansu wodnego dla jednostki osadniczej, lokalizowania ujęć wodnych i ich stref ochronnych, lokalizowania oczyszczalni ścieków i ich stref uciążliwości. | 6 |
T-W-3 | Gospodarka wodno-ściekowa w problematyce dokumentów planistycznych i programowych (zagadnienia merytoryczne i formalno-prawne): koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, plan zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (prawo lokalne), wieloletni plan inwestycyjny gminy, program rozwoju gminnej gospodarki wodno-ściekowej, zasady finansowania inwestycji infrastrukturalnych przez samorządy terytorialne, podstawy prawne gospodarki wodno-ściekowej. | 6 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przyswojenie treści wykładowych. | 26 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
A-W-4 | Samodzielne sprawdzanie aktualności obowiązujących aktów prawnych | 12 |
A-W-5 | Przygotowanie do testu zaliczającego przedmiot. | 13 |
89 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A04_W01 Ocena obecnego etapu rozwoju społeczno- gospodarczego Polski oraz wymagania wynikające z dyrektyw Unii Europejskiej wymagają nowego spojrzenia na sprawy związane z gospodarowaniem wodami w naszym kraju, zarówno na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. | UWOS_10A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A04_U01 Słuchacze Studiów Podyplomowych, po odbyciu studiów, powinni wykonać i omówić zagadnienia związane z podstawami diagnozy i oceny stanu istniejącego, prognozowania, planowania i monitorowania stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej na podstawie obowiązującego ustawodawstwa i dokumentów planistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem opracowań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego | UWOS_10A_U06, UWOS_10A_U07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A04_K01 Słuchacz umie ocenić stan gospodarki wodno-ściekowej na danym terenie. | UWOS_10A_K02, UWOS_10A_K03, UWOS_10A_K04, UWOS_10A_K05, UWOS_10A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A04_W01 Ocena obecnego etapu rozwoju społeczno- gospodarczego Polski oraz wymagania wynikające z dyrektyw Unii Europejskiej wymagają nowego spojrzenia na sprawy związane z gospodarowaniem wodami w naszym kraju, zarówno na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. | 2,0 | |
3,0 | Po uzyskaniu 60% punktów z testu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A04_U01 Słuchacze Studiów Podyplomowych, po odbyciu studiów, powinni wykonać i omówić zagadnienia związane z podstawami diagnozy i oceny stanu istniejącego, prognozowania, planowania i monitorowania stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej na podstawie obowiązującego ustawodawstwa i dokumentów planistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem opracowań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz uzyskuje 60% punktów z testu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A04_K01 Słuchacz umie ocenić stan gospodarki wodno-ściekowej na danym terenie. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz uzyskuje 60% punktów z testu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawy związane z prawem wodnym, 2011
- Min. Roz. Reg., Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia, Min. Roz. Reg., Warszawa, 2006
- Raport , Min Bud., Polska Przestrzeń, Min Bud., Warszawa, 2007
- Min. Roz. Reg.., Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, Min. Roz. Reg., Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- WIOŚ Szczecin, Raporty o stanie środowiska WIOŚ Szczecin za lata 2005 –2010, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2010
- Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski Szczecin, Plan zagospodarowania przestrzennego woj. Zachodniopomorskiego, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski, i Szczecin r., 2011