Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody mikrobiologii środowiskowej stosowane w oczyszczaniu ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne metody mikrobiologii środowiskowej stosowane w oczyszczaniu ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz posiada podstawową wiedzą dotyczącą roli mikroorganizmów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu roli mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obserwacje mikroskopowe. Prowadzenie procesu nikryfikacji, amonikfikacji. Bakterie niktkowate praktyczne omówienie problematyki pęcznienia osadu czynnego. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizmy biorące udział w procesie oczyszczania wody. Osad czynny. Przemiany związków organicznych w warunkach tlenowych i beztlenowych. Mikrobiologiiczne przemiany związków azotu i fosforu. Bakterie nitkowate i puchnięcie osadu. Oczyszczanie ścieków w złożach biologicznych. Bioreaktory stosowane w procesach oczyszczania ścieków. | 3 |
3 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Czynne uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | zaliczenie przedmiotu | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład w formie prezenatacji multimedialnych wraz z dyskusją |
M-2 | Laboratoryjne obserwacje makro i mikroskopowe mikrobilogicznych procesów oczyszczania scieków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z wiedzy teoretycznej (forma pisemna) wraz z praktycznym sprawdzianem znajmości wiedzy z zakresu roli mikroorganizmów w procesie oczyszczania ścieków |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10-_A06_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych zna podstawowe zagadnienia dotyczące wykorzystania mikroorganizmów do oczyszczania ścieków. Wymienia gatunki mikroorganizmów wykorzystywane w oczyszczaniu ścieków | UWOS_10A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10-_A06_U01 Mikroorganizmy w procesie oczyszczania ścieków UWOS_10A_A06_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych umie na podstawie badań mikroskopowych oznaczyć organizmy wchodzące w skład osadu czynnego i błony złoża biologicznego. | UWOS_10A_U05 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10-_A06_K01 Mikroorganizmy w procesie oczyszczania ścieków UWOS_10A_A06_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia środowiska ściekami. | UWOS_10A_K06 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10-_A06_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych zna podstawowe zagadnienia dotyczące wykorzystania mikroorganizmów do oczyszczania ścieków. Wymienia gatunki mikroorganizmów wykorzystywane w oczyszczaniu ścieków | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz Studium Podyplomowego zna w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące wykorzystania mikroorganizmów do oczyszczania ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10-_A06_U01 Mikroorganizmy w procesie oczyszczania ścieków UWOS_10A_A06_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych umie na podstawie badań mikroskopowych oznaczyć organizmy wchodzące w skład osadu czynnego i błony złoża biologicznego. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz studiów Podyplomowych potrafi określić na poziomie podstawowym drobnoustroje i procesy w technologii oczyszczania ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10-_A06_K01 Mikroorganizmy w procesie oczyszczania ścieków UWOS_10A_A06_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia środowiska ściekami. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz Studium Podyplomowego potrafi w podstawowym stopniu ocenić zagadnienia dotyczące wykorzystania mikroorganizmów do oczyszczania ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K.Miksh, J. Sikora, Biotechnologia ścieków, PWN, 2010
Literatura dodatkowa
- Z. Libudzisz, K. Kowal, Mikrobiologia Techniczna, Wyd. PŁ, 2000
- A. Nowak i in., Ćwiczenia z mikrobiologii, ZUT, 2010