Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy fizjologiczne odporności roślin na stres:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy fizjologiczne odporności roślin na stres
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej oraz fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wpływem abiotycznych oraz biotycznych czynników środowiskowych na rośliny uprawne.
C-2Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami odporności roślin uprawnych na stresy abiotyczne oraz biotyczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stres roślin wywołany niedoborem wody2
T-A-2Stres u rośin wywołany niedoborami pokarmowymi2
T-A-3Stres oksydacyjny2
T-A-4Metody łagodzenia skutków stresów u roślin4
10
wykłady
T-W-1Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy2
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.9
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-4przygotowanie do ćwiczeń12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów8
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy.4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O11 -P_W01
Zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne.
ROL_1A_W18C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1
ROL_1A_O11 -P_W02
Zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe.
ROL_1A_W18C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O11 -P_U01
Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy w produkcji roślinnej
ROL_1A_U10, ROL_1A_U11C-1, C-2T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O11 -P_K01
Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji oraz znaczenia produkcji żywności wysokiej jakości.
ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O11 -P_W01
Zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_O11 -P_W02
Zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O11 -P_U01
Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy w produkcji roślinnej
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym umie oceniać i przewidywać skutki stresów u roślin uprawnych oraz umie stosować metody łagodzenia tych stresów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O11 -P_K01
Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji oraz znaczenia produkcji żywności wysokiej jakości.
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość ciągłego uczenia się i podnoszenia swoich kwalifikacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska Monika, Fizjologia Roślin, PWRiL, Poznań, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stres roślin wywołany niedoborem wody2
T-A-2Stres u rośin wywołany niedoborami pokarmowymi2
T-A-3Stres oksydacyjny2
T-A-4Metody łagodzenia skutków stresów u roślin4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy2
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.9
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-4przygotowanie do ćwiczeń12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów8
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O11 -P_W01Zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem abiotycznych oraz biotycznych czynników środowiskowych na rośliny uprawne.
Treści programoweT-W-1Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O11 -P_W02Zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami odporności roślin uprawnych na stresy abiotyczne oraz biotyczne
Treści programoweT-W-1Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O11 -P_U01Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy w produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem abiotycznych oraz biotycznych czynników środowiskowych na rośliny uprawne.
C-2Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami odporności roślin uprawnych na stresy abiotyczne oraz biotyczne
Treści programoweT-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym umie oceniać i przewidywać skutki stresów u roślin uprawnych oraz umie stosować metody łagodzenia tych stresów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O11 -P_K01Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji oraz znaczenia produkcji żywności wysokiej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem abiotycznych oraz biotycznych czynników środowiskowych na rośliny uprawne.
C-2Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami odporności roślin uprawnych na stresy abiotyczne oraz biotyczne
Treści programoweT-W-1Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy
T-W-3Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach)
T-W-2Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość ciągłego uczenia się i podnoszenia swoich kwalifikacji
3,5
4,0
4,5
5,0