Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Produkcja zwierzęca:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkcja zwierzęca
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>, Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z budowy oraz funkcjonowania organizmu zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras hodowanych w Polsce i na świecie, żywienia i użytkowania zwierząt gospodarskich oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zootechniczny opis ciała bydła. Charakterystyka typów użytkowych. Metody znakowania bydła. System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt.2
T-A-2Metody oceny pokroju bydła. Wady budowy występujące u różnych typów użytkowych.2
T-A-3Rozród bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła.2
T-A-4Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej bydła. Wymagania jakościowe mleka surowego.2
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej bydła. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP.2
T-A-6Rozród owiec i kóz.1
T-A-7Uzytkowanie mięsne i wełniste owiec i kóz.1
T-A-8Użytkowanie mleczne owiec i kóz.2
T-A-9Czynniki decydujące o efektywności produkcji świń. Żywienie tuczników.2
T-A-10Ogólna charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń.2
T-A-11Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń2
T-A-12Określanie zapotrzebowania dla poszczególnych grup produkcyjnych świń, układanie dawek pokarmowych dla tuczników.4
T-A-13Fotoklimat pomieszczeń inwentarskich. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia. Termoregulacja i termometria. Wpływ temperatury na zdrowotność i produkcyjność zwierząt. Wskaźniki wilgotności. Układy termiczno – wilgotnościowe. Chemiczne zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach gospodarskich. Metody oznaczania szkodliwych domieszek gazowych w pomieszczeniach inwentarskich. Biologiczne zanieczyszczenia powietrza. Metody oznaczania drobnoustrojów w powietrzu pomieszczeń inwentarskich. Zapylenie i mikroflora powietrza pomieszczeń, metody oznaczania.2
T-A-14Metody sumarycznej oceny wyników klimatycznych. Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego. Wentylacja pomieszczeń inwentarskich dla zwierząt.2
T-A-15Zasady obchodzenia się ze zwierzętami. Metody poskramiania świn, bydła, trzody chlewnej, owiec i koni. Badanie kliniczne zwierząt zdrowych (badanie ciepłoty ciała, tętna i oddechów, błon śluzowych, wezłów chłonnych). Udzielanie pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach. Sposoby podawania leków. Apteczka weterynaryjna.2
30
wykłady
T-W-1Znaczenie gospodarcze bydła. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji.2
T-W-2Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego oraz mięsnego i ich przydatność w różnych technologiach produkcji.2
T-W-3Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka.2
T-W-4Użytkowanie mięsna bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Systemy i rodzaje opasu oraz kategorie opasanego bydła.2
T-W-5Żywienie bydła. Żywienie krów mlecznych w okresie zasuszenia oraz w kolejnych okresach laktacji. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła. Żywienie krów mamek oraz bydła opasowego.2
T-W-6Znaczenie gospodarcze owiec i kóz. Typy użytkowe i najważniejsze rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie.2
T-W-7Żywienie różnych grup produkcyjnych owiec i kóz.2
T-W-8Produkcja świń w Polsce na tle pozostałych krajów Europy i świata. Cechy związane z użytkowaniem świń.2
T-W-9Rasy świń hodowane w kraju. Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich użytkowanych.2
T-W-10Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce. Krzyżowanie towarowe świń.3
T-W-11Podstawy żywienia świń.3
T-W-12Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Dobrostan zwierząt gospodarskich i metody jego oceny.2
T-W-13Mikroklimat pomieszczen inwentarskich. Ogólne wymogi zoohigieniczne w budynkach inwentarskich.2
T-W-14Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń10
A-A-3konsultacje przedmiotowe5
A-A-4studiowanie wskazanej literatury15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwiów i zaliczenia wykładów.15
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach
M-4Filmy tematyczne
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Objaśnienia wykonywanych zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C13_W12
Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
ROL_1A_W12C-1T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-11, T-A-9, T-A-10, T-A-12M-1, M-5, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C13_U06
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Student potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
ROL_1A_U06C-1T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-A-7, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-11, T-A-10, T-A-12M-1, M-3, M-5, M-6, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C13_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania swojej wiedzy. Student jest świadomy znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich.
ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-12, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-11M-1, M-3, M-5, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C13_W12
Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
2,0Student nie zna kierunków produkcji zwierzęcej oraz nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie rozróżnia ras bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie. Nie umie opisać wpływu różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Nie zna i nie potrafi opisać najcześciej stosowanych technologii w produkcji zwierzęcej. Nie zna metod oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich oraz nie umie opisać wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,0Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, ale nie potrafi ich opisać. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej, ale nie umie ich opisać. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich i potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,5Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Potrafi ogólnie opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Charakteryzuje metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,0Student zna i umie ogólnie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Wymienia i charakteryzuje rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, ogólnie charakteryzuje ich przydatność w różnych technologiach produkcji. Charakteryzuje różne czynniki mające wpływ na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,5Student zna i umie szczegółowo scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Wymienia i charakteryzuje rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, charakteryzuje ich przydatność w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi szczegółowo opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Zna i umie scharakteryzować metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie szczegółwo opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
5,0Student zna i umie szczegółowo scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Wymienia i szczegółowo charakteryzuje rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, wnikliwie charakteryzuje ich przydatność w różnych technologiach produkcji. Umie gruntownie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi szczegółowo opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Zna i umie szczegółowo scharakteryzować metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie szczegółwo opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C13_U06
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Student potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
2,0Student nie potrafi: dobrać najczęściej utrzymywanych ras zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt. Student nie potrafi opisać wpływu czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,0Student, z wydatną pomocą prowadzącego, potrafi: dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,5Student, z nieznaczną pomocą prowadzącego, potrafi: dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,0Student potrafi samodzielnie popełniając nieznaczne błędy: dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,5Student potrafi samodzielnie nie popełniając błędów: dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
5,0Student potrafi samodzielnie nie popełniając błędów: dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.Student potrafi ocenić zgrożenia wynikające z nieprawidłowego żywienia i utrzymania zwierząt

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C13_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania swojej wiedzy. Student jest świadomy znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich.
2,0Student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. Etyczne postępowanie w prawidłowym użytkowaniu zwierząt jest mu obojętne, a niekiedy wręcz ma do niego wrogie nastawienie.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. Etyczne postępowanie w prawidłowym użytkowaniu zwierząt jest mu obojętne.
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. Jest umiarkowanie zainteresowany etycznym postępowaniem w prawidłowym użytkowaniu zwierząt.
4,0Student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Jest zainteresowany etycznym postępowaniem w prawidłowym użytkowaniu zwierząt.
4,5Student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. Student w pełni rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania swojej wiedzy. Wykazuje duże zrozumienie wobec etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt.
5,0Student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. Student w pełni rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma pełną świadomość konieczności uzupełniania swojej wiedzy, jest w pełni zaangażowany. Wykazuje pełne zrozumienie wobec etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt.

Literatura podstawowa

  1. Litwińczuk Z. i Szulc T. (red), Hodowla i użytkowanie bydła., PWRiL., Warszawa., 2005
  2. Kamieniecki H. (red.), Hodowla bydła. Skrypt., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecin, 2002
  3. Grudniewska B. (red.), Hodowla i użytkowanie świń, ART Olsztyn, Olsztyn, 1998
  4. Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz. Skrypt., Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2008
  5. Kołacz R., Dobrzanski Z., Higiena i dobrostan zwierzat gospodarskich, Wyd. Akademii Rolniczej, Wrocław, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Szulc T. (red.), Chów i hodowla zwierząt., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu., Wrocław, 2005
  2. Kosla T., Metody badan z higieny zwierzat i prewencji weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 2011
  3. Babicz M. i in., Hodowla i chów świń, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zootechniczny opis ciała bydła. Charakterystyka typów użytkowych. Metody znakowania bydła. System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt.2
T-A-2Metody oceny pokroju bydła. Wady budowy występujące u różnych typów użytkowych.2
T-A-3Rozród bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła.2
T-A-4Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej bydła. Wymagania jakościowe mleka surowego.2
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej bydła. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP.2
T-A-6Rozród owiec i kóz.1
T-A-7Uzytkowanie mięsne i wełniste owiec i kóz.1
T-A-8Użytkowanie mleczne owiec i kóz.2
T-A-9Czynniki decydujące o efektywności produkcji świń. Żywienie tuczników.2
T-A-10Ogólna charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń.2
T-A-11Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń2
T-A-12Określanie zapotrzebowania dla poszczególnych grup produkcyjnych świń, układanie dawek pokarmowych dla tuczników.4
T-A-13Fotoklimat pomieszczeń inwentarskich. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia. Termoregulacja i termometria. Wpływ temperatury na zdrowotność i produkcyjność zwierząt. Wskaźniki wilgotności. Układy termiczno – wilgotnościowe. Chemiczne zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach gospodarskich. Metody oznaczania szkodliwych domieszek gazowych w pomieszczeniach inwentarskich. Biologiczne zanieczyszczenia powietrza. Metody oznaczania drobnoustrojów w powietrzu pomieszczeń inwentarskich. Zapylenie i mikroflora powietrza pomieszczeń, metody oznaczania.2
T-A-14Metody sumarycznej oceny wyników klimatycznych. Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego. Wentylacja pomieszczeń inwentarskich dla zwierząt.2
T-A-15Zasady obchodzenia się ze zwierzętami. Metody poskramiania świn, bydła, trzody chlewnej, owiec i koni. Badanie kliniczne zwierząt zdrowych (badanie ciepłoty ciała, tętna i oddechów, błon śluzowych, wezłów chłonnych). Udzielanie pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach. Sposoby podawania leków. Apteczka weterynaryjna.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie gospodarcze bydła. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji.2
T-W-2Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego oraz mięsnego i ich przydatność w różnych technologiach produkcji.2
T-W-3Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka.2
T-W-4Użytkowanie mięsna bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Systemy i rodzaje opasu oraz kategorie opasanego bydła.2
T-W-5Żywienie bydła. Żywienie krów mlecznych w okresie zasuszenia oraz w kolejnych okresach laktacji. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła. Żywienie krów mamek oraz bydła opasowego.2
T-W-6Znaczenie gospodarcze owiec i kóz. Typy użytkowe i najważniejsze rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie.2
T-W-7Żywienie różnych grup produkcyjnych owiec i kóz.2
T-W-8Produkcja świń w Polsce na tle pozostałych krajów Europy i świata. Cechy związane z użytkowaniem świń.2
T-W-9Rasy świń hodowane w kraju. Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich użytkowanych.2
T-W-10Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce. Krzyżowanie towarowe świń.3
T-W-11Podstawy żywienia świń.3
T-W-12Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Dobrostan zwierząt gospodarskich i metody jego oceny.2
T-W-13Mikroklimat pomieszczen inwentarskich. Ogólne wymogi zoohigieniczne w budynkach inwentarskich.2
T-W-14Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń10
A-A-3konsultacje przedmiotowe5
A-A-4studiowanie wskazanej literatury15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwiów i zaliczenia wykładów.15
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C13_W12Student zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji zwierzęcej i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras hodowanych w Polsce i na świecie, żywienia i użytkowania zwierząt gospodarskich oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych.
Treści programoweT-W-3Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka.
T-W-9Rasy świń hodowane w kraju. Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich użytkowanych.
T-W-5Żywienie bydła. Żywienie krów mlecznych w okresie zasuszenia oraz w kolejnych okresach laktacji. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła. Żywienie krów mamek oraz bydła opasowego.
T-W-6Znaczenie gospodarcze owiec i kóz. Typy użytkowe i najważniejsze rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie.
T-W-7Żywienie różnych grup produkcyjnych owiec i kóz.
T-W-1Znaczenie gospodarcze bydła. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji.
T-W-2Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego oraz mięsnego i ich przydatność w różnych technologiach produkcji.
T-W-4Użytkowanie mięsna bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Systemy i rodzaje opasu oraz kategorie opasanego bydła.
T-W-8Produkcja świń w Polsce na tle pozostałych krajów Europy i świata. Cechy związane z użytkowaniem świń.
T-W-10Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce. Krzyżowanie towarowe świń.
T-W-13Mikroklimat pomieszczen inwentarskich. Ogólne wymogi zoohigieniczne w budynkach inwentarskich.
T-W-14Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych.
T-W-11Podstawy żywienia świń.
T-W-12Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Dobrostan zwierząt gospodarskich i metody jego oceny.
T-A-1Zootechniczny opis ciała bydła. Charakterystyka typów użytkowych. Metody znakowania bydła. System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt.
T-A-3Rozród bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła.
T-A-6Rozród owiec i kóz.
T-A-7Uzytkowanie mięsne i wełniste owiec i kóz.
T-A-8Użytkowanie mleczne owiec i kóz.
T-A-2Metody oceny pokroju bydła. Wady budowy występujące u różnych typów użytkowych.
T-A-4Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej bydła. Wymagania jakościowe mleka surowego.
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej bydła. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP.
T-A-13Fotoklimat pomieszczeń inwentarskich. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia. Termoregulacja i termometria. Wpływ temperatury na zdrowotność i produkcyjność zwierząt. Wskaźniki wilgotności. Układy termiczno – wilgotnościowe. Chemiczne zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach gospodarskich. Metody oznaczania szkodliwych domieszek gazowych w pomieszczeniach inwentarskich. Biologiczne zanieczyszczenia powietrza. Metody oznaczania drobnoustrojów w powietrzu pomieszczeń inwentarskich. Zapylenie i mikroflora powietrza pomieszczeń, metody oznaczania.
T-A-14Metody sumarycznej oceny wyników klimatycznych. Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego. Wentylacja pomieszczeń inwentarskich dla zwierząt.
T-A-15Zasady obchodzenia się ze zwierzętami. Metody poskramiania świn, bydła, trzody chlewnej, owiec i koni. Badanie kliniczne zwierząt zdrowych (badanie ciepłoty ciała, tętna i oddechów, błon śluzowych, wezłów chłonnych). Udzielanie pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach. Sposoby podawania leków. Apteczka weterynaryjna.
T-A-11Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń
T-A-9Czynniki decydujące o efektywności produkcji świń. Żywienie tuczników.
T-A-10Ogólna charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń.
T-A-12Określanie zapotrzebowania dla poszczególnych grup produkcyjnych świń, układanie dawek pokarmowych dla tuczników.
Metody nauczaniaM-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna kierunków produkcji zwierzęcej oraz nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie rozróżnia ras bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie. Nie umie opisać wpływu różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Nie zna i nie potrafi opisać najcześciej stosowanych technologii w produkcji zwierzęcej. Nie zna metod oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich oraz nie umie opisać wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,0Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, ale nie potrafi ich opisać. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej, ale nie umie ich opisać. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich i potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,5Student zna kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, potrafi je ogólnie scharakteryzować. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Potrafi ogólnie opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Charakteryzuje metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie ogólnie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,0Student zna i umie ogólnie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Wymienia i charakteryzuje rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, ogólnie charakteryzuje ich przydatność w różnych technologiach produkcji. Charakteryzuje różne czynniki mające wpływ na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Zna metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,5Student zna i umie szczegółowo scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Wymienia i charakteryzuje rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, charakteryzuje ich przydatność w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi szczegółowo opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Zna i umie scharakteryzować metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie szczegółwo opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
5,0Student zna i umie szczegółowo scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Wymienia i szczegółowo charakteryzuje rasy bydła, owiec i kóz oraz świń hodowanych w Polsce i na świecie, wnikliwie charakteryzuje ich przydatność w różnych technologiach produkcji. Umie gruntownie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość mleka oraz mięsa produkowanego przez zwierzęta gospodarskie. Zna i potrafi szczegółowo opisać najcześciej stosowane technologie w produkcji zwierzęcej. Zna i umie szczegółowo scharakteryzować metody oceny użytkowości różnych gatunków zwierząt gospodarskich. Umie szczegółwo opisać wpływ różnych czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C13_U06W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, prawidłowo żywić i użytkować zwierzęta gospodarskie oraz ocenić ich wyniki produkcyjne. Student potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U06Potrafi opisać wymagania stawiane przy chowie podstawowych zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras hodowanych w Polsce i na świecie, żywienia i użytkowania zwierząt gospodarskich oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych.
Treści programoweT-W-3Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka.
T-W-9Rasy świń hodowane w kraju. Charakterystyka ras matecznych i ojcowskich użytkowanych.
T-W-5Żywienie bydła. Żywienie krów mlecznych w okresie zasuszenia oraz w kolejnych okresach laktacji. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła. Żywienie krów mamek oraz bydła opasowego.
T-W-6Znaczenie gospodarcze owiec i kóz. Typy użytkowe i najważniejsze rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie.
T-W-7Żywienie różnych grup produkcyjnych owiec i kóz.
T-W-2Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego oraz mięsnego i ich przydatność w różnych technologiach produkcji.
T-W-4Użytkowanie mięsna bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Systemy i rodzaje opasu oraz kategorie opasanego bydła.
T-W-13Mikroklimat pomieszczen inwentarskich. Ogólne wymogi zoohigieniczne w budynkach inwentarskich.
T-W-11Podstawy żywienia świń.
T-W-12Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Dobrostan zwierząt gospodarskich i metody jego oceny.
T-A-7Uzytkowanie mięsne i wełniste owiec i kóz.
T-A-8Użytkowanie mleczne owiec i kóz.
T-A-4Techniki pozyskiwania mleka. Metody oceny użytkowości mlecznej bydła. Wymagania jakościowe mleka surowego.
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej bydła. Ocena umięśnienia i otłuszczenia tuszy według systemu EUROP.
T-A-13Fotoklimat pomieszczeń inwentarskich. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia. Termoregulacja i termometria. Wpływ temperatury na zdrowotność i produkcyjność zwierząt. Wskaźniki wilgotności. Układy termiczno – wilgotnościowe. Chemiczne zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach gospodarskich. Metody oznaczania szkodliwych domieszek gazowych w pomieszczeniach inwentarskich. Biologiczne zanieczyszczenia powietrza. Metody oznaczania drobnoustrojów w powietrzu pomieszczeń inwentarskich. Zapylenie i mikroflora powietrza pomieszczeń, metody oznaczania.
T-A-14Metody sumarycznej oceny wyników klimatycznych. Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego. Wentylacja pomieszczeń inwentarskich dla zwierząt.
T-A-15Zasady obchodzenia się ze zwierzętami. Metody poskramiania świn, bydła, trzody chlewnej, owiec i koni. Badanie kliniczne zwierząt zdrowych (badanie ciepłoty ciała, tętna i oddechów, błon śluzowych, wezłów chłonnych). Udzielanie pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach. Sposoby podawania leków. Apteczka weterynaryjna.
T-A-11Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń
T-A-10Ogólna charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu świń.
T-A-12Określanie zapotrzebowania dla poszczególnych grup produkcyjnych świń, układanie dawek pokarmowych dla tuczników.
Metody nauczaniaM-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Objaśnienia wykonywanych zadań
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi: dobrać najczęściej utrzymywanych ras zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt. Student nie potrafi opisać wpływu czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,0Student, z wydatną pomocą prowadzącego, potrafi: dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
3,5Student, z nieznaczną pomocą prowadzącego, potrafi: dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,0Student potrafi samodzielnie popełniając nieznaczne błędy: dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,5Student potrafi samodzielnie nie popełniając błędów: dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.
5,0Student potrafi samodzielnie nie popełniając błędów: dobrać najczęściej utrzymywane rasy zwierząt gospodarskich do stosowanej technologii produkcji, opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczegółnych gatunków zwierząt gospodarskich, ocenić wyniki produkcyjne zwierząt, opisać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i produkcyjność zwierząt.Student potrafi ocenić zgrożenia wynikające z nieprawidłowego żywienia i utrzymania zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C13_K01Student rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania swojej wiedzy. Student jest świadomy znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, owiec i kóz oraz trzody chlewnej, typów użytkowych oraz ras hodowanych w Polsce i na świecie, żywienia i użytkowania zwierząt gospodarskich oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych.
Treści programoweT-W-3Użytkowanie mleczne bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka.
T-W-5Żywienie bydła. Żywienie krów mlecznych w okresie zasuszenia oraz w kolejnych okresach laktacji. Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła. Żywienie krów mamek oraz bydła opasowego.
T-W-7Żywienie różnych grup produkcyjnych owiec i kóz.
T-W-1Znaczenie gospodarcze bydła. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji.
T-W-4Użytkowanie mięsna bydła. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mięsa wołowego. Systemy i rodzaje opasu oraz kategorie opasanego bydła.
T-W-8Produkcja świń w Polsce na tle pozostałych krajów Europy i świata. Cechy związane z użytkowaniem świń.
T-W-13Mikroklimat pomieszczen inwentarskich. Ogólne wymogi zoohigieniczne w budynkach inwentarskich.
T-W-14Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych.
T-W-11Podstawy żywienia świń.
T-W-12Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Dobrostan zwierząt gospodarskich i metody jego oceny.
T-A-3Rozród bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła.
T-A-6Rozród owiec i kóz.
T-A-7Uzytkowanie mięsne i wełniste owiec i kóz.
T-A-8Użytkowanie mleczne owiec i kóz.
T-A-13Fotoklimat pomieszczeń inwentarskich. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia. Termoregulacja i termometria. Wpływ temperatury na zdrowotność i produkcyjność zwierząt. Wskaźniki wilgotności. Układy termiczno – wilgotnościowe. Chemiczne zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach gospodarskich. Metody oznaczania szkodliwych domieszek gazowych w pomieszczeniach inwentarskich. Biologiczne zanieczyszczenia powietrza. Metody oznaczania drobnoustrojów w powietrzu pomieszczeń inwentarskich. Zapylenie i mikroflora powietrza pomieszczeń, metody oznaczania.
T-A-14Metody sumarycznej oceny wyników klimatycznych. Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego. Wentylacja pomieszczeń inwentarskich dla zwierząt.
T-A-15Zasady obchodzenia się ze zwierzętami. Metody poskramiania świn, bydła, trzody chlewnej, owiec i koni. Badanie kliniczne zwierząt zdrowych (badanie ciepłoty ciała, tętna i oddechów, błon śluzowych, wezłów chłonnych). Udzielanie pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach. Sposoby podawania leków. Apteczka weterynaryjna.
T-A-11Określanie zapotrzebowania i układanie dawek dla różnych grup produkcyjnych świń
Metody nauczaniaM-1Wyklad infomacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia w formie pisemnej z przeprowadzonych ćwiczeń - kolokwia cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. Etyczne postępowanie w prawidłowym użytkowaniu zwierząt jest mu obojętne, a niekiedy wręcz ma do niego wrogie nastawienie.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. Etyczne postępowanie w prawidłowym użytkowaniu zwierząt jest mu obojętne.
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. Jest umiarkowanie zainteresowany etycznym postępowaniem w prawidłowym użytkowaniu zwierząt.
4,0Student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Jest zainteresowany etycznym postępowaniem w prawidłowym użytkowaniu zwierząt.
4,5Student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. Student w pełni rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania swojej wiedzy. Wykazuje duże zrozumienie wobec etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt.
5,0Student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. Student w pełni rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma pełną świadomość konieczności uzupełniania swojej wiedzy, jest w pełni zaangażowany. Wykazuje pełne zrozumienie wobec etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt.