Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Hodowla roślin i biotechnologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hodowla roślin i biotechnologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rozmnażania się roślin.
W-2Znajomość podstaw genetyki klasycznej i molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z klasycznymi i biotechnologicznymi metodami hodowli odmian roślin uprawnych, znaczeniem tych odmian dla współczesnego rolnictwa oraz kryteriami doboru odmian do potrzeb rolnika.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja i technika procesu hodowlanego. Planowanie zasiewów szkółek i doświadczeń hodowlanych1
T-A-2Metody oceny odporności roślin na choroby.1
T-A-3Metody oceny odporności roślin na wyleganie i porastanie1
T-A-4Technika selekcji masowej i indywidualnej. Ocena skuteczności selekcji1
T-A-5Selekcja z wykorzystaniem markerów molekularnych – MAS (Marker Assisted Selection)1
T-A-6Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian zbóż1
T-A-7Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian roślin okopowych1
T-A-8Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian roślin strączkowych1
T-A-9Obliczanie powierzchni plantacji nasiennych i potrzebnych ilości nasion1
T-A-10Inżynieria genetyczna roślin – trudności, osiągnięcia, zagrożenia1
10
laboratoria
T-L-1Pobieranie prób roślinych do celów diagnostyki molekularnej2
T-L-2Izolacja DNA z fragmentów liści2
T-L-3Analizy PCR z użyciem diagnostycznych markerów SCAR2
T-L-4Elektroforeza fragmentów DNA2
T-L-5Analiza i interpretacja elektroforegramów. Sprawdzian zaliczeniowy2
10
wykłady
T-W-1Pojęcie odmiany roślin uprawnych (cultivar). Znaczenie hodowli roślin oraz nasiennictwa we współczesnym rolnictwie.2
T-W-2Systemy rozmnażania się roślin. Mechanizmy zapewniające obcozapłodnienie i samozapłodnienie. Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych2
T-W-3Materiał wyjściowy dla hodowli. Ośrodki pochodzenia gatunków roślin uprawnych.2
T-W-4Kreowanie zmienności dziedzicznej dla potrzeb hodowli. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe. Wykorzystanie poliploidów i indukowanej mutagenezy.3
T-W-5Podstawowe cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.2
T-W-6Selekcja i miary skuteczności selekcji. Selekcja masowa i indywidualna.2
T-W-7Metody hodowli odmian konwencjonalnych.4
T-W-8Hodowla odmian mieszańcowych i syntetycznych. Zastosowanie zjawisk jałowości pyłku i samoniezgodności3
T-W-9Rejestracja odmian i hodowla zachowawcza.2
T-W-10Metody biotechnologiczne w hodowli roślin: Wykorzystanie kultur in vitro2
T-W-11Metody biotechnologiczne w hodowli roślin: Diagnostyka molekularna.2
T-W-12Podstawy inżynierii genetycznej. Metody transformowania roślin.2
T-W-13Odmiany modyfikowane genetycznie – zasięg uprawy, korzyści i zagrożenia, uwarunkowania prawne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury do przedmiotu, powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury do przedmiotu20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia praktyczne w terenie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa (raport)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C07_W01
Student potrafi opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnić w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne oraz jakie korzyści i jakie zagorżenia mogą wynikać z ich stosowania.
ROL_1A_W16C-1T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C07_U01
Student potrafi scharakteryzować odmiany roślin uprawnych i dokonać doboru odmian do potrzeb gospodarstwa oraz zaprezentować ten wybór zainteresowanym osobom/podmiotom gospodarczym
ROL_1A_U13, ROL_1A_U14C-1T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C07_K01
Student potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1T-W-4, T-W-12, T-W-1, T-W-13, T-A-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C07_W01
Student potrafi opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnić w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne oraz jakie korzyści i jakie zagorżenia mogą wynikać z ich stosowania.
2,0Student nie zna podstawowych metod stosowanych w hodowli roślin i nie wie w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne
3,0Student potrafi opisać podstawowe metody stosowane w hodowli roślin, w znikomym stopniu objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli
3,5Student potrafi opisać podstawowe metody stosowane w hodowli roślin oraz objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli
4,0Student potrafi dobrze opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, wskazuje wybrane korzyści lub zagrożenia wynikające z zastosowania tych metod
4,5Student potrafi dokładnie opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, wskazuje korzyści lub zagrożenia wynikające z zastosowania tych metod
5,0Student potrafi bardzo dokładnie opisać metody stosowane w hodowli roślin, precyzyjnie objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, potrafi zdefiniować i ocenić korzyści oraz zagorżenia wynikające z zastosowania tych metod

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C07_U01
Student potrafi scharakteryzować odmiany roślin uprawnych i dokonać doboru odmian do potrzeb gospodarstwa oraz zaprezentować ten wybór zainteresowanym osobom/podmiotom gospodarczym
2,0Student nie wie czym charakteryzują się odmiany uprawne
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i zna podstawowe kryteria wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i zna kryteria wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i dokonuje świadomego wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i dokonuje w pełni świadomego wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C07_K01
Student potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie
2,0Student nie potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożeń wynikających z wprowadzania do uprawy odmian roślin modyfikowanych genetycznie
3,0Student potrafi wybiórczo scharakteryzować korzyści wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy
3,5Student potrafi częściowo scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy
4,0Student potrafi w stopniu zadowalającym scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ogólnie ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz dogłębnie przeanalizować ewentualne skutki określonych decyzji w tym zakresie

Literatura podstawowa

  1. Tarkowski Cz., Genetyka hodowla roślin i nasiennictwo, PWN, Warszawa, 1984
  2. Hoffmann W., Mudra A., Plarre W., Ogólna Hodowla Roślin, PWRiL, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Duczmal K, Tucholska H., Nasiennictwo, PWRiL, Poznań, 2000, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja i technika procesu hodowlanego. Planowanie zasiewów szkółek i doświadczeń hodowlanych1
T-A-2Metody oceny odporności roślin na choroby.1
T-A-3Metody oceny odporności roślin na wyleganie i porastanie1
T-A-4Technika selekcji masowej i indywidualnej. Ocena skuteczności selekcji1
T-A-5Selekcja z wykorzystaniem markerów molekularnych – MAS (Marker Assisted Selection)1
T-A-6Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian zbóż1
T-A-7Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian roślin okopowych1
T-A-8Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian roślin strączkowych1
T-A-9Obliczanie powierzchni plantacji nasiennych i potrzebnych ilości nasion1
T-A-10Inżynieria genetyczna roślin – trudności, osiągnięcia, zagrożenia1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pobieranie prób roślinych do celów diagnostyki molekularnej2
T-L-2Izolacja DNA z fragmentów liści2
T-L-3Analizy PCR z użyciem diagnostycznych markerów SCAR2
T-L-4Elektroforeza fragmentów DNA2
T-L-5Analiza i interpretacja elektroforegramów. Sprawdzian zaliczeniowy2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie odmiany roślin uprawnych (cultivar). Znaczenie hodowli roślin oraz nasiennictwa we współczesnym rolnictwie.2
T-W-2Systemy rozmnażania się roślin. Mechanizmy zapewniające obcozapłodnienie i samozapłodnienie. Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych2
T-W-3Materiał wyjściowy dla hodowli. Ośrodki pochodzenia gatunków roślin uprawnych.2
T-W-4Kreowanie zmienności dziedzicznej dla potrzeb hodowli. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe. Wykorzystanie poliploidów i indukowanej mutagenezy.3
T-W-5Podstawowe cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.2
T-W-6Selekcja i miary skuteczności selekcji. Selekcja masowa i indywidualna.2
T-W-7Metody hodowli odmian konwencjonalnych.4
T-W-8Hodowla odmian mieszańcowych i syntetycznych. Zastosowanie zjawisk jałowości pyłku i samoniezgodności3
T-W-9Rejestracja odmian i hodowla zachowawcza.2
T-W-10Metody biotechnologiczne w hodowli roślin: Wykorzystanie kultur in vitro2
T-W-11Metody biotechnologiczne w hodowli roślin: Diagnostyka molekularna.2
T-W-12Podstawy inżynierii genetycznej. Metody transformowania roślin.2
T-W-13Odmiany modyfikowane genetycznie – zasięg uprawy, korzyści i zagrożenia, uwarunkowania prawne2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury do przedmiotu, powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury do przedmiotu20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C07_W01Student potrafi opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnić w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne oraz jakie korzyści i jakie zagorżenia mogą wynikać z ich stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W16Ma podstawową wiedzę z zakresu metod stosowanych w hodowli roślin, biotechnologii i nasiennictwie roślin rolniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z klasycznymi i biotechnologicznymi metodami hodowli odmian roślin uprawnych, znaczeniem tych odmian dla współczesnego rolnictwa oraz kryteriami doboru odmian do potrzeb rolnika.
Treści programoweT-W-7Metody hodowli odmian konwencjonalnych.
T-W-4Kreowanie zmienności dziedzicznej dla potrzeb hodowli. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe. Wykorzystanie poliploidów i indukowanej mutagenezy.
T-W-8Hodowla odmian mieszańcowych i syntetycznych. Zastosowanie zjawisk jałowości pyłku i samoniezgodności
T-W-9Rejestracja odmian i hodowla zachowawcza.
T-W-10Metody biotechnologiczne w hodowli roślin: Wykorzystanie kultur in vitro
T-W-11Metody biotechnologiczne w hodowli roślin: Diagnostyka molekularna.
T-W-12Podstawy inżynierii genetycznej. Metody transformowania roślin.
T-W-1Pojęcie odmiany roślin uprawnych (cultivar). Znaczenie hodowli roślin oraz nasiennictwa we współczesnym rolnictwie.
T-W-2Systemy rozmnażania się roślin. Mechanizmy zapewniające obcozapłodnienie i samozapłodnienie. Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych
T-W-3Materiał wyjściowy dla hodowli. Ośrodki pochodzenia gatunków roślin uprawnych.
T-W-5Podstawowe cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.
T-W-13Odmiany modyfikowane genetycznie – zasięg uprawy, korzyści i zagrożenia, uwarunkowania prawne
T-W-6Selekcja i miary skuteczności selekcji. Selekcja masowa i indywidualna.
T-A-1Organizacja i technika procesu hodowlanego. Planowanie zasiewów szkółek i doświadczeń hodowlanych
T-A-2Metody oceny odporności roślin na choroby.
T-A-3Metody oceny odporności roślin na wyleganie i porastanie
T-A-4Technika selekcji masowej i indywidualnej. Ocena skuteczności selekcji
T-A-5Selekcja z wykorzystaniem markerów molekularnych – MAS (Marker Assisted Selection)
T-A-6Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian zbóż
T-A-7Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian roślin okopowych
T-A-8Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian roślin strączkowych
T-A-9Obliczanie powierzchni plantacji nasiennych i potrzebnych ilości nasion
T-A-10Inżynieria genetyczna roślin – trudności, osiągnięcia, zagrożenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia praktyczne w terenie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa (raport)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod stosowanych w hodowli roślin i nie wie w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne
3,0Student potrafi opisać podstawowe metody stosowane w hodowli roślin, w znikomym stopniu objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli
3,5Student potrafi opisać podstawowe metody stosowane w hodowli roślin oraz objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli
4,0Student potrafi dobrze opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, wskazuje wybrane korzyści lub zagrożenia wynikające z zastosowania tych metod
4,5Student potrafi dokładnie opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, wskazuje korzyści lub zagrożenia wynikające z zastosowania tych metod
5,0Student potrafi bardzo dokładnie opisać metody stosowane w hodowli roślin, precyzyjnie objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, potrafi zdefiniować i ocenić korzyści oraz zagorżenia wynikające z zastosowania tych metod
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C07_U01Student potrafi scharakteryzować odmiany roślin uprawnych i dokonać doboru odmian do potrzeb gospodarstwa oraz zaprezentować ten wybór zainteresowanym osobom/podmiotom gospodarczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z klasycznymi i biotechnologicznymi metodami hodowli odmian roślin uprawnych, znaczeniem tych odmian dla współczesnego rolnictwa oraz kryteriami doboru odmian do potrzeb rolnika.
Treści programoweT-W-1Pojęcie odmiany roślin uprawnych (cultivar). Znaczenie hodowli roślin oraz nasiennictwa we współczesnym rolnictwie.
T-A-2Metody oceny odporności roślin na choroby.
T-A-3Metody oceny odporności roślin na wyleganie i porastanie
T-A-6Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian zbóż
T-A-7Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian roślin okopowych
T-A-8Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian roślin strączkowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym charakteryzują się odmiany uprawne
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i zna podstawowe kryteria wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i zna kryteria wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i dokonuje świadomego wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i dokonuje w pełni świadomego wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C07_K01Student potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z klasycznymi i biotechnologicznymi metodami hodowli odmian roślin uprawnych, znaczeniem tych odmian dla współczesnego rolnictwa oraz kryteriami doboru odmian do potrzeb rolnika.
Treści programoweT-W-4Kreowanie zmienności dziedzicznej dla potrzeb hodowli. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe. Wykorzystanie poliploidów i indukowanej mutagenezy.
T-W-12Podstawy inżynierii genetycznej. Metody transformowania roślin.
T-W-1Pojęcie odmiany roślin uprawnych (cultivar). Znaczenie hodowli roślin oraz nasiennictwa we współczesnym rolnictwie.
T-W-13Odmiany modyfikowane genetycznie – zasięg uprawy, korzyści i zagrożenia, uwarunkowania prawne
T-A-10Inżynieria genetyczna roślin – trudności, osiągnięcia, zagrożenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożeń wynikających z wprowadzania do uprawy odmian roślin modyfikowanych genetycznie
3,0Student potrafi wybiórczo scharakteryzować korzyści wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy
3,5Student potrafi częściowo scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy
4,0Student potrafi w stopniu zadowalającym scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ogólnie ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz dogłębnie przeanalizować ewentualne skutki określonych decyzji w tym zakresie