Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Genetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw botaniki i cytologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody oceny zmiennosci biologicznej – zasady analizy fenotypów | 2 |
T-A-2 | Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezalezne dziedziczenie dwóch par alleli. | 2 |
T-A-3 | Dziedziczenie sprzężone dwóch genów. Zasady identyfikowania genów sprzężonych | 2 |
T-A-4 | Struktura genetyczna populacji organizmów samopłodnych i obcopłodnych. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga | 2 |
T-A-5 | Podstawy dziedziczenia cech ilościowych. Sprawdzian zaliczeniowy | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Obserwacje mikroskopowe chromosomów - wykonanie preparatów ze stożków wzrostu korzenia | 2 |
T-L-2 | Współdziałania niealleliczne - analiza dziedziczenia zawartości alkaloidów u łubinu | 2 |
T-L-3 | Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej. Przygotowanie próbek roślinnych do izolacji DNA | 2 |
T-L-4 | Izolacja DNA. Ocena czystości i koncentracji uzyskanych izolatów. | 3 |
T-L-5 | Podstawy metody PCR: projektowanie starterów, przygotowanie mieszaniny reakcyjnej, programowanie termocyklera. | 4 |
T-L-6 | Elektroforeza produktów PCR. Interpretacja wyników. | 3 |
T-L-7 | Sekwencjonowanie DNA metodą Sangera | 2 |
T-L-8 | Identyfikacja mutacji punktowych. Sprawdzian zaliczeniowy | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy. | 2 |
T-W-2 | Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli. | 2 |
T-W-3 | Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie. | 2 |
T-W-4 | Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia. | 2 |
T-W-5 | Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. | 2 |
T-W-6 | Dziedziczenie genów sprzężonych. Grupy sprzężeń i mapy genetyczne | 2 |
T-W-7 | Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą. Odziedziczalność cech. Genetyczne podstawy transgresji i heterozji | 3 |
T-W-8 | Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe. | 2 |
T-W-9 | Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji. | 2 |
T-W-10 | Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych. | 2 |
T-W-11 | Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek. Sekwencjonowanie DNA | 3 |
T-W-12 | Regulacja ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych. | 2 |
T-W-13 | Markery molekularne i ich wykorzystanie. Rekombinowanie i klonowanie DNA. Transformacja genetyczna | 3 |
T-W-14 | Dziedziczenie pozajądrowe | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury związanej z przedmiotem | 20 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 25 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 45 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C08_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka | ROL_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C08_U01 Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców | ROL_1A_U13, ROL_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C08_K01 Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K04, ROL_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C08_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka | 2,0 | |
3,0 | Zna w zakresie podstawowym mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C08_U01 Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców | 2,0 | Nie potrafi interpretować rezultatów krzyżowań genetycznych |
3,0 | Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu podstawowym | |
3,5 | Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż podstawowy | |
4,0 | Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż dobry | |
5,0 | Potrafi bardzo dobrze interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C08_K01 Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki | 2,0 | Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki |
3,0 | Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej | |
3,5 | Ma podstawową świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej | |
4,0 | Ma ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej | |
4,5 | Ma dobrze ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej | |
5,0 | Ma głęboką świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej |
Literatura podstawowa
- Tarkowski Cz., Genetyka, Hodowla Roślin i Nasiennictwo, PWN, Warszawa, 1984, 3
- Gajewski W., Genetyka Ogólna i Molekularna, PWN, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka – Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2000, 1