Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Botanika 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza botaniczna na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową,funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin użytkowych | 2 |
T-L-2 | Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych. | 2 |
T-L-3 | Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych | 4 |
T-L-4 | Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe. | 2 |
T-L-5 | Budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych | 2 |
T-L-6 | Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednoliściennych i dwuliściennych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roslin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i twałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin. | 4 |
T-W-2 | Wegetatwyne i generatywne rozmnażanie roślin. | 4 |
T-W-3 | Cytologia - budowa i funkcjonowanie składników komórki roślinnej. Materiały zapasowe. | 2 |
T-W-4 | Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek. Układy funkcyjne tkanek. | 2 |
T-W-5 | Anatomia - budowa anatomiczna organów wegetatwnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | zbiór roślin i opracowanie tematu morfologicznego | 7 |
A-L-4 | dokończenie opracowań ćwiczeń | 5 |
A-L-5 | konsultacje | 1 |
A-L-6 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-L-7 | zaliczenie opracować zielnikowych | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-5 | zaliczenie pisemne | 1 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | wykonanie opracowania zielnikowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B04_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatamiczną roślin nasiennych | ROL_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
ROL_1A_B04_W02 potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) | ROL_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B04_U01 potrafi wykonać, opracować i analizować materiały zielnikowe roślin uprawnych, chwastów i z naturalnych ekosystemów z wykorzystaniem różnych źródeł | ROL_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B04_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejetności | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B04_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatamiczną roślin nasiennych | 2,0 | |
3,0 | potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_B04_W02 potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) | 2,0 | |
3,0 | potrafi omówic najważniejsze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B04_U01 potrafi wykonać, opracować i analizować materiały zielnikowe roślin uprawnych, chwastów i z naturalnych ekosystemów z wykorzystaniem różnych źródeł | 2,0 | |
3,0 | sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B04_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejetności | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie budowy roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W.A., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2010
- Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska., WSiP, Warszawa, 1992