Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Osłona meteorologiczna plonów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Osłona meteorologiczna plonów
Specjalność Doradztwo rolnicze
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z meteorologii i uprawy roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena zasobów i zagrożeń klimatycznych wybranych regionów kraju. Systemy meteorologicznej osłony rolnictwa. Ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych2
T-A-2Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości pozimowych zapasów wody w glebie2
T-A-3Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości plonów wybranych roślin w skali kraju i województw2
T-A-4Opracowanie prognoz temperatury odczuwalnej dla potrzeb oceny warunków pracy w terenie otwartym2
T-A-5Opracowanie prognoz agrometeorologicznych za pomocą serwisu WISIA1
9
wykłady
T-W-1Meteorologiczna osłona rolnictwa w Europie i w Polsce1
T-W-2Podział prognoz agrometeorologicznych.1
T-W-3Metody statystyczne do prognozowania plonów roślin2
T-W-4Zastosowanie teledetekcji w prognozach agrometeorologicznych1
T-W-5Susze w Polsce i ich wpływ na rolnictwo2
T-W-6Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowywanie danych, wykonywanie obliczeń statystycznych5
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Opanowanie części teoretycznej ćwiczeń i zaliczenie zadań praktycznych8
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D04_W01
Poznanie elementów osłony meteorologicznej plonów w postaci prognoz, ostrzeżeń, ekspertyz i raportów, mających znaczenie dla produkcji roślinnej.
ROL_2A_W07C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D04_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę o meteorologicznej osłonie rolnictwa do prognoz agrometeorologicznych w różnych krokach czasowych, stosując podstawowe metody statystyczne
ROL_2A_U03C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D04_K01
Ma świadomość ciągłego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03C-1T-W-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D04_W01
Poznanie elementów osłony meteorologicznej plonów w postaci prognoz, ostrzeżeń, ekspertyz i raportów, mających znaczenie dla produkcji roślinnej.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę o sposobach osłony meteorologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D04_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę o meteorologicznej osłonie rolnictwa do prognoz agrometeorologicznych w różnych krokach czasowych, stosując podstawowe metody statystyczne
2,0
3,0Potrafi wykonać proste obliczenia do określania terminów wznowienia wegetacji i rozpoczęcia prac polowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D04_K01
Ma świadomość ciągłego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
2,0
3,0Ma ograniczoną świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M, Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997
  2. Koźmiński C., Michalska B., Leśny J. opr. red., Klimatyczne zagrożenia rolnictwa w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C, Michalska B. red. nauk., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych2
T-A-2Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości pozimowych zapasów wody w glebie2
T-A-3Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości plonów wybranych roślin w skali kraju i województw2
T-A-4Opracowanie prognoz temperatury odczuwalnej dla potrzeb oceny warunków pracy w terenie otwartym2
T-A-5Opracowanie prognoz agrometeorologicznych za pomocą serwisu WISIA1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Meteorologiczna osłona rolnictwa w Europie i w Polsce1
T-W-2Podział prognoz agrometeorologicznych.1
T-W-3Metody statystyczne do prognozowania plonów roślin2
T-W-4Zastosowanie teledetekcji w prognozach agrometeorologicznych1
T-W-5Susze w Polsce i ich wpływ na rolnictwo2
T-W-6Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowywanie danych, wykonywanie obliczeń statystycznych5
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Opanowanie części teoretycznej ćwiczeń i zaliczenie zadań praktycznych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D04_W01Poznanie elementów osłony meteorologicznej plonów w postaci prognoz, ostrzeżeń, ekspertyz i raportów, mających znaczenie dla produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu klimatycznych uwarunkowań produkcji roślinnej, wykorzystania klimatu w celach leczniczych i rekreacyjnych oraz prognozowania optymalnych warunków bioklimatu dla potrzeb projektowania miejscowego
Cel przedmiotuC-1Ocena zasobów i zagrożeń klimatycznych wybranych regionów kraju. Systemy meteorologicznej osłony rolnictwa. Ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne
Treści programoweT-W-5Susze w Polsce i ich wpływ na rolnictwo
T-W-1Meteorologiczna osłona rolnictwa w Europie i w Polsce
T-W-2Podział prognoz agrometeorologicznych.
T-W-3Metody statystyczne do prognozowania plonów roślin
T-W-4Zastosowanie teledetekcji w prognozach agrometeorologicznych
T-W-6Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin.
T-A-1Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę o sposobach osłony meteorologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D04_U01Potrafi wykorzystać wiedzę o meteorologicznej osłonie rolnictwa do prognoz agrometeorologicznych w różnych krokach czasowych, stosując podstawowe metody statystyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-1Ocena zasobów i zagrożeń klimatycznych wybranych regionów kraju. Systemy meteorologicznej osłony rolnictwa. Ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne
Treści programoweT-W-5Susze w Polsce i ich wpływ na rolnictwo
T-W-1Meteorologiczna osłona rolnictwa w Europie i w Polsce
T-W-2Podział prognoz agrometeorologicznych.
T-W-3Metody statystyczne do prognozowania plonów roślin
T-W-4Zastosowanie teledetekcji w prognozach agrometeorologicznych
T-W-6Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin.
T-A-4Opracowanie prognoz temperatury odczuwalnej dla potrzeb oceny warunków pracy w terenie otwartym
T-A-2Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości pozimowych zapasów wody w glebie
T-A-1Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych
T-A-3Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości plonów wybranych roślin w skali kraju i województw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, obliczeniowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonać proste obliczenia do określania terminów wznowienia wegetacji i rozpoczęcia prac polowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D04_K01Ma świadomość ciągłego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Ocena zasobów i zagrożeń klimatycznych wybranych regionów kraju. Systemy meteorologicznej osłony rolnictwa. Ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne
Treści programoweT-W-6Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin.
T-A-4Opracowanie prognoz temperatury odczuwalnej dla potrzeb oceny warunków pracy w terenie otwartym
T-A-5Opracowanie prognoz agrometeorologicznych za pomocą serwisu WISIA
T-A-2Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości pozimowych zapasów wody w glebie
T-A-1Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych
T-A-3Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości plonów wybranych roślin w skali kraju i województw
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, obliczeniowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ograniczoną świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0