Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody w agroekosystemach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona przyrody w agroekosystemach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z akresu botaniki podstaw ochrony przyrody realizowana w ramach przedmiotu "Botanika" na kierunku Rolnictwo S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Siedliska przyrodnicze Natura 2000 związane z krajobrazem rolniczym1
T-A-2Zagrożenia, użytkowanie i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych występujących na obszarach użytkowanych rolniczo.2
T-A-3ochrona siedlisk lęgowych ptaków na terenach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych2
5
wykłady
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony1
T-W-2Zasady użytkowania i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk lęgowych ptaków w krajobrazie rolniczym1
T-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów1
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym1
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje2
A-A-3opracowywanie zadań w oparciu o materiały źródłowe4
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć2
A-A-5zaliczenie formy zajęć1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2samodzielne studiowanie materiałów źródłowych4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-4zaliczenie formy zajęć1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_W01
student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
ROL_2A_W03C-1T-W-5, T-W-2M-1S-1, S-2
ROL_2A_O06_W02
student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
ROL_2A_W06C-1T-W-4, T-W-1, T-A-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_U01
student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
ROL_2A_U02C-1T-W-5, T-A-2M-3, M-1, M-2S-1
ROL_2A_O06_U02
student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
ROL_2A_U03C-1T-W-3, T-A-3M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_K01
student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
ROL_2A_K03, ROL_2A_K04C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_W01
student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wymienić czynniki, które ją kształtują na różnych poziomach organizacji biocenozy
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O06_W02
student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
2,0
3,0student poprawnie opisuje strukturę, zależności pokarmowe i funkcjonowanie agroekosystemu na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_U01
student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
2,0
3,0student potrafi wymienić i podać przykład zastosowania przynajmniej jednego wskażnika oceny różnorodności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O06_U02
student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
2,0
3,0student potrafi wskazać kilka gatunków wskaźnikowych dla wybranego siedliska przyrodniczego lub lęgowego ptaków oraz określić status ich ochrony lub zagrożenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_K01
student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym i rozumie znaczenie czynnej ochrony przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2004
  2. Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bałazy S. Gmiąt A., Ochrona środowiska przyrodniczego w świetle programów rolnośrodowiskowych Unii Europejskiej, MODR w Karnowicach, Brzesko-Poznań-Turew, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Siedliska przyrodnicze Natura 2000 związane z krajobrazem rolniczym1
T-A-2Zagrożenia, użytkowanie i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych występujących na obszarach użytkowanych rolniczo.2
T-A-3ochrona siedlisk lęgowych ptaków na terenach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony1
T-W-2Zasady użytkowania i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk lęgowych ptaków w krajobrazie rolniczym1
T-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów1
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym1
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje2
A-A-3opracowywanie zadań w oparciu o materiały źródłowe4
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć2
A-A-5zaliczenie formy zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2samodzielne studiowanie materiałów źródłowych4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-4zaliczenie formy zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O06_W01student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym
T-W-2Zasady użytkowania i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk lęgowych ptaków w krajobrazie rolniczym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wymienić czynniki, które ją kształtują na różnych poziomach organizacji biocenozy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O06_W02student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony
T-A-1Siedliska przyrodnicze Natura 2000 związane z krajobrazem rolniczym
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie opisuje strukturę, zależności pokarmowe i funkcjonowanie agroekosystemu na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O06_U01student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym
T-A-2Zagrożenia, użytkowanie i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych występujących na obszarach użytkowanych rolniczo.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wymienić i podać przykład zastosowania przynajmniej jednego wskażnika oceny różnorodności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O06_U02student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów
T-A-3ochrona siedlisk lęgowych ptaków na terenach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać kilka gatunków wskaźnikowych dla wybranego siedliska przyrodniczego lub lęgowego ptaków oraz określić status ich ochrony lub zagrożenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O06_K01student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym
T-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowiskowym
T-W-2Zasady użytkowania i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk lęgowych ptaków w krajobrazie rolniczym
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony
T-A-2Zagrożenia, użytkowanie i metody czynnej ochrony siedlisk przyrodniczych występujących na obszarach użytkowanych rolniczo.
T-A-1Siedliska przyrodnicze Natura 2000 związane z krajobrazem rolniczym
T-A-3ochrona siedlisk lęgowych ptaków na terenach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym i rozumie znaczenie czynnej ochrony przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0