Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Kształtowanie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 1,50,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie ochrony środowiska wyniesiona z zajęć pierwszego stopnia studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju.
C-2Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
C-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska1
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji1
T-A-3Wniosek na wycinkę drzew1
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów1
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru1
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze1
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim1
T-A-8Podsumowanie1
8
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy1
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.1
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.1
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.1
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.1
T-W-6Globalne problemy rozwoju i ochrony środowiska.1
T-W-7Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.1
T-W-8Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,1
T-W-9Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.1
T-W-10System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce1
T-W-11Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych1
T-W-12Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska1
T-W-13Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.2
T-W-14Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie literatury15
A-A-3przygotowanie saię do zajęć15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja panelowa
M-3Zajęcia w grupach
M-4Metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_W01
Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
ROL_2A_W03, ROL_2A_W09, ROL_2A_W10C-1, C-4, C-3, C-2T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-13, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-2, T-W-3M-2, M-1, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_U01
Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
ROL_2A_U03C-1, C-4, C-3, C-2T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-7M-3, M-2S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_K01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04C-4, C-3T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-7M-3, M-4S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_W01
Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
2,0student nie zdobył wymaganej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i wykazuję chęć jej poszerzenia
5,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i znacznie ją poszerzył

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_U01
Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
2,0student nie jest w stanie prawidłowo interpretować zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_K01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
2,0student nie zdobył kompetencji z zakresu przedmiotu i nie wykazuje chęci ich nabycia
3,0student w stopniu zadowalającym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Kozłowski S., Ekorowój, PWN, Warszawa, 2008
  2. Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627), 2001
  3. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717), 2003
  4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880), 2004

Literatura dodatkowa

  1. Richling. A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska1
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji1
T-A-3Wniosek na wycinkę drzew1
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów1
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru1
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze1
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim1
T-A-8Podsumowanie1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy1
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.1
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.1
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.1
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.1
T-W-6Globalne problemy rozwoju i ochrony środowiska.1
T-W-7Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.1
T-W-8Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,1
T-W-9Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.1
T-W-10System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce1
T-W-11Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych1
T-W-12Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska1
T-W-13Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.2
T-W-14Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie literatury15
A-A-3przygotowanie saię do zajęć15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C04_W01Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
ROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
ROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju.
C-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
C-2Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
Treści programoweT-W-9Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.
T-W-10System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.
T-W-13Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.
T-W-6Globalne problemy rozwoju i ochrony środowiska.
T-W-7Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.
T-W-8Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,
T-W-11Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych
T-W-12Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska
T-W-14Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-1Wykład, prezentacja multimedialna
M-4Metoda projektowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zdobył wymaganej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i wykazuję chęć jej poszerzenia
5,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i znacznie ją poszerzył
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C04_U01Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju.
C-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
C-2Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
Treści programoweT-A-3Wniosek na wycinkę drzew
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim
Metody nauczaniaM-3Zajęcia w grupach
M-2Dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie prawidłowo interpretować zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C04_K01Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
Treści programoweT-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim
Metody nauczaniaM-3Zajęcia w grupach
M-4Metoda projektowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zdobył kompetencji z zakresu przedmiotu i nie wykazuje chęci ich nabycia
3,0student w stopniu zadowalającym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach