Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie
Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza instrumentalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej i nieorganicznej oraz chemii analitycznej podstawowa znajomość matematyki i statystyki, obsługa komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu. |
C-2 | Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy |
C-3 | Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy obliczeń w analizie chemicznej, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach instrumentalnych | 3 |
T-L-2 | Metody spektroskopowe: 1. SPEKTROFOTOMETRIA UV-VIS - oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną 2. ABSORPCYJNA SPEKTROMETRIA ATOMOWA AAS - oznaczanie stężenia wybranych metali metodą AAS | 5 |
T-L-3 | Metody elektroanalityczne: Konduktometria - miareczkowanie konduktometryczne Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych | 3 |
T-L-4 | Metody optyczne: Refraktometria - wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną | 2 |
T-L-5 | Metody chromatograficzne w analizie związków organicznych | 5 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy: statystyczna interpretacja wyników | 2 |
T-W-2 | wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej. | 2 |
T-W-3 | spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa. | 3 |
T-W-4 | wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy,. wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC | 3 |
T-W-5 | elektrochemiczne metody analizy. istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria, polarografia | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się studenta do realizacji ćwiczeń | 20 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczen | 18 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiału wykładowego | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie się studenta do zaliczenia wykładów | 20 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje) |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zalicznie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B02_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych instumentalnej analizie chemicznej. | ROL_2A_W01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B02_U01 Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. | ROL_2A_U03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B02_K01 Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy | ROL_2A_K02 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B02_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych instumentalnej analizie chemicznej. | 2,0 | Nie posiada wiedzy dotyczącej kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. Nie zna podstawowych zasad walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. |
3,0 | Posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna podstawowe zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. | |
3,5 | Posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych.Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. Zna podstawowe zasady walidacji metod analityvznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. Mimo osiągniętego w stopniu dobrym efektu kształcenia popełnia błędy. | |
4,0 | Posiada dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna podstawowe zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. | |
4,5 | Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu bardzo dobrym zna podstawowe zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. Momo osiagniętego efektu kształcenia popełnia błędy. | |
5,0 | Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu bardzo dobrym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B02_U01 Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Nie umie opracowywać i interpretować wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dostatecznym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. | |
3,5 | Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągnietego efektu kształcenia popełnia błędy. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągnietego efektu kształcenia popełnia błędy. | |
5,0 | Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B02_K01 Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy | 2,0 | Studentnie uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy | |
3,5 | Student w stopniu uczestniczy w zajęciach, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy. Mimo osiagniętego efektu popełnia błedy. | |
4,0 | Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy. | |
4,5 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy. Mimo osiągniętego efektu popełnia błedy. | |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy. |
Literatura podstawowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
- Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
- Zielinski W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000
- Kocjan R., Podrecznik dla studentów. Analiza Instrumentalna., PZWL, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Cyganski A., Krostek J., Ptaszynski B., Obliczenia z chemicznych i instrumentalnych metod analizy, Politechnika Łódzka, Łódź, 1996