Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie energii odnawialnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie energii odnawialnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki - mechanika i ciepło. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie daje energa odnawialna, szczególnie na obszarach wiejskich. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rolnictwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii. | 2 |
T-W-2 | Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna. | 1 |
T-W-3 | Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów. | 1 |
T-W-4 | Energia geotermiczna. | 1 |
T-W-5 | Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia. | 1 |
T-W-6 | Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia. | 1 |
T-W-7 | Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie. | 2 |
T-W-8 | Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe. | 1 |
T-W-9 | Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii. | 1 |
T-W-10 | Energia odpadowa. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie samodzielnego opracowania zadanego tematu. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie. |
M-3 | Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kontrola przyswajania materiału podawanego na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający wykłady |
S-3 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C08_W01 Ma wiedzę w zakresie energii odnawialnej, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane urządzenia energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych źródeł energii. Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii | ROL_2A_W06, ROL_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C08_U01 Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie. Potrafi analizować pracę urządzeń bazujących na alternatywnych źródłach energii. | ROL_2A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C08_K01 Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska. Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się. | ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K06, ROL_2A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-10, T-W-1, T-W-9 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C08_W01 Ma wiedzę w zakresie energii odnawialnej, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane urządzenia energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych źródeł energii. Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Nie przygotował prezentacji na zadany temat. |
3,0 | Zna większość podstawowych pojęć z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z alternatywnymi żródłami energii. | |
3,5 | Zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i częściowo rozumie prawie wszystkie podstawowych prawa i definicjie związanych z z alternatywnymi żródłami energii. | |
4,0 | Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii. | |
4,5 | Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii. | |
5,0 | Zna bardzo dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i bardzo dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C08_U01 Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie. Potrafi analizować pracę urządzeń bazujących na alternatywnych źródłach energii. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu alternatywnych źródeł energii. |
3,0 | Student potrafi analizować pracę większości urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. | |
4,0 | Student potrafi dobrze analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. | |
4,5 | Student potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C08_K01 Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska. Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się. | 2,0 | Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie. |
3,0 | Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
3,5 | Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
4,0 | Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić. | |
4,5 | Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić. | |
5,0 | Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić. |
Literatura podstawowa
- Krawiec F., Energia. Zasoby, procesy, technologie, transformacje, modele biznesowe, planowanie rozwoju, Difin, Warszawa, 2012
- Lewandowski W. M., Proekologiczne źródła energii odnawialne, WNT, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Niedziółka D., Zielona energia w Polsce, CeDeWu, 2012
- Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa, 1997
- Świerszcz K., Skuteczny biznesplan rozwoju energetyki z odnawialnych źródeł energii a fundusze europejskie, Atla2, Wrocław, 2011
- Łucki Z., Misiak W., Energetyka a społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012