Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,50,23zaliczenie
laboratoriaL5 10 0,50,29zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,48zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien wykazać się znajomością fizjologii roślin, przebiegu morfogenezy, działania roślinnych regulatorów wzrostu. Powinien znać metody rozmnażania generatywnego i wegetatywnego oraz hodowli twórczej nowych gatunków roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie zakresu wiedzy teoretycznej i praktycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro zgodnie z jej celem.
C-2Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro. Poznanie zasad dobierania skaładu podłoży dla danego etapu rozmnażania i gatunku rośliny.
C-3Nabycie umiejętności zakładania i prowadzenia sterylnych kultur roślinnych oraz adaptacji roślin ex vitro do warunków szklarniowych
C-4Nabycie umiejętności właściwej oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro i wyciagania na ich podstawie prawidłowych wniosków wraz z jednoczesną umiejętnością ich prezetacji w formie pisemnej i ustnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Skład mineralny i zasady przygotowywania podłoży dla określonych typów roślin i kultur. Warunki fizyczne (światło, temepratura) prowadzenia kultury.2
T-A-2Określanie czynników wpływających na wydajność i ekonomiczną opłacalność prowadzenia roślinnych kultur in vitro. Projektowanie laboratorium oraz określanie jego hipotetycznych możliwości produkcyjnych.2
T-A-3Najnowsze tredny w roslinnych kulturach in vitro (prezentacje studentów). Podsumowanie ćwiczeń i zaliczenie.1
5
laboratoria
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).2
T-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa2
T-L-3Samodzielne namnażanie roslin cebulowych i kłączowych.2
T-L-4Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania2
T-L-5Podsumowanie ćwiczeń, prezentacje studentów.2
10
wykłady
T-W-1Roślinne kultury in vitro: zarys historii badań, obecne osiągnięcia oraz wykorzystanie w nauce i praktyce. Przegląd kultur in vitro.2
T-W-2Główne etapy mikrorozmnażania. Czynniki oddziaływujące na poszczególne stadia mikropropagacji.2
T-W-3Roślinne regulatory wzrostu stosowane w kulturach in vitro i ich wpływ na rozwój roślin.2
T-W-4Problemy związane z zakażeniami w kulturach in vitro. Uwalnianie roślin od wirusów i patogenów metodą kultur merystemów wierzchołkowych.2
T-W-5Proces somatycznej embriogenezy w kulturach in vitro. Tworzenie i wykorzystanie sztucznych nasion.2
T-W-6Kultury organów generatywnych, zarodków i zalązków. Metody prowadzenia kultur protoplastów i warunki tranfromacji roślin w kulturach in vitro.2
T-W-7Wykorzystanie kultur in vitro w biosyntezie wtórnych metabolitów. Metody prowadzenie kultur kalusowych w bioreaktorach.2
T-W-8Przechowywanie materiału genetycznego w kulturach in vitro1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowywanie do zaliczeń5
A-A-3przygotowanie projektu laboratorium in vitro5
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych.3
A-L-3Samodzielne czytanie zaleconych publikacji i przygotowanie do zaliczenia.2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4zaliczenie3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, nauczanie umiejętności praktycznych.
M-3Praca projektowa - przygotowanie projektu laboratorium wraz z jego wyposażeniem i oceną możliwości produkcyjnych.
M-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów dotyczacejwyników doświadczeń przeprowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przygotowanego projektu laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena publikacji podsumowujacych wyniki badań przeprowadzonych w trakcie zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe - pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C17_W01
Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro.
OG_1A_W06C-1T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C17_U01
Potrafi korzytając z wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro
OG_1A_U08C-3, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-4M-2S-2
OG_1A_C17_U02
Student posiada umiejętność dobrania odpowiedniego podłoża wzrostowage do danego gatunku roślin i ich fazy rozwoju.
OG_1A_U06C-2, C-3, C-4T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-A-3M-4, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C17_K01
Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro
OG_1A_K05C-1, C-4T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-4, M-2, M-3S-3
OG_1A_C17_K02
Student zna zasady przechowywania substancji toksycznych w laboratorium oraz ma świadomość ich wpływu na środowisko naturalne.
OG_1A_K04C-1T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C17_W01
Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro.
2,0niezadowalająca wiedza
3,0zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami
3,5zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0dobra wiedza
4,5bardzo dobra wiedza
5,0znakomita wiedza

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C17_U01
Potrafi korzytając z wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro
2,0Student nie potrafi w przygotować podłoży wzrostowych, ani założyć sterylnych kultur.
3,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
4,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Popełnia nieliczne błędy przy zakładaniu kultur - conajmniej 50% kultur jest sterylnych.
4,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Niemal nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - conajmniej 80% kultur jest sterylnych.
5,0Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników, samodzielnie wylicza zawartości substancji w pozywce, potrafi dobrać skład podłoża do etapu wzrostu i gatunku rośliny. Nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - wszystkie są sterylne.
OG_1A_C17_U02
Student posiada umiejętność dobrania odpowiedniego podłoża wzrostowage do danego gatunku roślin i ich fazy rozwoju.
2,0Student nie zna składów podłoży wzrostowych ani wymagań żywieniowych roślin.
3,0Student zna podstawowe wymagania najpopularniejszych roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro.
3,5Student zna wymagania roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. Potrafi dobrać skład pożywek minerlnych bazując na wcześniej stosowanych pożywkach.
4,0Student zna podstawowe wymagania rzadkich roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. Jest w stanie dobrać niestandarodowe pozyki do ich namnażania.
4,5Student potrafi analizować osiągniete efakty, zaplanować doświadczenia i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w stosowanych wczesniej pożywkach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C17_K01
Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro
2,0Student nie potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro.
3,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy.
3,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako członek zespołu, wykazuje inicjactywę w zakresie powierzonych mu obowiązków, ale nie potrafi kierować pracą jako przywódca zespołu.
4,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca.
5,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca. Potrafi w sposób doskonały kierować pracą kolegów i rozwiązywać powstające konflikty.
OG_1A_C17_K02
Student zna zasady przechowywania substancji toksycznych w laboratorium oraz ma świadomość ich wpływu na środowisko naturalne.
2,0Student nie rozumie potrzeby właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro.
3,0Student w stopniu ograniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro.
3,5Student w stopniu ogroaniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro, ale zna ich wpływ na środowisko naturalne.
4,0Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Nie zna zasad prowadzenia dokumentacji
4,5Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie pod nadzorem prowadzić dokumentację z tym związaną.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie samodzielnie prowadzić dokumentację z tym związaną.

Literatura podstawowa

  1. M. Zenkteler., Hodowla komórek i tkanek roślinnych., PWN, W-wa, 1981
  2. Zenkteler M. (red.), Hodowla komórek i tkanek roślinnych., PWN, Warszawa, 1984, I
  3. red. S. Malepszy., Biotechnologia roślin., PWN, W-wa, 2007
  4. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin., PWN, Warszawa, 2009, II

Literatura dodatkowa

  1. Stokłosowa E., Hodowla komórek i tkanek., PWN, W-wa, 2008
  2. Bhojwani S,.S., Razdan M.N., Plant tissue culture: Theory and practice., Elsevier, Amsterdam, 1990, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Skład mineralny i zasady przygotowywania podłoży dla określonych typów roślin i kultur. Warunki fizyczne (światło, temepratura) prowadzenia kultury.2
T-A-2Określanie czynników wpływających na wydajność i ekonomiczną opłacalność prowadzenia roślinnych kultur in vitro. Projektowanie laboratorium oraz określanie jego hipotetycznych możliwości produkcyjnych.2
T-A-3Najnowsze tredny w roslinnych kulturach in vitro (prezentacje studentów). Podsumowanie ćwiczeń i zaliczenie.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).2
T-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa2
T-L-3Samodzielne namnażanie roslin cebulowych i kłączowych.2
T-L-4Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania2
T-L-5Podsumowanie ćwiczeń, prezentacje studentów.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Roślinne kultury in vitro: zarys historii badań, obecne osiągnięcia oraz wykorzystanie w nauce i praktyce. Przegląd kultur in vitro.2
T-W-2Główne etapy mikrorozmnażania. Czynniki oddziaływujące na poszczególne stadia mikropropagacji.2
T-W-3Roślinne regulatory wzrostu stosowane w kulturach in vitro i ich wpływ na rozwój roślin.2
T-W-4Problemy związane z zakażeniami w kulturach in vitro. Uwalnianie roślin od wirusów i patogenów metodą kultur merystemów wierzchołkowych.2
T-W-5Proces somatycznej embriogenezy w kulturach in vitro. Tworzenie i wykorzystanie sztucznych nasion.2
T-W-6Kultury organów generatywnych, zarodków i zalązków. Metody prowadzenia kultur protoplastów i warunki tranfromacji roślin w kulturach in vitro.2
T-W-7Wykorzystanie kultur in vitro w biosyntezie wtórnych metabolitów. Metody prowadzenie kultur kalusowych w bioreaktorach.2
T-W-8Przechowywanie materiału genetycznego w kulturach in vitro1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowywanie do zaliczeń5
A-A-3przygotowanie projektu laboratorium in vitro5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych.3
A-L-3Samodzielne czytanie zaleconych publikacji i przygotowanie do zaliczenia.2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4zaliczenie3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C17_W01Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W06student ma wiedzę z zakresu genetyki i biotechnologii, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
Cel przedmiotuC-1Opanowanie zakresu wiedzy teoretycznej i praktycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro zgodnie z jej celem.
Treści programoweT-W-6Kultury organów generatywnych, zarodków i zalązków. Metody prowadzenia kultur protoplastów i warunki tranfromacji roślin w kulturach in vitro.
T-W-3Roślinne regulatory wzrostu stosowane w kulturach in vitro i ich wpływ na rozwój roślin.
T-W-1Roślinne kultury in vitro: zarys historii badań, obecne osiągnięcia oraz wykorzystanie w nauce i praktyce. Przegląd kultur in vitro.
T-W-7Wykorzystanie kultur in vitro w biosyntezie wtórnych metabolitów. Metody prowadzenie kultur kalusowych w bioreaktorach.
T-W-5Proces somatycznej embriogenezy w kulturach in vitro. Tworzenie i wykorzystanie sztucznych nasion.
T-W-8Przechowywanie materiału genetycznego w kulturach in vitro
T-W-4Problemy związane z zakażeniami w kulturach in vitro. Uwalnianie roślin od wirusów i patogenów metodą kultur merystemów wierzchołkowych.
T-W-2Główne etapy mikrorozmnażania. Czynniki oddziaływujące na poszczególne stadia mikropropagacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanego projektu laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadowalająca wiedza
3,0zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami
3,5zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0dobra wiedza
4,5bardzo dobra wiedza
5,0znakomita wiedza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C17_U01Potrafi korzytając z wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności zakładania i prowadzenia sterylnych kultur roślinnych oraz adaptacji roślin ex vitro do warunków szklarniowych
C-2Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro. Poznanie zasad dobierania skaładu podłoży dla danego etapu rozmnażania i gatunku rośliny.
Treści programoweT-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).
T-L-4Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne, nauczanie umiejętności praktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w przygotować podłoży wzrostowych, ani założyć sterylnych kultur.
3,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
4,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Popełnia nieliczne błędy przy zakładaniu kultur - conajmniej 50% kultur jest sterylnych.
4,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Niemal nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - conajmniej 80% kultur jest sterylnych.
5,0Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników, samodzielnie wylicza zawartości substancji w pozywce, potrafi dobrać skład podłoża do etapu wzrostu i gatunku rośliny. Nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - wszystkie są sterylne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C17_U02Student posiada umiejętność dobrania odpowiedniego podłoża wzrostowage do danego gatunku roślin i ich fazy rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro. Poznanie zasad dobierania skaładu podłoży dla danego etapu rozmnażania i gatunku rośliny.
C-3Nabycie umiejętności zakładania i prowadzenia sterylnych kultur roślinnych oraz adaptacji roślin ex vitro do warunków szklarniowych
C-4Nabycie umiejętności właściwej oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro i wyciagania na ich podstawie prawidłowych wniosków wraz z jednoczesną umiejętnością ich prezetacji w formie pisemnej i ustnej.
Treści programoweT-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).
T-L-4Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania
T-L-3Samodzielne namnażanie roslin cebulowych i kłączowych.
T-L-5Podsumowanie ćwiczeń, prezentacje studentów.
T-A-3Najnowsze tredny w roslinnych kulturach in vitro (prezentacje studentów). Podsumowanie ćwiczeń i zaliczenie.
Metody nauczaniaM-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów dotyczacejwyników doświadczeń przeprowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, nauczanie umiejętności praktycznych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena publikacji podsumowujacych wyniki badań przeprowadzonych w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna składów podłoży wzrostowych ani wymagań żywieniowych roślin.
3,0Student zna podstawowe wymagania najpopularniejszych roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro.
3,5Student zna wymagania roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. Potrafi dobrać skład pożywek minerlnych bazując na wcześniej stosowanych pożywkach.
4,0Student zna podstawowe wymagania rzadkich roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. Jest w stanie dobrać niestandarodowe pozyki do ich namnażania.
4,5Student potrafi analizować osiągniete efakty, zaplanować doświadczenia i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w stosowanych wczesniej pożywkach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C17_K01Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-1Opanowanie zakresu wiedzy teoretycznej i praktycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro zgodnie z jej celem.
C-4Nabycie umiejętności właściwej oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro i wyciagania na ich podstawie prawidłowych wniosków wraz z jednoczesną umiejętnością ich prezetacji w formie pisemnej i ustnej.
Treści programoweT-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).
T-L-4Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania
T-L-5Podsumowanie ćwiczeń, prezentacje studentów.
T-L-3Samodzielne namnażanie roslin cebulowych i kłączowych.
Metody nauczaniaM-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów dotyczacejwyników doświadczeń przeprowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, nauczanie umiejętności praktycznych.
M-3Praca projektowa - przygotowanie projektu laboratorium wraz z jego wyposażeniem i oceną możliwości produkcyjnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena publikacji podsumowujacych wyniki badań przeprowadzonych w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro.
3,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy.
3,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako członek zespołu, wykazuje inicjactywę w zakresie powierzonych mu obowiązków, ale nie potrafi kierować pracą jako przywódca zespołu.
4,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca.
5,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca. Potrafi w sposób doskonały kierować pracą kolegów i rozwiązywać powstające konflikty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C17_K02Student zna zasady przechowywania substancji toksycznych w laboratorium oraz ma świadomość ich wpływu na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Opanowanie zakresu wiedzy teoretycznej i praktycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro zgodnie z jej celem.
Treści programoweT-L-2Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej – praca zespołowa
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek).
T-L-4Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe - pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro.
3,0Student w stopniu ograniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro.
3,5Student w stopniu ogroaniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro, ale zna ich wpływ na środowisko naturalne.
4,0Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Nie zna zasad prowadzenia dokumentacji
4,5Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie pod nadzorem prowadzić dokumentację z tym związaną.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie samodzielnie prowadzić dokumentację z tym związaną.