Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Warzywnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Warzywnictwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|---|---|---|---|---|---|
wykłady | W | 4 | 30 | 2,0 | 0,62 | zaliczenie |
ćwiczenia audytoryjne | A | 4 | 25 | 2,0 | 0,38 | zaliczenie |
laboratoria | L | 5 | 15 | 1,0 | 0,29 | zaliczenie |
wykłady | W | 5 | 10 | 1,0 | 0,42 | zaliczenie |
ćwiczenia audytoryjne | A | 5 | 15 | 1,0 | 0,29 | zaliczenie |
wykłady | W | 6 | 20 | 1,0 | 0,48 | egzamin |
laboratoria | L | 6 | 10 | 1,0 | 0,23 | zaliczenie |
ćwiczenia audytoryjne | A | 6 | 15 | 1,0 | 0,29 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wskazanie i analiza czynników wzrostu i rozwoju roślin w uprawie polowej i pod osłonami |
C-2 | Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych |
C-3 | Zapoznanie studentów z rozmnażaniem, pielęgnacją, przyspieszaniem zbioru warzyw |
C-4 | Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw w uprawie na polu i pod osłonami |
C-5 | Układanie zmianowania i płodozmianu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Odmianoznawstwo warzyw polowych z grupy: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, korzeniowych, cebulowych, liściowych, strączkowych, wieloletnich i różnych. | 15 |
15 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka botaniczna i cechy odmianowe warzyw uprawianych pod osłonami (pomidor, papryka, ogórek, sałata szklarniowa, rzodkiewka, rzodkiew, kapusta pekińska i in.). Charakterystyka odmian warzyw szklarniowych. Dobór odmian do typu uprawy. | 15 |
15 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podział warzyw na rodziny botaniczne i grupy użytkowe. Charakterystyka botaniczna i częsci jadalne gatunków z poszczególnych grup warzyw, rozmnażanie warzyw, produkcja rozsady warzyw, siew i sadzenie, pielęgnacja warzyw, ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, przyspieszona uprawa warzyw w uprawie polowej | 25 |
25 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie i ocena cech odmianowych warzyw: kapustnych, rzepowatych, psiankowatych, dyniowatych, korzeniowych, cebulowych, liściowych, strączkowych, wieloletnich i różnych. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zagospodarowanie warzywnika z wykorzystaniem metod i odmian warzyw do uprawy polowej i uprawy pod osłonami. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dzieje roślin warzywnych. Ośrodki pochodzenia warzyw. Produkcja warzyw, spożycie i przetwórstwo w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji warzywniczej. Tendencje rozwoju w uprawie warzyw. Znaczenie warzyw w diecie i ich wartość odżywcza. Warunki klimatu i gleby do uprawy warzyw, wymagania roślin warzywnych, rejonizacja uprawy. Zmianowanie i płodozmian w uprawie warzyw. Dojrzewanie i zbiór warzyw. Traktowanie pozbiorcze warzyw. Przygotowanie warzyw do obrotu i transport. | 15 |
T-W-2 | Agrotechnika wybranych gatunków warzyw polowych z grup: kapustnych (brokuł, kalarepa, kapusta brukselska, jarmuż, kapusta pekińska) oraz rzepowatych, korzeniowych, liściowych i strączkowych. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warzywnictwo pod osłonami w Polsce i na świecie. Czynniki klimatyczne i ekonomiczne decydujące o lokalizacji szklarni. | 4 |
T-W-2 | Typy szklarni i wyposażenie obiektów szklarniowych. Wykorzystanie osłon z tworzyw sztucznych w uprawie warzyw. Typy tuneli. | 4 |
T-W-3 | Metody uprawy pomidora, ogórka, papryki, sałaty, rzodkiewki, rzodkwi, kapusty pekińskiej i innych gatunków warzyw w pomieszczeniach w podłożach organicznych i inertnych. | 10 |
T-W-4 | Pędzenie warzyw w szklarni | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Agrotechnika gatunków warzyw polowych z grupy: psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, wieloletnich i różnych. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Studiowanie literatury | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 25 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Studiowanie literatury i czasopism ogrodniczych | 13 |
A-A-4 | Zapoznanie się z materiałem roślinnym świeżym i zielnikowym (kolekcja, zielniki) | 10 |
A-A-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć audytoryjnych. | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Gromadzenie i opracowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 7 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-L-2 | Realizacja projektu zagospodarowania warzywnika | 10 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do dyskusji w ramach wykładu konwersatoryjnego. | 9 |
A-W-4 | Gromadzenie i opracowanie literatury przedmiotu. | 9 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu z wykładów | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do udziału w wykładach | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny |
M-2 | Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna) |
M-3 | Metody poszukujące: ćwiczeniowa, projektowa |
M-4 | Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia w gospodarstwie szklarniowym, ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: projekt |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C09_W01 Student zna ośrodki pochodzenia warzyw, potrafi nazwać i klasyfikować gatunki i podstawowe odmiany z różnych grup botanicznych | OG_1A_W03, OG_1A_W14 | — | — | C-2, C-4 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
OG_1A_C09_W02 Definiuje dane agrotechniczne i metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych | OG_1A_W14 | — | — | C-4 | T-W-2 | M-1, M-4 | S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C09_U01 Student potrafi rozpoznać gatunki i dobiera odmiany warzyw polowych i szklarniowych do terminów i metod uprawy | OG_1A_U05, OG_1A_U06 | — | — | C-2, C-4 | T-A-1 | M-4, M-2 | S-2, S-4 |
OG_1A_C09_U02 Ocenia wpływ czynników klimatycznych na wzrost roślin polowych i steruje tymi czynnikami w warunkach szklarniowych | OG_1A_U06, OG_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
OG_1A_C09_U03 Planuje i organizuje proces produkcji warzyw na polu i pod osłonami, (układanie zmianowania, płodozmianu, siew, sadzenie rozsady, dobór podłoża, nawożenie, pielęgnacja, dobór osłon i zbiór) | OG_1A_U06 | — | — | C-4 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C09_K01 Ma świadomość potrzeby produkcji żywności o wysokiej jakości | OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-4, M-2 | S-3, S-2, S-4 |
OG_1A_C09_K03 Absolwent ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia | OG_1A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C09_W01 Student zna ośrodki pochodzenia warzyw, potrafi nazwać i klasyfikować gatunki i podstawowe odmiany z różnych grup botanicznych | 2,0 | Student nie opanował zakresu wiedzy w stopniu podstawowym |
3,0 | Student wymienia ośrodki pochodzenia warzyw i podstawowe gatunki warzyw | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje miejsca pochodzenia i podstawowe gatunki roślin warzywnych | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu znajomości pochodzenia, charakteryzuje warzywa dla poszczególnych stref klimatycznych | |
4,5 | Student wymienia i charakteryzuje wszystkie ośrodki pochodzenia warzyw, klasyfikuje większość gatunków i odmian z różnych grup botanicznych | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań pomiędzy środowiskiem naturalnym a adaptacją roślin do poszczególnych stref klimatycznych. Wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane gatunki warzyw | |
OG_1A_C09_W02 Definiuje dane agrotechniczne i metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy ważniejszych gatunków warzyw w uprawie polowej i szklarniowej. Student wymienia poznane metody uprawy warzyw | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje poznane metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Definiuje dane agrotechniczne dotyczące uprawy warzyw | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy warzyw polowych i szklarniowych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków warzyw w zależności od przeznaczenia zbioru | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy warzyw. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków warzyw |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C09_U01 Student potrafi rozpoznać gatunki i dobiera odmiany warzyw polowych i szklarniowych do terminów i metod uprawy | 2,0 | Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe gatunki warzyw i odmiany | |
3,5 | Student wymienia poznane gatunki warzyw i ich odmiany oraz na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe gatunki | |
4,0 | Student na podstawie cech morfologicznych określa wybrane gatunki i odmiany warzyw | |
4,5 | Student na podstawie cech morfologicznych potrafi rozpoznać wszystkie poznane gatunki i odmiany ważniejszych gospodarczo warzyw | |
5,0 | Student na podstawie cech morfologicznych potrafi rozpoznać wszystkie poznane gatunki i odmiany. Posiada umiejętność doboru właściwych odmian warzyw do terminów i metod ich uprawy | |
OG_1A_C09_U02 Ocenia wpływ czynników klimatycznych na wzrost roślin polowych i steruje tymi czynnikami w warunkach szklarniowych | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Student umie wymienić czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej | |
3,5 | Student umie wymienić i scharakteryzować czynniki klimatyczne wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i szklarniowej | |
4,0 | Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost roślin warzywnych | |
4,5 | Student posiada umiejętność oceny wpływu czynników klimatycznych na wzrost i rozwój roślin warzywnych oraz doboru metod zmniejszających negatywne skutki działania czynników środowiska | |
5,0 | Student umie wykorzystać zjawiska termo- i fotoperiodyzmu w uprawie warzyw. Posiada też umiejętność sterowania czynnikami klimatycznymi w czasie uprawy warzyw w szklarni | |
OG_1A_C09_U03 Planuje i organizuje proces produkcji warzyw na polu i pod osłonami, (układanie zmianowania, płodozmianu, siew, sadzenie rozsady, dobór podłoża, nawożenie, pielęgnacja, dobór osłon i zbiór) | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Student umie planować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw | |
3,5 | Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw | |
4,0 | Student umie planować i organizować proces produkcji większości poznanych gatunków warzyw | |
4,5 | Student umie planować i organizować proces produkcji wszystkich poznanych gatunków warzyw zgodnie z właściwymi zasadami agrotechniki | |
5,0 | Student umie dostosować profil produkcji warzyw w zależności od czynników środowiska oraz wymagań odbiorcy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C09_K01 Ma świadomość potrzeby produkcji żywności o wysokiej jakości | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Ma świadomość wpływu czynników środowiska na wielkość oraz jakość plonu warzyw | |
3,5 | Jest świadomy skutków niepowodzeń w uprawie roślin warzywnych pod wpływem czynników środowiska | |
4,0 | Mając świadomość w zakresie potrzeb produkcji warzyw wysokiej jakości, steruje czynnikami klimatycznymi w szklarni i dobiera właściwe metody uprawy warzyw polowych | |
4,5 | Student ma wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości | |
5,0 | Student ma bardzo wysoką świadomość potrzeby produkcji warzyw wysokiej jakości | |
OG_1A_C09_K03 Absolwent ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia | 2,0 | Absolwent nie ma wpojonych nawyków ustawicznego kształcenia się |
3,0 | Absolwent w małym stopniu ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się | |
3,5 | Absolwent w stopniu dostatecznym ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia | |
4,0 | Absolwent jest dobrze przygotowany do podjęcia studiów II stopnia i ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się | |
4,5 | Absolwent ma w wysokim stopniu wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i podejmowania studiów | |
5,0 | Absolwent ma w bardzo wysokim stopniu wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest dobrze przygotowany do podejmowania studiów II stopnia, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób |
Literatura podstawowa
- Orłowski M. (red.), Polowa uprawa warzyw, Wydaw. Brasika, Szczecin, Szczecin, 2000
- Orłowski M., Kołota E. (red.), Uprawa warzyw, Wydaw. Brasika Szczecin, Szczecin, 1999
- Knaflewski M. (red.), Ogólna uprawa warzyw, PWRiL Poznań, Poznań, 2007
- Knaflewski M. (red.), Uprawa warzyw w pomieszczeniach, PWRiL, Poznań, 2010
- Grabowska A., Jędrszczyk E., Sękara A., Odmianoznawstwo roślin warzywnych, Wydaw. UR w Krakowie, Kraków, 2013
Literatura dodatkowa
- Kołota. E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wydaw. UWP Wrocław, Wrocław, 2007
- Wysocka-Owczarek M., Uprawa pomidorów w szklarniach i tunelach foliowych, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, Warszawa, 2010
- Pudelski T. (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, PWRiL, Poznań, 1998