Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych we wnętrzach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych
Przedmiot Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych we wnętrzach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,33zaliczenie
wykładyW4 25 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin.
W-2Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy, szkół, balkonów, tarasów i werand.
C-2Zapoznanie z budową, metodami aranżacji i pielęgnacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów, ogrodów zimowych i wertykalnych.
C-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin pojemnikowych.
C-4Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Asortyment roślinny do dekoracji balkonów tarasów i werand.5
5
wykłady
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach mieszkalnych.2
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.4
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody wertykalne i zimowe - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.4
T-W-4Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń.2
T-W-5Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.2
T-W-6Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.6
T-W-7Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy i szkół.5
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach i ćwiczeniach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-P2_W01
Proponuje odpowiednie dla poszczególnych grup uprawnych zalecenia pielęgnacyjne.
OG_1A_W23C-3T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-3, M-1, M-4, M-2S-1
OG_1A_O08-P2_W02
Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc do aranżacji wnętrz oraz balkonów, tarasów i werand.
OG_1A_W20, OG_1A_W22C-2T-W-4, T-W-3M-3, M-1, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-P2_U01
Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami.
OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08C-1T-A-1, T-W-1, T-W-7M-3, M-1, M-2S-2
OG_1A_O08-P2_U02
Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach i na balkonach, tarasach i werandach.
OG_1A_U03C-4T-A-1, T-W-7M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-P2_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
OG_1A_K01, OG_1A_K04C-3, C-2T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-P2_W01
Proponuje odpowiednie dla poszczególnych grup uprawnych zalecenia pielęgnacyjne.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
3,5Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
4,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Wyjaśnia współzależności między rośliną a otoczeniem.
4,5Student samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu pielęgnacji roślin ozdobnych we wnętrzach. Samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Rozumie efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
OG_1A_O08-P2_W02
Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc do aranżacji wnętrz oraz balkonów, tarasów i werand.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand.
3,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand.
4,0Student zna budowę i wyposażenie wszystkich miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand. Wyjaśnia współzależności między wyposażeniem i budową wybranych miejsc a środowiskiem i uprawianą roślinnością.
4,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe między budową i wyposażeniem wybranych miejsc a panującymi w nich warunkami decydującymi o doborze roślin.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat budowy i wyposażenia poznanych miejsc do aranżacji wnętrzh, balkonów, tarasów i werand. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe wynikające z właściwej lub błędnej budowy i wyposażenia oraz zaproponować właściwe rozwiązania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-P2_U01
Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami.
2,0Student nie potrafi dobrać i komponować właściwych gatunków roślin zgodnie z ich wymaganiami.
3,0Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach z uwzględnieniem ich wymagań.
3,5Student dobiera i komponuje wszystkie poznane gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach z uwzględnieniem ich wymagań.
4,0Student właściwie dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany roślin pojemnikowych we wnętrzach, na balkonach, tarasach i werandach zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem a miejscem uprawy.
4,5Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia bardzo szczegółowo powiązania między gatunkiem , jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
OG_1A_O08-P2_U02
Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach i na balkonach, tarasach i werandach.
2,0Student nie rozpoznaje gatunków roślin ozdobnych stosowanych do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
3,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
4,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną.
4,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie.
5,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie. Potrafi rozpoznane rośliny zaliczyć do odpowiednich grup uprawnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-P2_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych.
4,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce, we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach.
4,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie pojemnikowej roślin ozdobnych.
5,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie roślin pojemnikowych roślin ozdobnych. Jest zorientowany w lokalizacji obiektów, gdzie zastosowano najlepsze rozwiązania.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Jarosław Rak, Pielęgnowanie roślin pokojowych cz. I, Multico, Warszawa, 1996
  3. Jarosław Rak, Pielęgnowanie roślin pokojowych cz. II, Multico, Warszawa, 1996
  4. Andrzej Płochocki, Bonsai - sztuka miniaturyzacji drzew i krzewów, PWRiL, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. David Longman, Pielęgnowanie roślin pokojowych, Multico i PWRiL, Warszawa, 1992
  2. Frantz J., Hanke S., Krampen M., Schempp D., Ogród zimowy, Arkady, Warszawa, 2000
  3. Czasopisma ogrodnicze - Hasło ogrodnicze, Owoce Warzywa Kwiaty

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Asortyment roślinny do dekoracji balkonów tarasów i werand.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach mieszkalnych.2
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.4
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody wertykalne i zimowe - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.4
T-W-4Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń.2
T-W-5Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.2
T-W-6Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.6
T-W-7Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy i szkół.5
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach i ćwiczeniach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O08-P2_W01Proponuje odpowiednie dla poszczególnych grup uprawnych zalecenia pielęgnacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin pojemnikowych.
Treści programoweT-W-6Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.
T-W-5Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody wertykalne i zimowe - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
3,5Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
4,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Wyjaśnia współzależności między rośliną a otoczeniem.
4,5Student samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu pielęgnacji roślin ozdobnych we wnętrzach. Samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Rozumie efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O08-P2_W02Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc do aranżacji wnętrz oraz balkonów, tarasów i werand.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z budową, metodami aranżacji i pielęgnacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów, ogrodów zimowych i wertykalnych.
Treści programoweT-W-4Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń.
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody wertykalne i zimowe - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand.
3,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand.
4,0Student zna budowę i wyposażenie wszystkich miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand. Wyjaśnia współzależności między wyposażeniem i budową wybranych miejsc a środowiskiem i uprawianą roślinnością.
4,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe między budową i wyposażeniem wybranych miejsc a panującymi w nich warunkami decydującymi o doborze roślin.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat budowy i wyposażenia poznanych miejsc do aranżacji wnętrzh, balkonów, tarasów i werand. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe wynikające z właściwej lub błędnej budowy i wyposażenia oraz zaproponować właściwe rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O08-P2_U01Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy, szkół, balkonów, tarasów i werand.
Treści programoweT-A-1Asortyment roślinny do dekoracji balkonów tarasów i werand.
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach mieszkalnych.
T-W-7Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy i szkół.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać i komponować właściwych gatunków roślin zgodnie z ich wymaganiami.
3,0Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach z uwzględnieniem ich wymagań.
3,5Student dobiera i komponuje wszystkie poznane gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach z uwzględnieniem ich wymagań.
4,0Student właściwie dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany roślin pojemnikowych we wnętrzach, na balkonach, tarasach i werandach zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem a miejscem uprawy.
4,5Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia bardzo szczegółowo powiązania między gatunkiem , jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O08-P2_U02Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach i na balkonach, tarasach i werandach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-4Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych.
Treści programoweT-A-1Asortyment roślinny do dekoracji balkonów tarasów i werand.
T-W-7Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy i szkół.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje gatunków roślin ozdobnych stosowanych do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
3,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
4,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną.
4,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie.
5,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie. Potrafi rozpoznane rośliny zaliczyć do odpowiednich grup uprawnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O08-P2_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin pojemnikowych.
C-2Zapoznanie z budową, metodami aranżacji i pielęgnacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów, ogrodów zimowych i wertykalnych.
Treści programoweT-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody wertykalne i zimowe - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych.
4,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce, we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach.
4,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie pojemnikowej roślin ozdobnych.
5,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie roślin pojemnikowych roślin ozdobnych. Jest zorientowany w lokalizacji obiektów, gdzie zastosowano najlepsze rozwiązania.