Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Współczesne trendy w kształtowaniu terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne trendy w kształtowaniu terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z dendrologii, historii założeń ogrodowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy na temat typu ogrodu formalnego
C-2Przekazanie wiedzy na temat ogrodu modernistycznego
C-3Przekazanie wiedzy na temat ogrodu angielskiego
C-4Przekazanie wiedzy na temat współczesnego ogrodu w stylu śródziemnomorskim
C-5Przekazanie wiedzy na temat ogrodu w typie orientalnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogrody o cechach renesansowych przystosowanych do warunków współczesnych1
T-W-2Zagospodarowanie terenu z wykorzystaniem tworzyw sztucznych, szkła, kamienia, aluminium, drewna1
T-W-3Wprowadzenie i znaczenie oświetlenia w ogrodach modernistycznych1
T-W-4Charakterystyka i podstawa ogrodów angielskich1
T-W-5Zagospodarowanie ogrodu w stylu wiejskim1
T-W-6Urządzenie przestrzeni w stylu włoskim1
T-W-7Wykorzystanie materiałów naturalnych i stylizowanych w ogrodach orientalnych1
T-W-8Znaczenie oświetlenia w terenach zieleni1
T-W-9Kolokwium i zaliczenie zajęć1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2udział w konsultacjach związanych z przedmiotem9
A-W-3przygotowanie do kolokwium i zaliczenia oraz obecność na zaliczeniach12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne i konwersatoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C04_W01
Ma wiedzę na temat współczesnych technik wykorzystywanych w terenach zieleni i rozrózniania stylów ogrodowych
OG_2A_W03, OG_2A_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C04_U01
Wykorzystuje znajomość stylu parku z odpowiedniej epoki w praktyce oraz doboru roślin
OG_2A_U03, OG_2A_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C04_K01
Świadomie ocenia walory roślin stosowanych w kompozycjach różnych epok i wykorzystuje nowe technologie oraz docenia ważność dokształcania
OG_2A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_C04_W01
Ma wiedzę na temat współczesnych technik wykorzystywanych w terenach zieleni i rozrózniania stylów ogrodowych
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_C04_U01
Wykorzystuje znajomość stylu parku z odpowiedniej epoki w praktyce oraz doboru roślin
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym wykorzystuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem
4,0wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_C04_K01
Świadomie ocenia walory roślin stosowanych w kompozycjach różnych epok i wykorzystuje nowe technologie oraz docenia ważność dokształcania
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem

Literatura podstawowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy w terenach zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  2. Bogdanowski J., Polskie ogrody ozdobne, Arkady, Warszawa, 2000
  3. Newbury T., Ogród twoich marzeń. 20 sposobów urządzania małego ogrodu, Świat Książki, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Majdecki L., Historia ogrodów t.1, PWN, 2007
  2. Majdecki L., Historia ogrodów t.2, PWN, 2008
  3. Architektura Krajobrazu - czasopismo
  4. Aura - czasopismo

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogrody o cechach renesansowych przystosowanych do warunków współczesnych1
T-W-2Zagospodarowanie terenu z wykorzystaniem tworzyw sztucznych, szkła, kamienia, aluminium, drewna1
T-W-3Wprowadzenie i znaczenie oświetlenia w ogrodach modernistycznych1
T-W-4Charakterystyka i podstawa ogrodów angielskich1
T-W-5Zagospodarowanie ogrodu w stylu wiejskim1
T-W-6Urządzenie przestrzeni w stylu włoskim1
T-W-7Wykorzystanie materiałów naturalnych i stylizowanych w ogrodach orientalnych1
T-W-8Znaczenie oświetlenia w terenach zieleni1
T-W-9Kolokwium i zaliczenie zajęć1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2udział w konsultacjach związanych z przedmiotem9
A-W-3przygotowanie do kolokwium i zaliczenia oraz obecność na zaliczeniach12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_C04_W01Ma wiedzę na temat współczesnych technik wykorzystywanych w terenach zieleni i rozrózniania stylów ogrodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W03student ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
OG_2A_W05student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni, z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych, a także rozumie potrzebę kształtowania warunków środowiska pracy i przebywania ludzi, odpowiednio do aktualnych standardów ergonomii i bhp
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat typu ogrodu formalnego
C-2Przekazanie wiedzy na temat ogrodu modernistycznego
C-3Przekazanie wiedzy na temat ogrodu angielskiego
C-4Przekazanie wiedzy na temat współczesnego ogrodu w stylu śródziemnomorskim
C-5Przekazanie wiedzy na temat ogrodu w typie orientalnym
Treści programoweT-W-6Urządzenie przestrzeni w stylu włoskim
T-W-5Zagospodarowanie ogrodu w stylu wiejskim
T-W-3Wprowadzenie i znaczenie oświetlenia w ogrodach modernistycznych
T-W-1Ogrody o cechach renesansowych przystosowanych do warunków współczesnych
T-W-2Zagospodarowanie terenu z wykorzystaniem tworzyw sztucznych, szkła, kamienia, aluminium, drewna
T-W-4Charakterystyka i podstawa ogrodów angielskich
T-W-7Wykorzystanie materiałów naturalnych i stylizowanych w ogrodach orientalnych
T-W-8Znaczenie oświetlenia w terenach zieleni
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne i konwersatoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_C04_U01Wykorzystuje znajomość stylu parku z odpowiedniej epoki w praktyce oraz doboru roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U03student posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
OG_2A_U07student posiada pogłębioną umiejętność aranżacji roślinnych wykorzystywanych do dekoracji wnętrz i urządzania terenów zieleni
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat typu ogrodu formalnego
C-2Przekazanie wiedzy na temat ogrodu modernistycznego
C-3Przekazanie wiedzy na temat ogrodu angielskiego
C-4Przekazanie wiedzy na temat współczesnego ogrodu w stylu śródziemnomorskim
C-5Przekazanie wiedzy na temat ogrodu w typie orientalnym
Treści programoweT-W-6Urządzenie przestrzeni w stylu włoskim
T-W-5Zagospodarowanie ogrodu w stylu wiejskim
T-W-3Wprowadzenie i znaczenie oświetlenia w ogrodach modernistycznych
T-W-1Ogrody o cechach renesansowych przystosowanych do warunków współczesnych
T-W-2Zagospodarowanie terenu z wykorzystaniem tworzyw sztucznych, szkła, kamienia, aluminium, drewna
T-W-4Charakterystyka i podstawa ogrodów angielskich
T-W-7Wykorzystanie materiałów naturalnych i stylizowanych w ogrodach orientalnych
T-W-8Znaczenie oświetlenia w terenach zieleni
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne i konwersatoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym wykorzystuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem
4,0wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_C04_K01Świadomie ocenia walory roślin stosowanych w kompozycjach różnych epok i wykorzystuje nowe technologie oraz docenia ważność dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat typu ogrodu formalnego
C-2Przekazanie wiedzy na temat ogrodu modernistycznego
C-3Przekazanie wiedzy na temat ogrodu angielskiego
C-4Przekazanie wiedzy na temat współczesnego ogrodu w stylu śródziemnomorskim
C-5Przekazanie wiedzy na temat ogrodu w typie orientalnym
Treści programoweT-W-6Urządzenie przestrzeni w stylu włoskim
T-W-5Zagospodarowanie ogrodu w stylu wiejskim
T-W-3Wprowadzenie i znaczenie oświetlenia w ogrodach modernistycznych
T-W-1Ogrody o cechach renesansowych przystosowanych do warunków współczesnych
T-W-2Zagospodarowanie terenu z wykorzystaniem tworzyw sztucznych, szkła, kamienia, aluminium, drewna
T-W-4Charakterystyka i podstawa ogrodów angielskich
T-W-7Wykorzystanie materiałów naturalnych i stylizowanych w ogrodach orientalnych
T-W-8Znaczenie oświetlenia w terenach zieleni
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne i konwersatoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem