Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Nowe kierunki w produkcji i zastosowaniu roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowe kierunki w produkcji i zastosowaniu roślin ozdobnych | ||
Specjalność | Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowego asortymentu roślin ozdobnych |
W-2 | znajomość tradycyjnych metod i technologii uprawy roślin ozdobnych, a także podstawowych środków produkcji roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | pogłębienie wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych, poszerzenie znajomości asortymentu roślin produkowanych i uprawianych w Polsce i Europie |
C-2 | zapoznanie z nowymi technologiami uprawy roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami, ukształtowanie umiejętności z zakresu uprawy roślin z użyciem nowych i mało znanych środków produkcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przybliżenie asortymentu nowych i mało znanych taksonów roślin ozdobnych (rośliny sezonowe, wieloletnie i pojemnikowe, rośliny do dekoracji wnętrz i na kwiat cięty, rośliny egzotyczne). | 5 |
T-L-2 | Przybliżenie wymagań oraz metod uprawy nowych i mało znanych taksonów roślin ozdobnych. | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie „nowe rośliny”, ich promocja i reklama. Rola wystaw, pokazów i targów w propagowaniu nowych roślin. | 1 |
T-W-2 | Nowe technologie uprawy wybranych gatunków roślin z zastosowaniem nowych osiągnięć i środków produkcji. | 3 |
T-W-3 | Możliwości zastosowania nowych roślin ozdobnych do dekoracji wnętrz i terenów zieleni. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestniczenie z ćwiczeniach laboratoryjnych | 9 |
A-L-2 | poznawanie roślin na kolekcjach dydaktycznych Pracowni Roślin Ozdobnych | 7 |
A-L-3 | studiowanie treści ćwiczeń oraz dostępnej literatury, w tym również czasopism branżowych i źródeł internetowych | 6 |
A-L-4 | wykonanie pracy zaliczeniowej | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 6 |
A-W-2 | studiowanie treści wykładów | 8 |
A-W-3 | studiowanie literatury, śledzenie nowości ogrodniczych w prasie i internecie | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-3 | metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe. ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: praca kontrolna |
S-2 | Ocena podsumowująca: prezentacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D05-rz_W01 Charakteryzuje nowe gatunki roślin oraz ich wymagania | OG_2A_W10 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
OG_2A_D05-rz_W02 Zna nowe metody i technologie uprawy roślin ozdobnych, a także możliwości ich zastosowania w dekoracji wnętrz i terenach zieleni | OG_2A_W03, OG_2A_W06, OG_2A_W10, OG_2A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D05-rz_U01 Dobiera odpowiednie metody i środki do uprawy wybranych gatunków roślin | OG_2A_U03, OG_2A_U04, OG_2A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D05-rz_K01 Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie nowych technologii oraz produkcji ogrodniczej wysokiej jakości | OG_2A_K01, OG_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D05-rz_W01 Charakteryzuje nowe gatunki roślin oraz ich wymagania | 2,0 | nie zna nowych gatunków roślin ozdobnych oraz ich wymagań |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe gatunki roślin ozdobnych określane jako nowe lub mało znane oraz potrafi scharakteryzować ich wymagania | |
3,5 | potrafi wymienić podstawowe gatunki i odmiany roślin ozdobnych określanych jako nowe lub mało znane, potrafi scharakteryzować ich wymagania | |
4,0 | potrafi wymienić nowe lub mało znane gatunki i odmiany roślin ozdobnych, charakteryzuje je pod kątem wymagań | |
4,5 | potrafi wymienić i rozpoznać poznane nowe gatunki roślin ozdobnych, charakteryzuje je pod kątem wymagań, zna ich zastosowanie | |
5,0 | potrafi wymienić, rozpoznać i opisać nowe gatunki roślin ozdobnych, charakteryzuje je pod kątem wymagań, zna ich zastosowanie | |
OG_2A_D05-rz_W02 Zna nowe metody i technologie uprawy roślin ozdobnych, a także możliwości ich zastosowania w dekoracji wnętrz i terenach zieleni | 2,0 | nie zna nowych metod oraz technologii uprawy roślin ozdobnych, a także możliwości ich zastosowania |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe nowe metody i technologie uprawy roślin ozdobnych bez charakterystyki ich działania oraz szczegółów technicznych | |
3,5 | potrafi wymienić podstawowe nowe metody i technologii uprawy roślin ozdobnych, potrafi omówić ich działanie oraz szczegóły techniczne | |
4,0 | potrafi wymienić poznane nowe metody i technologie uprawy roślin ozdobnych, potrafi omówić ich działanie oraz szczegóły techniczne | |
4,5 | zna poznane nowe metody i technologie uprawy roślin ozdobnych, potrafi omówić ich działanie oraz szczegóły techniczne, wskazuje najwłaściwsze sposoby ich wykorzystania | |
5,0 | zna poznane nowe metody i technologie uprawy roślin ozdobnych, potrafi omówić ich działanie oraz szczegóły techniczne, wskazuje najwłaściwsze sposoby ich wykorzystania, uzasadnia swoje wybory |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D05-rz_U01 Dobiera odpowiednie metody i środki do uprawy wybranych gatunków roślin | 2,0 | nie potrafi dobrać odpowiednich materiałów i środków do uprawy poznanych gatunków roślin ozdobnych |
3,0 | potrafi dobrać odpowiednie materiały i środki do uprawy podstawowych gatunków roślin ozdobnych | |
3,5 | potrafi dobrać odpowiednie materiały i środki do uprawy podstawowych gatunków i odmian roślin ozdobnych | |
4,0 | potrafi dobrać odpowiednie materiały i środki do uprawy wszystkich poznanych gatunków i odmian roślin ozdobnych | |
4,5 | potrafi dobrać odpowiednie materiały i środki do uprawy poznanych gatunków roślin ozdobnych, opisuje je, uzasadnia swój wybór | |
5,0 | potrafi dobrać odpowiednie materiały i środki do uprawy poznanych gatunków roślin, opisuje je, proponuje alternatywne rozwiązania, uzasadnia swój wybór |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D05-rz_K01 Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie nowych technologii oraz produkcji ogrodniczej wysokiej jakości | 2,0 | nie ma świadomości ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii oraz produkcji ogrodniczej wysokiej jakości |
3,0 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii oraz produkcji ogrodniczej wysokiej jakości | |
3,5 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii oraz produkcji ogrodniczej wysokiej jakości, potrafi uwzględnić pozytywne i negatywne aspekty stosowania nowych technologii | |
4,0 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii oraz produkcji ogrodniczej wysokiej jakości, potrafi uwzględnić pozytywne i negatywne aspekty stosowania nowych technologii oraz o nich dyskutować | |
4,5 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii oraz produkcji ogrodniczej wysokiej jakości, potrafi uwzględnić pozytywne i negatywne aspekty stosowania nowych technologii oraz o nich dyskutować, jest kreatywny, chętny do poszerzania swoich umiejętności, poszukuje nowych źródeł wiedzy | |
5,0 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii oraz produkcji ogrodniczej wysokiej jakości, potrafi uwzględnić pozytywne i negatywne aspekty stosowania nowych technologii, jest kreatywny, chętny do poszerzania swoich umiejętności, poszukuje nowych źródeł wiedzy, znajduje alternatywne rozwiązania, potrafi o nich dyskutować |
Literatura podstawowa
- Owoce Warzywa Kwiaty, Hortpress, Warszawa, czasopismo
- Hasło Ogrodnicze, Plantpress, Kraków, czasopismo
- A.E. Drozdek (red.), Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Sulechowie, Sulechów - Kalsk, 2011
Literatura dodatkowa
- Szkółkarstwo, Plantpress, Kraków, czasopismo
- Zieleń Miejska, ABRYS, Poznań, czasopismo
- Przegląd Komunalny, ABRYS, Poznań, czasopismo