Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Terapia ogrodnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Rośliny ozdobne w życiu człowieka
Przedmiot Terapia ogrodnicza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 3 0,50,33zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na temat morfologii i systematyki roślin wyższych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów3
3
wykłady
T-W-1Terapia ogrodnicza - terapia bierna i czynna. Rola zmysłów w terapii ogrodniczej.5
T-W-2Terapia ogrodnicza - pojecie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie5
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audyt.3
A-A-2samodzielne opracowanie programów terapełtycznych5
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zajęć15
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-R2_W01
Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania
OG_1A_W22C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-R2_U01
Potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
OG_1A_U08C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-1M-3, M-4, M-1S-1
OG_1A_O08-R2_U02
Umie zaprojektować prosty ogród do zajęć terapii ogrodniczej
OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-R2_K01
Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
OG_1A_K01, OG_1A_K04C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-4, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-R2_W01
Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania
2,0student nie zna podstawowych form terapii ogrodniczej, jej założeń i metod działania
3,0student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania
3,5student wymienia i opisuje podstawowe formy terapii ogrodniczej , jej założenia i metody działania
4,0student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, opisuje jej założenia i wymienia metody działania
4,5student dobrze zna i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, tłumaczy jej założenia i uzasadnia metody działania
5,0student ma kompleksową wiedze z zakresu róznorodnych form terapii ogrodniczej, założeń, metod jej działania i możliwych skutków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-R2_U01
Potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
2,0student nie potrafi napisać prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
3,0student potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
3,5student potrafi napisać program terapii ogrodniczej dla poznanych na zajęciach grup pacjentów
4,0student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów i uzasadnić najważniejsze założenia
4,5student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów korzystając z różnych narzędzi i instrumentów oraz uzasadnić założenia projektu
5,0student ma umiejętności kompleksowego planowania programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów korzystając z polskich i zagranicznych narzędzi i instrumentów. Potrafi uzasadnic założenia terapii
OG_1A_O08-R2_U02
Umie zaprojektować prosty ogród do zajęć terapii ogrodniczej
2,0student nie umie zaprojektować prostego ogrodu do celów terapii ogrodniczej
3,0student umie zaprojektować prosty ogród do celów terapii ogrodniczej
3,5student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do celów terapii ogrodniczej
4,0student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do zajęć terapii ogrodniczej wykorzystując proponowane materiały i narzędzia
4,5student umie projektować ogrody tematyczne wykorzystując proponowane materiały i narzędzia oraz uzasadnić założenia projektu
5,0student ma wszechstronne umiejętności projektowania ogrodów dla potrzeb terapii ogrodniczej wykorzystujac różnorodne narzędzia i wprowadzając autorskie rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-R2_K01
Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej
3,0student ma świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie terapii ogrodniczej
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie terapii ogrodniczej wykorzystując poznane na zajeciach metody poznawcze
4,0student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie poznawania różnych form terapii ogrodniczej korzystajac z różnorodnych źródeł
4,5student ma świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się, korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu nowych form terapii ogrodniczej. Jest wrażliwy na problemy społeczne i wykazuje postawę etyczną

Literatura podstawowa

  1. Hyams E., Rośliny w służbie człowieka, PWN, Warszawa, 1974
  2. Hewson M.L., Horticulture as therapy. A practical guide to using horticulture as a therapeutic tool, HTM, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Terapia ogrodnicza - terapia bierna i czynna. Rola zmysłów w terapii ogrodniczej.5
T-W-2Terapia ogrodnicza - pojecie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie5
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audyt.3
A-A-2samodzielne opracowanie programów terapełtycznych5
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zajęć15
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O08-R2_W01Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć
Treści programoweT-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej
T-W-2Terapia ogrodnicza - pojecie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie
T-W-1Terapia ogrodnicza - terapia bierna i czynna. Rola zmysłów w terapii ogrodniczej.
Metody nauczaniaM-2metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-1metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych form terapii ogrodniczej, jej założeń i metod działania
3,0student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania
3,5student wymienia i opisuje podstawowe formy terapii ogrodniczej , jej założenia i metody działania
4,0student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, opisuje jej założenia i wymienia metody działania
4,5student dobrze zna i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, tłumaczy jej założenia i uzasadnia metody działania
5,0student ma kompleksową wiedze z zakresu róznorodnych form terapii ogrodniczej, założeń, metod jej działania i możliwych skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O08-R2_U01Potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć
Treści programoweT-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej
T-W-1Terapia ogrodnicza - terapia bierna i czynna. Rola zmysłów w terapii ogrodniczej.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-1metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi napisać prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
3,0student potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
3,5student potrafi napisać program terapii ogrodniczej dla poznanych na zajęciach grup pacjentów
4,0student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów i uzasadnić najważniejsze założenia
4,5student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów korzystając z różnych narzędzi i instrumentów oraz uzasadnić założenia projektu
5,0student ma umiejętności kompleksowego planowania programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów korzystając z polskich i zagranicznych narzędzi i instrumentów. Potrafi uzasadnic założenia terapii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O08-R2_U02Umie zaprojektować prosty ogród do zajęć terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć
Treści programoweT-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej
T-W-2Terapia ogrodnicza - pojecie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie
T-W-1Terapia ogrodnicza - terapia bierna i czynna. Rola zmysłów w terapii ogrodniczej.
Metody nauczaniaM-2metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-1metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie zaprojektować prostego ogrodu do celów terapii ogrodniczej
3,0student umie zaprojektować prosty ogród do celów terapii ogrodniczej
3,5student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do celów terapii ogrodniczej
4,0student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do zajęć terapii ogrodniczej wykorzystując proponowane materiały i narzędzia
4,5student umie projektować ogrody tematyczne wykorzystując proponowane materiały i narzędzia oraz uzasadnić założenia projektu
5,0student ma wszechstronne umiejętności projektowania ogrodów dla potrzeb terapii ogrodniczej wykorzystujac różnorodne narzędzia i wprowadzając autorskie rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O08-R2_K01Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć
Treści programoweT-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej
T-W-2Terapia ogrodnicza - pojecie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie
T-W-1Terapia ogrodnicza - terapia bierna i czynna. Rola zmysłów w terapii ogrodniczej.
Metody nauczaniaM-2metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-1metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej
3,0student ma świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie terapii ogrodniczej
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie terapii ogrodniczej wykorzystując poznane na zajeciach metody poznawcze
4,0student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie poznawania różnych form terapii ogrodniczej korzystajac z różnorodnych źródeł
4,5student ma świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się, korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu nowych form terapii ogrodniczej. Jest wrażliwy na problemy społeczne i wykazuje postawę etyczną