Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 25 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi.
C-2Zapoznanie studentów z właściwosciami wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
C-3Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji. Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych związków nieorganicznych. Identyfikacja soli prostych. Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria, Spektrofotometria, Potencjometria.25
25
wykłady
T-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków. Wiązania chemiczne. Typy reakcji chemicznych. Stała równowagi chemiczne. Prawo działania mas. Efekt energetyczny reakcji chemicznych. Podstawowe zagadnienia z zakresu termodynamiki (układ, faza, energia wewnętrzna układu, podział układów, pierwsza zasada termodymaniki, entalpia, reakcje egzo i endotermiczne, prawo Hessa). Szybkość reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji. Ogniwa, SEM, Szereg napięciowy metali. Stany skupienia: gazy (równanie Clapeyrona, prawo Avogadra), ciecze (stężenia), ciała stałe (izomorfizm, polimorfiz, alotropia). Roztwory i zjawiska zachodzace w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Budowa i właściwosci wybranych grup zwiazków organicznych: alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne. Skład chemiczny ropy naftowej, gazu ziemnego, liczba oktanowa, antydetonatory, liczba cetanowa.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do ćwiczen.6
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium.8
A-L-4Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczen.12
A-L-5Udział w konsultacjach.8
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Udział w konsultacjach.5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.15
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów formie testu lub pytań otwartych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B02_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
OZE_1A_W01C-1, C-2, C-5T-W-1M-1, M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B02_U01
Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład biomasy). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych.
OZE_1A_U06C-3, C-4, C-5T-L-1M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B02_K01
Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy.
OZE_1A_K02C-3, C-4, C-5T-L-1M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B02_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, nie potrafi pisać prostych reakcje chemicznych i wykonywać prostych obliczeń stechiometrycznych, nie zna podstawowych właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
3,5Student w stopniu dobrym ma wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonywać obliczenia stechiometryczne, zna w stopniu dobrym właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
4,0Student w stopniu dobrym ma wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonywać obliczenia stechiometryczne, zna w stopniu dobrym właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
4,5Student na poziomie bardzo dobrym ma wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonywać obliczenia stechiometryczne na wyższym poziomie, zna w stopniu bardzo dobrym właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
5,0Student na poziomie bardzo dobrym ma wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonywać obliczenia stechiometryczne na wyższym poziomie, zna w stopniu bardzo dobrym właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B02_U01
Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład biomasy). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych.
2,0Student nie zna technik pracy w laboratorium chemicznym. Nie jest wstanie wykonać poprawnie analiz chemicznych. Nie potrafi opracowywać i interpretować wyników analiz.
3,0Student na poziomie dostatecznym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Przy pomocy prowadzącego wykonuje analizy chemiczne. Potrafi w stopniu dostatecznym opracować i interpretować wyniki analiz.
3,5Student na poziomie dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Potrafi w stopniu dobrym opracowywać i interpretować wyniki analiz. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Student na poziomie dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Potrafi w stopniu dobrym opracowywać i interpretować wyniki analiz.
4,5Student na poziomie bardzo dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie iwykonuje analizy chemiczne. Potrafi w stopniu bardzo dobrym opracowywać i interpretować wyniki analiz. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Student na poziomie bardzo dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie iwykonuje analizy chemiczne. Potrafi w stopniu bardzo dobrym opracowywać i interpretować wyniki analiz.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B02_K01
Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy.
2,0Student nie uczestniczy w zajęciach aktywnie, nie współdziała w zespole, nie jest kreatywny i przedsiebiorczy.
3,0Student jest mało aktywny na zajeciach, słabo współdziała w zespole, jest mało kreatywny i przedsiębiorczy.
3,5Student jest aktywny na zajeciach, współdziała w zespole, jest kreatywny i przedsiębiorczy. Mimo osiągniecia efektu kształcenia popełnia błędy.
4,0Student jest aktywny na zajeciach, współdziała w zespole, jest kreatywny i przedsiębiorczy.
4,5Student jest bardzo aktywny na zajeciach, chetnie współdziała w zespole, jest bardzo kreatywny i przedsiębiorczy. Mimo osiągniecia efektu kształcenia popełnia błędy.
5,0Student jest bardzo aktywny na zajeciach, chetnie współdziała w zespole, jest bardzo kreatywny i przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. LL. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Szperlinski Z., Chemia w ochronie i inzynierii srodowiska. Cz. I-III, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2011
  3. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2010
  4. P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Warszawa, 2000
  5. Morrison R.T., Boyd R.N.,, Chemia organiczna Tom 1 i 2., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ufnalski W., Podstawy obliczen chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999
  2. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji. Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych związków nieorganicznych. Identyfikacja soli prostych. Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria, Spektrofotometria, Potencjometria.25
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków. Wiązania chemiczne. Typy reakcji chemicznych. Stała równowagi chemiczne. Prawo działania mas. Efekt energetyczny reakcji chemicznych. Podstawowe zagadnienia z zakresu termodynamiki (układ, faza, energia wewnętrzna układu, podział układów, pierwsza zasada termodymaniki, entalpia, reakcje egzo i endotermiczne, prawo Hessa). Szybkość reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji. Ogniwa, SEM, Szereg napięciowy metali. Stany skupienia: gazy (równanie Clapeyrona, prawo Avogadra), ciecze (stężenia), ciała stałe (izomorfizm, polimorfiz, alotropia). Roztwory i zjawiska zachodzace w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Budowa i właściwosci wybranych grup zwiazków organicznych: alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne. Skład chemiczny ropy naftowej, gazu ziemnego, liczba oktanowa, antydetonatory, liczba cetanowa.20
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do ćwiczen.6
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium.8
A-L-4Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczen.12
A-L-5Udział w konsultacjach.8
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Udział w konsultacjach.5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.15
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B02_W01Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i statystyki matematycznej, obejmującą między innymi analizę funkcji jednej i wielu zmiennych, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, elementy rachunku różniczkowego i całkowego oraz elementy opisu struktury zbiorowości statystycznej, estymatory oraz podstawowe metody wnioskowania statystycznego, przydatną do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich, 3) analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków, 4) prezentacji danych i wyników analizy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi.
C-2Zapoznanie studentów z właściwosciami wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków. Wiązania chemiczne. Typy reakcji chemicznych. Stała równowagi chemiczne. Prawo działania mas. Efekt energetyczny reakcji chemicznych. Podstawowe zagadnienia z zakresu termodynamiki (układ, faza, energia wewnętrzna układu, podział układów, pierwsza zasada termodymaniki, entalpia, reakcje egzo i endotermiczne, prawo Hessa). Szybkość reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji. Ogniwa, SEM, Szereg napięciowy metali. Stany skupienia: gazy (równanie Clapeyrona, prawo Avogadra), ciecze (stężenia), ciała stałe (izomorfizm, polimorfiz, alotropia). Roztwory i zjawiska zachodzace w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Budowa i właściwosci wybranych grup zwiazków organicznych: alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne. Skład chemiczny ropy naftowej, gazu ziemnego, liczba oktanowa, antydetonatory, liczba cetanowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów formie testu lub pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, nie potrafi pisać prostych reakcje chemicznych i wykonywać prostych obliczeń stechiometrycznych, nie zna podstawowych właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
3,5Student w stopniu dobrym ma wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonywać obliczenia stechiometryczne, zna w stopniu dobrym właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
4,0Student w stopniu dobrym ma wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonywać obliczenia stechiometryczne, zna w stopniu dobrym właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
4,5Student na poziomie bardzo dobrym ma wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonywać obliczenia stechiometryczne na wyższym poziomie, zna w stopniu bardzo dobrym właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
5,0Student na poziomie bardzo dobrym ma wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonywać obliczenia stechiometryczne na wyższym poziomie, zna w stopniu bardzo dobrym właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B02_U01Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład biomasy). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U06potrafi wykorzystać poznaną wiedzę w zakresie fizyki, techniki cieplnej, mechaniki ogólnej, mechaniki płynów i wytrzymałości materiałów, a także chemii i mikrobiologii do: 1) zrozumienia i analizy zjawisk fizycznych i chemicznych występujących przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych, 2) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i chemicznych, 3) rozwiązywania prostych problemów inżynierskich w ramach studiowanego kierunku;
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji. Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych związków nieorganicznych. Identyfikacja soli prostych. Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria, Spektrofotometria, Potencjometria.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna technik pracy w laboratorium chemicznym. Nie jest wstanie wykonać poprawnie analiz chemicznych. Nie potrafi opracowywać i interpretować wyników analiz.
3,0Student na poziomie dostatecznym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Przy pomocy prowadzącego wykonuje analizy chemiczne. Potrafi w stopniu dostatecznym opracować i interpretować wyniki analiz.
3,5Student na poziomie dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Potrafi w stopniu dobrym opracowywać i interpretować wyniki analiz. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Student na poziomie dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Potrafi w stopniu dobrym opracowywać i interpretować wyniki analiz.
4,5Student na poziomie bardzo dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie iwykonuje analizy chemiczne. Potrafi w stopniu bardzo dobrym opracowywać i interpretować wyniki analiz. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Student na poziomie bardzo dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie iwykonuje analizy chemiczne. Potrafi w stopniu bardzo dobrym opracowywać i interpretować wyniki analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B02_K01Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji. Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych związków nieorganicznych. Identyfikacja soli prostych. Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria, Spektrofotometria, Potencjometria.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w zajęciach aktywnie, nie współdziała w zespole, nie jest kreatywny i przedsiebiorczy.
3,0Student jest mało aktywny na zajeciach, słabo współdziała w zespole, jest mało kreatywny i przedsiębiorczy.
3,5Student jest aktywny na zajeciach, współdziała w zespole, jest kreatywny i przedsiębiorczy. Mimo osiągniecia efektu kształcenia popełnia błędy.
4,0Student jest aktywny na zajeciach, współdziała w zespole, jest kreatywny i przedsiębiorczy.
4,5Student jest bardzo aktywny na zajeciach, chetnie współdziała w zespole, jest bardzo kreatywny i przedsiębiorczy. Mimo osiągniecia efektu kształcenia popełnia błędy.
5,0Student jest bardzo aktywny na zajeciach, chetnie współdziała w zespole, jest bardzo kreatywny i przedsiębiorczy.