Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
Sylabus przedmiotu Instalacje OZE w budynkach energooszczędnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instalacje OZE w budynkach energooszczędnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie powszechnie stosowanych materiałów budowlanych i termoizolacyjnych oraz ogólna orientacja dotycząca źródeł energii odnawialnej możliwych do wykorzystania w budownictwie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania zagadnień inżynierskich z zakresu oceny i wyboru rozwiązań konstrukcyjnych instalacji OZE na potrzeby eksploatacyjne niskoenergetycznych budynków mieszkalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza kryteriów oceny biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków mieszkalnych. | 2 |
T-A-2 | Obliczanie efektywności ekonomicznej wybranych instalacji OZE na potrzeby budownictwa wielo- i jednorodzinnego. | 2 |
T-A-3 | Wyznaczanie podstawowych parametrów technicznych instalacji OZE w zależności od zapotrzebowania energetycznego wybranych budynków. | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania termowizyjne wybranego budynku. Wyznaczanie współczynnika przenikalności cieplnej przegród zewnetrznych na podstawie uzyskanych termogramów. | 2 |
T-L-2 | Zastosowanie termowizji w ocenie izolacyjności cieplnej wybranych materiałow budowlanych. | 2 |
T-L-3 | Ocena właściwości użytkowych płynów eksploatacyjnych stosowanych w instalacjach kolektorów słonecznych. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu - przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu budownictwa energooszczędnego. | 2 |
T-W-2 | Omówienie aktualnie obowiązujących przepisów krajowych wsparających inwestycje w instalacje OZE. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka rozwiązań techniczno-użytkowych instalacji OZE stosowanych w enerooszczędnym budownictwie mieszkaniowym wileo- i jednorodzinnym. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 6 |
A-A-2 | Konsultacje. | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie teoretyczne do przykładów obliczeniowych realizowanych w ramach ćwiczeń. | 10 |
18 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do zadań realizowanych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. | 12 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach. | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 14 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Pokaz. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiadomości z treści wykładowych i audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C05_W01 Student ma wiedzę na temat biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków oraz orientuje się w zakresie możliwości pozyskania wsparcia finansowego na potrzeby realizacji instalacji OZE. | OZE_2A_W10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C05_U01 Student potrafi dokonać analizy opłacalności ekonomicznej różnych instalacji OZE na potrzeby energetyczne danego budynku oraz umie dokonać oceny izolacyjności cieplnej przegród i materiałów budowlanych na podstawie badań termowizyjnych. | OZE_2A_U10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C05_K01 Student ma świadomość potrzeby stosowania rozwiązań techniczno-użytkowych sprzyjających ekologizacji przedsięwzięć budowlanych oraz dostrzega rolę instalacji OZE w budownictwie niskoenergetycznym. | OZE_2A_K01, OZE_2A_K02, OZE_2A_K04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C05_W01 Student ma wiedzę na temat biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków oraz orientuje się w zakresie możliwości pozyskania wsparcia finansowego na potrzeby realizacji instalacji OZE. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych informacji przewidzianych w tematyce przedmiotu. |
3,0 | Studen w stopniu dostatecznym orientuje się w zakresie stosowanych rozwiązań instalacji OZE w budownictwie energooszczędnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C05_U01 Student potrafi dokonać analizy opłacalności ekonomicznej różnych instalacji OZE na potrzeby energetyczne danego budynku oraz umie dokonać oceny izolacyjności cieplnej przegród i materiałów budowlanych na podstawie badań termowizyjnych. | 2,0 | Student nie wykonał w sposób poprawny zadań ćwiczeniowych. |
3,0 | Student potrafi zastosować proste narzędzia analitycze do oceny efektywności energetycznej wybranych instalacji OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C05_K01 Student ma świadomość potrzeby stosowania rozwiązań techniczno-użytkowych sprzyjających ekologizacji przedsięwzięć budowlanych oraz dostrzega rolę instalacji OZE w budownictwie niskoenergetycznym. | 2,0 | Student nie jest zainteresowany przedmiotem oraz nie wykazuje się podstawową wiedzą przewidzianą jego zakresem. |
3,0 | Aktywnie uczestniczy w zajęciach i legitymuje się podstawową znajomością przekazywanych treści. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stec A., Słyś D., Instalacje ekologiczne w budownictwie mieszkaniowym, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2016
- Zimny J., Odnawialbne źródła energii w budownictwie niskoenergetycznym, WYDAWNICTWA NAUKOWO-TECHNICZNE, Kraków, 2010
- Belniak S., Głuszak M., Zięba M., Budownictwo ekologiczne, PWN, 2013
- Górzyński J., Podstawy analizy energetycznej obiektów budowlanych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
- Hymers P., Ekologiczny dom, Publicat S.A., Poznań, 2006
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2001