Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | OZE_1A_C38_W02 | Zna istotę metodologii LCA i zakres jej stosowania. Jest w stanie scharakteryzować przebieg stosowania metody LCA do oceny oddziaływania wyrobu na środowisko.
Student wskazuje dostępne na stronach www programy edukacyjne do komputerowej analizy oddziaływania produktu na srodowisko w cyklu jego zycia (metodologii
LCA). Opisuje przebieg komputerowego kwantyfikowania wejść i wyjść systemu wyrobu oraz komputerowej oceny oddziaływania wyrobu na środowisko |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OZE_1A_W13 | ma wiedzę w zakresie pozyskiwania biomasy na cele energetyczne, jej przetwarzania i zastosowania powstałego biopaliwa, obejmującą między innymi formy biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne i ich zasoby, technologie i maszyny stosowane w pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, odchody zwierzęce i organiczne odpady produkcyjne jako źródło biomasy, technologie wytwarzania biogazu i jego właściwości, biogazownie rolnicze i biogazownie oparte na fermentacji osadów ściekowych oraz ujęcia biogazu na składowiskach odpadów, uzdatnianie, magazynowanie i zastosowanie biogazu, technologie produkcji biopaliw stałych i płynnych, ich właściwości i zastosowanie, zgazowywanie i pirolizę biomasy, paliwa syntetyczne, kogenerację i systemy hybrydowe, rozwiązania prawne w obrocie biopaliwami, przydatną między innymi do:
1) rozumienia procesów występujących przy przetwarzaniu biomasy na biopaliwa,
2) orientowania się w zakresie urządzeń stosowanych w tych procesach,
3) orientowania się w zakresie możliwości zastosowania biopaliw; |
---|
OZE_1A_W18 | ma wiedzę o oddziaływaniu produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania rolniczych odnawialnych surowców energetycznych, szkodliwych związków powstających w procesie spalania biopaliw i gospodarki popiołem poprodukcyjnym, środowiskowego oddziaływania biogazowi i gospodarki pofermentem, środowiskowego oddziaływania instalacji geotermalnych, siłowni wiatrowych i małych elektrowni wodnych; |
OZE_1A_W02 | ma podstawową, uporządkowaną wiedzę w zakresie:
1) fizyki, obejmującą elementy mechaniki klasycznej i relatywistycznej, wielkości i prawa opisujące ruch płynów, fizykę cząsteczkową, elektryczność, elementy fizyki atomowej i jądrowej, fale elektromagnetyczne, kwantowe właściwości promieniowania oraz budowę ciała stałego,
2) mechaniki, obejmującą płaskie i przestrzenne układy sił, środek ciężkości, tarcie, ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, podstawowe pojęcia i prawa dynamiki, momenty bezwładności, dynamikę ruchu obrotowego,
3) mechaniki płynów,
4) techniki cieplnej, obejmującą zasady termodynamiki, przemiany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła,
5) wytrzymałości materiałów, obejmującą naprężenia i odkształcenia, rozciąganie i ściskanie, ścinanie, momenty bezwładności figur płaskich, skręcanie, zginanie, wyboczenie, hipotezy wytężeniowe,
w tym niezbędną do:
1) zrozumienia i analizy zjawisk fizycznych występujących przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych,
2) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych,
3) eksploatacji urządzeń występujących przy pozyskiwaniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
4) samodzielnego rozwiązywania prostych problemów technicznych; |
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie nowej techniki środowiskowego zarządzania wyrobem opartej na określaniu ilościowych efektów oddziaływania systemu wyrobu na środowisko poprzez: inwentaryzację zbioru istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu oraz ocenę potencjalnych wpływów na środowisko, związanych z tymi wejściami i wyjściami. Metoda LCA stosowana jest przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, rolnictwie (udoskonalanie produktu pod kątem ekologicznym oraz jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji strategicznych), w marketingu wyrobów (eko-znakowanie lub deklaracje środowiskowych wyrobów) oraz tworzeniu polityki społecznej wspierającej wyroby ekologiczne |
---|
C-3 | Zapoznanie się z przebiegiem komputerowej analizy oddziaływania produktu na środowisko w cyklu jego życia (metodologii LCA). |
C-2 | Zapoznanie się z dostępnym na rynku oprogramowaniem do do kwantyfikowania i oceny oddziaływania produktu na środowisko w okresie jego cyklu życia. |
Treści programowe | T-W-1 | Wprowadzenie: przegląd dostępnego oprogramowania do kwantyfikowania i oceny oddziaływania produktu na środowisko w okresie jego cyklu życia.
Przebieg komputerowej analizy oddziaływania produktu na środowisko w cyklu jego życia (metodologii LCA). |
---|
T-L-1 | Wykonanie komputerowej oceny wpływu na środowisko wybranego systemu wyrobu: określenie celu i zakresu badań, inwentaryzacja zbioru danych (wyniki LCI), ocena wpływu wyników LCI na środowisko (LCIA) , interpretacja wyników i formułowanie wniosków |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem Internetu |
---|
M-2 | Aktywizacja studentów poprzez indywidualne opracowanie karty przebiegu komputerowej analizy cyklu życia |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna komputerowe oprogramowanie techniki LCA, dostępne na stronach www oraz potrafi objaśnić jak przebiega proces komputerowej analizy oddziaływania wyrobu na środowisko. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |