Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Zagrożenia fizyczne w środowisku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia fizyczne w środowisku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka. |
C-2 | Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena wpływu wybranych czynników fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie. Prezentacja multimedialna. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Zagrożenia związane z oddziaływaniem infra- i ultradźwięków. | 2 |
T-W-2 | Zagrożenia związane z hałasem. Ocena szkodliwości działania hałasu w środowisku. Ochrona przed hałasem. | 2 |
T-W-3 | Pola elektromagnetyczne PEM w środowisku. Zagrożenia związane z działaniem stałyych i wolnozmiennych pól elektrycznych, magnetycznych oraz pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości. Zasady ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym. | 2 |
T-W-4 | Wpływ promieniowania niejonizującego na środowisko. Podstawowe reakcje fotochemiczne. Zagrozenia ze strony promieniowania UV-Vis-IR. Pozytywne oddziaływanie UV-Vis-IR. | 2 |
T-W-5 | Promieniowanie jonizujące. Podstawowe wielkości stosowane w dozymetrii. Efekty napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 4 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - praca samodzielna i w grupach |
M-3 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów - test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej studentów |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C07_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko. | OS_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C07_U01 Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole. | OS_2A_U01, OS_2A_U05 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C07_K01 Student jest świadomy zagrożeń fizycznych występujących w środowisku. Czuje potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie. | OS_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C07_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko. | 2,0 | Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C07_U01 Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C07_K01 Student jest świadomy zagrożeń fizycznych występujących w środowisku. Czuje potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie. | 2,0 | Student nie jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. |
Literatura podstawowa
- Jaroszyk F. (red.), Biofizyka – podręcznik dla studentów, Warszawa, 2006
- Śliwińska E., Środowisko fizyczne człowieka, Wrocław, 2005
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Bieszczeda S., Sobota J. (red.), Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo- rolniczego., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1998, wyd. 2
Literatura dodatkowa
- Hewit P. G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
- Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, PWN, Warszawa, Poznań, 2002
- Hrynkiewicz A. (red.), Człowiek i promieniowanie jonizujące, PWN, Warszawa, 2001
- Latanowicz L., Latosińska J., Promieniowanie UV a środowisko, Warszawa, 2012