Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | OS_2A_B02_U01 | Student analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi dobrać podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_2A_U02 | Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania. |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Student zna podstawowe pojęcia i zależności toksykologiczne, kinetykę i mechanizmy działania związków toksycznych, C1 |
---|
C-2 | Student rozumie ogólną problematykę toksykologii, klasyfikację trucizn, mechanizmy ich działania toksycznego oraz losy w organizmie, C2 |
C-3 | Student zna podstawowe mechanizmy działania biologicznego ksenobiotyków na organizmy żywe oraz systemy i zakresem badań toksyczności ksenobiotyków, w odniesieniu do oceny ryzyka zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska, C3 |
Treści programowe | T-W-7 | Zatrucia związkami organicznymi, źródła, toksyczność: WWA, PCB, Dioksyn. |
---|
T-W-5 | Najgroźniejsze ksenobiotyki w środowisku naturalnym. Ksenobiotyki zanieczyszczające wodę, glebę i powietrze. |
T-W-8 | Toksykologia pestycydów. Historia, los pestycydów w środowisku, podział, toksyczność, trwałość i rozkład pestycydów w środowisku. DDT i jego metabolity w środowisku. Zatrucia pestycydami. |
T-W-1 | Terminologia ekotoksykologii. Historia, cele i zadania przedmiotu. Toksykologia jako nauka; kierunki rozwoju współczesnej toksykologii, zakres i przedmiot działania. Pojęcie trucizny i dawki. |
T-W-3 | Mechanizmy działania trucizn. Czynniki fizykochemiczne,biologiczne, środowiskowe i ich wpływ na toksyczność trucizn. Zależność dawka-reakcja, sposoby wyrażania dawek ksenobiotyków. Skutki działania trucizn. |
T-W-4 | Losy zanieczyszczeń w organizmach. Toksykokinetyka: wchłanianie, akumulacja i biomagnifikacja, biotransformacja trucizn, detoksykacja i biodegradacja trucizn w organizmach. |
T-W-12 | Czynniki wpływające na powstawanie reaktywych form tlenu w organizmach żywych. Skutki działania RFT w organizmach żywych. Podsumowanie. |
T-W-11 | Promieniowanie elektromagnetyczne: naturalne i sztuczne źródła. Oddziaływanie pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. Promieniowanie jonizujące: jednostki, źródła promieniowania, efekty biologiczne i wpływ promieniowania na zdrowie. |
T-W-6 | Toksycznosć metali ciężkich. Podział, występowanie, źródła zanieczyszczeń, forma występowania i oddziaływanie na środowisko naturalne i człowieka. Charakterystyka wybranego metalu ciężkiego pod względem toksyczności (ołów, kadm, arsen, rtęć). |
T-W-10 | Charakterystyka wybranych związków nieorganicznych. Związki fluoru. Wpływ fluorków na fizjologię i metabolizm roślin a także organizm człowieka. |
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć z ekotoksykologii. Regulamin BHP w pracowni chemicznej. Omówienie tematów ćwiczeń i warunków zaliczenia przedmiotu ekotoksykologii. |
T-L-4 | Zastosowanie dżdżownic do oceny toksyczności gleby |
T-L-3 | Wykorzystanie testów fitotoksyczności w bioindykacji skażeń środowiska naturalnego ksenobiotykami. |
T-L-8 | Prezentacje studentów na temat katastrof ekologicznych. Przyczyny i skutki. Propozycje metod naprawy skutków skażenia. Wpływ na organizm człowieka. |
T-L-6 | Wykrywanie fosforanów, siarczanów, chlorków i wybielaczy w środkach piorących. |
T-L-5 | Oddziaływanie wybranych ksynobiotyków na wybrane parametry morfologiczne i fizjologiczne roślin. Wykorzystanie metod instrumentalnych (potencjometrycznej lub spektrofotometrycznej) w ocenie oddziaływania wybranych ksenobiotyków środowiskowych. |
T-L-7 | Wykorzystanie chromatografii bibułowej do oznaczania związków organicznych w mieszaninach. |
T-L-2 | Ocena toksyczności wybranych ksenobiotyków przy użyciu testów ekotoksykologicznych. Wykorzystanie aktywności enzymatycznej gleb w badaniach ekotoksykologicznych. Wyznaczanie 50% progu toksyczności (LD50) zanieczyszczenia gleb wybranym ksenobiotykiem w stosunku do fosfataz glebowych. |
Metody nauczania | M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
---|
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz laboratoryjnych |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |