Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Ekologiczne metody ochrony roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczne metody ochrony roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajmomość podstaw ochrony roślin |
W-2 | znajomość entomologii stosowanej na poziomie podstawowym |
W-3 | znajomość fitopatologii na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | umiejętność właściwego doboru ekologicznych metod ochrony roślin w ochronie roślin przed agrofagami i chorobami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nicienie owadobójcze jako biologiczne czynniki zwalczania szkodników roślin. Diagnoastyka gatunków, sposoby formulacji, wykorzystanie w praktyce. | 2 |
T-A-2 | Zróżnicowanie entomofauny w wybranych środowiskach (wodne, leśne, łąkowe). Diagnostyka gatunków i klasyfikacja oraz ocena stanu populacji owadów i znaczenia biocenotycznego. | 3 |
T-A-3 | Diagnostyka chorób i czynników chorobotwórczych roślin ozdobnych i dziko rosnących. Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami abiotycznego pochodzenia. | 1 |
T-A-4 | Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami pochodzenia wirusowego, bakteryjnego i grzybowego. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój koncepcji i strategii wykorzystania metod i środków ochrony roślin przed szkodnikami ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznych metod ochrony roślin | 2 |
T-W-2 | Biologiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami - stan aktualny i perspektywy rozwoju. Czynniki biologiczne w integrowanej ochronie roślin. Sposoby wykorzystania i formulacji czynników biologicznych. | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie ekologicznych metod ochrony roślin przed szkodnikami w praktyce. Zoocydy nowej generacji - antyfidanty, allelozwiązki, atraktanty, feromony. | 1 |
T-W-4 | Homeostaza w ekosystemach użytkowanych. Metodyka aplikowania biopreparatów. | 1 |
T-W-5 | Charakterystyka ekologicznych metod zwalczania wirusów, bakterii i grzybów. | 2 |
T-W-6 | Symbioza a zdrowotność roślin. Wykorzystanie interakcji miedzy mikroorganizmami. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | konsultacje | 1 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 3 |
A-A-4 | studiowanie przedmiotowej literatury | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 3 |
A-W-3 | studiowanie przedmiotowej literatury | 1 |
A-W-4 | konsultacje | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | pokaz |
M-5 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O05-1_W01 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie ochrony roślin: umie dobierać odpowiednie metody do zwalczania poszczególnych grup chorób i szkodników ze szczególnym uwzględnieniem metod biologicznych i ekologicznych | OS_2A_W05, OS_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O05-1_U01 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki nowoczesnych technologii związanych z biologiczną i ekologiczną ochroną roślin nie powodujących zagrożeń dla środowiska naturalnego | OS_2A_U04, OS_2A_U05, OS_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O05-1_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych, nieobciążających środowiska metod ograniczania patogenów | OS_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
OS_2A_O05-1_K02 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu działań w zakresie ochrony roślin na stan środowiska naturalnego | OS_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O05-1_W01 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie ochrony roślin: umie dobierać odpowiednie metody do zwalczania poszczególnych grup chorób i szkodników ze szczególnym uwzględnieniem metod biologicznych i ekologicznych | 2,0 | nie zna podstawowych metod zwalczania chorób roślin |
3,0 | zna podstawowe metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych | |
3,5 | zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru i sposobów aplikowania środków chemicznych | |
4,0 | zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin | |
4,5 | zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, zna zasady układania programów ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami | |
5,0 | zna metody zwalczania chorób roślin, , zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, zna zasady układania programów biologicznej i ekologicznej ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami, potrafi dobierać wymiennie środki chemiczne i proponować metody i środki będące najmniejszym obciążeniem dla środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O05-1_U01 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki nowoczesnych technologii związanych z biologiczną i ekologiczną ochroną roślin nie powodujących zagrożeń dla środowiska naturalnego | 2,0 | nie posiada umiejętności zastosowania żadnej metody zwalczania szkodników i patogenów |
3,0 | posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu | |
3,5 | posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania szkodników i patogenów | |
4,0 | posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin | |
4,5 | posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania szkodników i patogenów, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, posiada umiejętność doboru środków ochrony roślin | |
5,0 | posiada umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów poprawnie dopasowanej do zwalczanego obiektu, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, posiada umiejętność doboru środków ochrony roślin i układania programów integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O05-1_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych, nieobciążających środowiska metod ograniczania patogenów | 2,0 | nie ma świadomości i potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami |
3,0 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_O05-1_K02 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu działań w zakresie ochrony roślin na stan środowiska naturalnego | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska | |
3,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska | |
4,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska | |
4,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska | |
5,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane |
Literatura podstawowa
- Bunalski M., Piekarska-Boniecka H., Wilkaniec B., Entomologia. Entomologia ogólna 1., PWRiL, Poznań, 2009
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia. Entomologia szczegółowa 2., PWRiL, Poznań, 2010
- Matyjaszyk E., Tratwal A., Walczak F., Wybrane zagadnienia ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym i integrowanej ochronie roślin., IOR-PIB, Poznań, 2010
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Boczek J. (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych, tom 1., SGGW, Warszawa, 1994
- Boczek J. (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogow naturalnych, tom 2., SGGW, Warszawa, 1996
- Boczek J. (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych, tom. 3., SGGW, Warszawa, 1999
- Boczek J. (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych, tom. IV., SGGW, Warszawa, 2001
- Kochman J. Węgorek W., Ochrona Roślin, Plantpress, Kraków, 1997