Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologiczne metody przechowywania i przetwarzania żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczne metody przechowywania i przetwarzania żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada postawową wiedzę o roli rolnictwa ekologicznego w produkcji żywności oraz oddziaływaniu stosowanych procesów technologicznych na środowisko |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad ekologicznej produkcji żywności obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania |
C-2 | Zapoznanie studenta z możliwościami ograniczenia chemizacji żywności na rzecz wykorzystania w przetwórstwie i przechowalnictwie naturalnych środków pochodzenia roślinnego |
C-3 | Przekazanie studentowi wiedzy o zaletach i ograniczeniach ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności w aspekcie jej jakości, a także oddziaływania na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych | 4 |
T-A-2 | Porównanie niektórych cech jakościowych produktów konwencjonalnych i ekologicznych, przetwarzanych metodami biologicznymi | 2 |
T-A-3 | Ocena znaczenia niektórch zabiegów termicznych dla zachowania jakości żywności. | 2 |
T-A-4 | Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych | 4 |
T-A-5 | Analiza wpływu naturalnych składników roślinnych na cechy przechowywanych surowców. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania stawiane ekologicznej produkcji żywności w świetle przepisów UE. Surowce ekologiczne podstawą ekologicznej produkcji żywności | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka metod przetwarzania i utrwalania polecanych w ekologicznym przetwórstwie żywności (biologicznych, termicznych, osmoaktywnych, mechanicznych), z określeniem ich wpływu na jakość żywności oraz oddziaływania na środowisko | 12 |
T-W-3 | Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu żywności | 4 |
T-W-4 | Ekologiczne opakowania żywności | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładch | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 20 |
A-W-3 | Studiowanie literatury uzupełniającej wykłady | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Dyskusja nad omawianym zagadnieniem |
M-3 | Samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wykonania poleconych zadań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O10-2_W01 Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka | OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O10-2_U01 Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko | OS_1A_U06 | — | — | C-3 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O10-2_K01 Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności | OS_1A_K01 | — | — | C-2 | T-A-4, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O10-2_W01 Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka | 2,0 | student nie zna kryteriów dotyczących ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz technik i technologii stosowanych w produkcji tej kategorii zywności |
3,0 | student w dostatecznym stopniu zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii | |
3,5 | student w stopniu zadowalającym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii | |
4,0 | student dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie stosowane w produkcji zywności zaliczanej do tej kategorii | |
4,5 | student w stopniu więcej niż dobrym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii | |
5,0 | student bardzo dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej tej kategorii żywności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O10-2_U01 Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko | 2,0 | student nie potrafi wskazać korzyści i ograniczeń związanych ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności |
3,0 | student w dostatecznym stopniu potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne | |
3,5 | student w stopniu zadowalajacym potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne | |
4,0 | student dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz potrafi określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne | |
4,5 | student w stopniu więcej niż dobrym potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne | |
5,0 | student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O10-2_K01 Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności | 2,0 | student nie wykazuje świadomości rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności |
3,0 | student wykazuje w podstawowym stopniu świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności | |
3,5 | student wykazuje zadowalającą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności | |
4,0 | student wykazuje dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności | |
4,5 | studenta wykazuje więcej niż dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalajacego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w ekologicznych metodach konserwacji, przetwarzania i przechowywania żywności |
Literatura podstawowa
- Kumider J. Zielnica J., Ekologiczne aspekty pozyskiwania i przetwarzania żywności, Wyd. Akademii ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2004
- Lada E.H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008