Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metody statystyczne w opracowaniu wyników badań środowiskowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody statystyczne w opracowaniu wyników badań środowiskowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone zajęcia z matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami statystycznym analizy danych
C-2Wksztalcenie umiejetności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań
C-3Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Szereg rozdzielczy zmiennej ciagłej i skokowej2
T-A-2Analiza wariancji doświadczenia 2-czynnikowego2
T-A-3Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie2
T-A-4Analiza doświadczeń bezpowtórzeniowych2
T-A-5Analiza kowariancji2
T-A-6Analiza serii doświadczeń2
T-A-7Analiza wyników badań przy zastosowaniu testów nieparametrycznych3
15
wykłady
T-W-1Planowanie doświadczeń, rodzaje doświadczeń, metody pobierania prób, ocena wielkości próby4
T-W-2Metody analizy struktury2
T-W-3Analiza wariancji jako jakosciowa metoda statystyczna, uklady doswiadczeń 1- i 2 -czynnikowych2
T-W-4Porównania wielokrotne średnich2
T-W-5Analiza doświadczeń bezpowtórzeniowych2
T-W-6Analiza serii doświadczeń2
T-W-7Regresja i jej zastosowania2
T-W-8Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności2
T-W-9Zasady graficznego i tabelarycznego przedstawiania danych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zajęć40
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-1_W01
Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach ośrodowisku
OS_1A_W03C-1T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-1_U01
Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
OS_1A_U01C-3, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-1_K01
Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
OS_1A_K01C-3, C-2T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-1_W01
Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach ośrodowisku
2,0Nie ma wiedzy na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,0Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,5Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
4,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować
4,5Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie
5,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie i porównać

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-1_U01
Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
2,0Nie posiada umiejętności stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
3,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty
3,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty
4,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki
4,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
5,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ma umiejetność krytycznej analizy przeprowadzonych badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-1_K01
Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
2,0Nie wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,0Wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,5Potrafi organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,5Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy
5,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy i aktywizacji innych osób

Literatura podstawowa

  1. Wagner W., Błażczak P, Statystyka matematyczna z elementami doświadczalnictwa, Wyydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1986
  2. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kala R., Wprowadzenie do statystyki i ekonometrii, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w poznaniu, Poznań, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Szereg rozdzielczy zmiennej ciagłej i skokowej2
T-A-2Analiza wariancji doświadczenia 2-czynnikowego2
T-A-3Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie2
T-A-4Analiza doświadczeń bezpowtórzeniowych2
T-A-5Analiza kowariancji2
T-A-6Analiza serii doświadczeń2
T-A-7Analiza wyników badań przy zastosowaniu testów nieparametrycznych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie doświadczeń, rodzaje doświadczeń, metody pobierania prób, ocena wielkości próby4
T-W-2Metody analizy struktury2
T-W-3Analiza wariancji jako jakosciowa metoda statystyczna, uklady doswiadczeń 1- i 2 -czynnikowych2
T-W-4Porównania wielokrotne średnich2
T-W-5Analiza doświadczeń bezpowtórzeniowych2
T-W-6Analiza serii doświadczeń2
T-W-7Regresja i jej zastosowania2
T-W-8Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności2
T-W-9Zasady graficznego i tabelarycznego przedstawiania danych2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zajęć40
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-1_W01Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach ośrodowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami statystycznym analizy danych
Treści programoweT-W-3Analiza wariancji jako jakosciowa metoda statystyczna, uklady doswiadczeń 1- i 2 -czynnikowych
T-W-7Regresja i jej zastosowania
T-W-1Planowanie doświadczeń, rodzaje doświadczeń, metody pobierania prób, ocena wielkości próby
T-W-9Zasady graficznego i tabelarycznego przedstawiania danych
T-W-8Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności
T-W-4Porównania wielokrotne średnich
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,0Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,5Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
4,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować
4,5Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie
5,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie i porównać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-1_U01Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków
C-2Wksztalcenie umiejetności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań
Treści programoweT-A-5Analiza kowariancji
T-A-1Szereg rozdzielczy zmiennej ciagłej i skokowej
T-A-2Analiza wariancji doświadczenia 2-czynnikowego
T-A-3Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie
T-A-4Analiza doświadczeń bezpowtórzeniowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
3,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty
3,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty
4,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki
4,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
5,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ma umiejetność krytycznej analizy przeprowadzonych badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-1_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków
C-2Wksztalcenie umiejetności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań
Treści programoweT-A-5Analiza kowariancji
T-A-2Analiza wariancji doświadczenia 2-czynnikowego
T-A-3Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie
T-A-4Analiza doświadczeń bezpowtórzeniowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,0Wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,5Potrafi organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,5Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy
5,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy i aktywizacji innych osób