Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Metody statystyczne w opracowaniu wyników badań środowiskowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody statystyczne w opracowaniu wyników badań środowiskowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone zajęcia z matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami statystycznym analizy danych |
C-2 | Wksztalcenie umiejetności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań |
C-3 | Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Szereg rozdzielczy zmiennej ciagłej i skokowej | 2 |
T-A-2 | Analiza wariancji doświadczenia 2-czynnikowego | 2 |
T-A-3 | Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie | 2 |
T-A-4 | Analiza doświadczeń bezpowtórzeniowych | 2 |
T-A-5 | Analiza kowariancji | 2 |
T-A-6 | Analiza serii doświadczeń | 2 |
T-A-7 | Analiza wyników badań przy zastosowaniu testów nieparametrycznych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Planowanie doświadczeń, rodzaje doświadczeń, metody pobierania prób, ocena wielkości próby | 4 |
T-W-2 | Metody analizy struktury | 2 |
T-W-3 | Analiza wariancji jako jakosciowa metoda statystyczna, uklady doswiadczeń 1- i 2 -czynnikowych | 2 |
T-W-4 | Porównania wielokrotne średnich | 2 |
T-W-5 | Analiza doświadczeń bezpowtórzeniowych | 2 |
T-W-6 | Analiza serii doświadczeń | 2 |
T-W-7 | Regresja i jej zastosowania | 2 |
T-W-8 | Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności | 2 |
T-W-9 | Zasady graficznego i tabelarycznego przedstawiania danych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 40 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O09-1_W01 Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach ośrodowisku | OS_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O09-1_U01 Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski | OS_1A_U01 | — | — | C-3, C-2 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O09-1_K01 Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | OS_1A_K01 | — | — | C-3, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O09-1_W01 Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach ośrodowisku | 2,0 | Nie ma wiedzy na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku |
3,0 | Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku | |
3,5 | Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku | |
4,0 | Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować | |
4,5 | Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie | |
5,0 | Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie i porównać |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O09-1_U01 Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski | 2,0 | Nie posiada umiejętności stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski |
3,0 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty | |
3,5 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty | |
4,0 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki | |
4,5 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski | |
5,0 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ma umiejetność krytycznej analizy przeprowadzonych badań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O09-1_K01 Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | 2,0 | Nie wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań |
3,0 | Wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | |
3,5 | Potrafi organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | |
4,0 | Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | |
4,5 | Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy | |
5,0 | Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy i aktywizacji innych osób |
Literatura podstawowa
- Wagner W., Błażczak P, Statystyka matematyczna z elementami doświadczalnictwa, Wyydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1986
- Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Kala R., Wprowadzenie do statystyki i ekonometrii, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w poznaniu, Poznań, 2003