Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka matematyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z matematyki ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu statystyki |
C-2 | Nabycie umiejętności w zakresie stosowania metod statystycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elementy statystyki opisowej, wyliczanie charakterystyk próby | 2 |
T-A-2 | Zastosowanie testu t-studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufności | 2 |
T-A-3 | wyliczanie ANOVY jednoczynnikowej, interpretacja wyników, porównanie wielokrotne średnich | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie testów nieparametrycznych do analizy danych | 2 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyliczanie przykładów w programach komputerowych | 7 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe, charakterystyki próby, grupowanie danych | 4 |
T-W-2 | Wnioskiwanie statystyczne, testy istotności, | 2 |
T-W-3 | Anova, doświadczenia jednoczynnikowe, testy do porównań wielokrotnych | 4 |
T-W-4 | Korelacja i regresja prosta | 2 |
T-W-5 | testy nieparametryczne | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 22 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 23 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: zalczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B13_W01 Student zna metody statystyczne do analizy danych doswiadczanych | OS_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B13_U01 Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania | OS_1A_U01 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B13_K01 Ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy | OS_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B13_W01 Student zna metody statystyczne do analizy danych doswiadczanych | 2,0 | |
3,0 | Sudent zna podstawowe metody statystyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B13_U01 Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności analizy wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B13_K01 Ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobek A., Szwaczkowski T, Statystyka matematyczna dla biologów, Akademia Rolnicza Poznań, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Rudnicki F, Doświadczalnictwo rolnicze, ATR Bydgoszcz, Bydgoszcz, 1991